V dnešní době by byl slavný Kristián Oldřicha Nového označen za sexuálního predátora.

Kdyby teď Martin Frič natočil romantický film Kristián, byl by to obrovský skandál. Martin Frič by se musel veřejně omluvit a Oldřich Nový by byl prohlášen za sexuálního predátora.

Podle dnes již překonaných hledisek, je romantický film Kristián považovaný za jeden z nejlepších filmů československé kinematografie. Oldřich Nový si vysloužil za roli Kristiána označení král Šarmu a vévoda z Rétorična. Jak by asi Oldřich Nový dopadl dnes? Ani si nechci domyslet. Adina Mandlová a Nataša Gollová již nežijí, ale kdyby žily, určitě by si nenechaly pro sebe, že zažívaly s Oldřichem Novým a Martinem Fričem pěkné galeje.

Dnes by Oldřichu Novému rozhodně neprošlo, že chtěl být machisticky za každou cenu vyšší, než ztepilá Adina. Kdykoliv Mandlová kráčela s Novým vedle sebe, kladli mu kulisáci pod nohy cihly. Když se dostaly do záběru celé postavy obou herců, pomohl nesympaticky dominantnímu Novému klobouk, zatímco Adinová musela zůstat skandálně prostovlasá, i když by ji apartní klobouček dozajista přidal na půvabu. Jak zde na blogu správně uvedla blogerka Jana Slaninová, chlap má být škaredej, aby jeho žena byla vedle něho ještě krásnější. To je pravé gentlemanství, které by se však těžko při natáčení Kristiána u Oldřicha Nového hledalo. Z dobových pramenů vyplývá, že Novému velmi záleželo, aby dobře vypadal. Uvědomoval si, že má pravou tvář mnohem pohlednější než levou. Místo toho, aby si nechal kamerou zabírat quasimodovskou levou tvář a tím dal vyniknout kráse Gollové a Mandlové, dělal pravý opak. Skoro celý film je Nový otočen ke kameře pravou tváří, což určitě muselo přivádět Natašu i Adinu do stavu chronické deprese.

Ani samotný děj by v současné době neušel oprávněné kritice. Hrdinou je prvorepublikový bonviván, jehož jedinou filosofií je „jen pro ten dnešní den stojí za to žít“ čili stručně a drsně carpe diem /užívej dne/. Dominantní Kristián zanechává svou submisivní Mařenku doma a pod příkrovem tmy obráží drahé pražské bary, kde utrácí rodinné úspory a pod falešnou identitou se snaží oblbovat ženy bez mužského doprovodu. Dnes by asi balící technika „krále Šarmu“ spíše skončila před kárnou komisí. Když Kristián zahlédne v baru Orient osamělou Adinu Mandlovou, arogantně si k ní přisedne. Na chabý protest Mandlové „Co to děláte?“ Nový drze odvětí, „Sedám si“. Už v této chvíli je nebohá Zuzana v podání Mandlové obětí sexuálního ataku.V hluboké defenzívě se táže : „Proč?“

„Musím s vámi mluvit“, vyštěkne „vévoda z Rétorična“. „Ale já vám nemám co říci“,pípne zoufalá Zuzana, kterou nemá kdo bránit. Dominantního Kristiána však chabá obrana osamělé dámy nemůže zastavit. „No, to nevadí, budete jen poslouchat!“

Výstup ve filmu končí příkazem Kristiána: „Zavřete oči, odcházím !!!“ Dnes by celá ta skandální epizoda musela nutně skončit : strohou výzvou člena policejní hlídky zatýkanému Kristiánovi: „Rozkročte nohy a ruce opřete o kapotu !“

K jednomu se přiznám. Kristiána od Martina Friče jsem viděl už několikrát a vždycky se mi ten film líbil. Teď, když mi došly všechny souvislosti, hluboce se za sebe stydím. Omlouvám se. Nezbývá než se sonorním hlasem rozloučit. Zavřete oči, odcházím.

Autor: Vilém Ravek | pátek 14.9.2018 12:59 | karma článku: 37,47 | přečteno: 2054x