Úroveň vzdělání

Dnes se píší příjímací zkoušky na střední školy. Obávali se jich především žáci, kteří se hlásí na gymnázia. Ti ostatní zůstávali většinou v klidu. Vědí, že budou přijati tak jako tak.

O tristní situaci ve školství všichni víme, ale nahlas se o tom moc nemluví. To spíš řešíme jiné problémy - například se neustále omílá,  jak dostat děti na technické obory a hlavně do oborů učňovských. Přitom řešení je tak prosté - jednoduše přitvrdit a nebrat na střední odborné školy všechny. Pak by  se děti většinou manuálně zručné, leč se špatnými studijními výsledky, šly vyučit. Znamenalo by to ovšem, že by se musely začít nekompromisně rušit všechny ty rádoby odborné obory na školách všeho druhu. A také by se muselo začít rázně s uzavíráním těch škol, které nemají žáky. Nebo alespoň s omezením tříd. To by bylo kříku. Hlavně učitelé, kterým by hrozila ztráta místa, ti by se samozřejmě cítili dotčeni. Raději trpí ve svých třídách žáky, kteří se absolutně odmítají vzdělávat, než aby hledali práci jinde.

Také řešíme inkluzi. Vedle imigrantů dnes nejdiskutovanější téma. Nesmyslné představy těch, kteří nikdy neučili, o tom, jak bude ve třídě nekolik mentálně i jinak postižených spolu s asistenty a jak se při tom bude normálně učit. No nebude, protože normálně učit se pak nedá. Toto oblíbené téma, jak budeme začleňovat všechny, kteří na to nemají, mezi ty, kteří na to mají, hýbe veřejností. Staráme se tak údajně o ty potřebné a odstraňujeme diskriminaci. Bylo by dobré se dozvědět, kdy se začneme se stejným zápalem starat o ty nadané, o vynikající žáky, o ty, které jednou bude společnost nutně potřebovat. Protože při vší úctě ke všem postiženým i těm nepostiženým, ale neschopným nebo lhostejným - oni nebudou hybateli pokroku, oni nás nebudou posouvat vpřed. Tato země a společnost nutně potřebuje elity, tedy ty schopné. Ale těm se nikdo nevěnuje. Na ty nezbývá čas. Pro ty neexistuje žádný podpůrný projekt ani z EU, ani z jakékoli jiné instituce.

Nadaným a schopným žákům tak nezbývá, než včas opustit základní školu a uchýlit se na víceleté gymnázium.

Co takhle zavést inkluzi pro ně? Jakousi inkluzi naruby. Protože - jak známo -  příklady táhnou. Ve třídách potřebujeme především kladné vzory. Je jich zoufale málo. Zabýváme se všemi, jen ne nadanými dětmi.

Vzdělanost zoufale upadá. Potřebujeme chytré a vzdělané lidi. Ano, studenti gymnázií - víceletých i běžných - jimi většinou jsou. A dobře tak. I tady je sice patrný pokles úrovně, ale ještě to není tak do očí bijící. U ostaních typů škol úroveň klesla přímo zoufale. Jenže se o tom nemluví - z výše uvedených i jiných důvodů.

Maturita se stává téměř bezceným papírem a vědomosti maturantů jsou srovnatelné spíše s vědomostmi dřívějších absolventů základních škol. Na maturanty navazují tisíce nevzdělanců s tituly všech druhů. Absolvovat střední a bohužel i vysokou školu je dnes mnohdy procházka růžovým sadem.

Učitelé to vědí. Profesoři to vědí. I ostatní to vědí.

A vědí to i ty děti, které dnes píší přijímací zkoušky.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Renata Pospiechová | pátek 15.4.2016 11:10 | karma článku: 22,22 | přečteno: 505x
  • Další články autora

Renata Pospiechová

Vánoce? Ukrajina.

21.12.2022 v 20:05 | Karma: 29,10

Renata Pospiechová

Omyl, nebo..?

1.11.2022 v 21:43 | Karma: 15,01

Renata Pospiechová

Nepoučitelní?

29.9.2022 v 19:24 | Karma: 27,53