- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Kdy vznikl súfismus? Tak to je dosti obtížná otázka, protože každý má názor jiný. Někteří tvrdí, že súfismus vznikl už za doby Proroka (mír s ním). Připisují ho lidem, kteří se vyznačovali svou askezí a řada z nich byla i blízkými přáteli Muhammeda (mír s ním). Jiní ale považují za vznik súfismu dobu pozdější. Každý súfista i islamista a arabista, má názor jiný. Já tvrdím, že nejdříve člověk musí zjistit co je podstata Súfismu. Jaké je jeho základní poslání a charakteristika.
Súfismus spojuje dva aspekty – vnější a vnitřní. Vnější představuje rozumové poznání, které se odráží z islámské věrouky ve smyslu, kterém znají třeba i ortodoxní muslimové. Ten vnitřní aspekt, skrytý, představují zkušenosti věřícího, které získá překročením hranic jeho běžného vnímaní a uvažování. Ovšem snaha o hlubší pochopení a esoterické poznání se nemusí příčit tomu vnějšímu aspektu. Zatímco běžnému muslimovi stačí znalost základních ustanovení v islámské věrouce, súfista jde dál. Súfista pracuje se symboly, skrytým smyslem věcí. Súfista vidí symbol v každodenních aktivitách muslima – v očistě, modlitbě, samotný Korán pro Súfistu představuje symbol, ve kterém hledá hlubší vědění. Súfista chce dojít k Bohu skrze jeho osobní zkušenost. Dalším stěžejním bodem je láska. Zatímco ortodoxní muslim má k Bohu „umírněný“ vztah, súfijové mají k němu intenzivnější vztah, a skrze lásku chtějí dojít k uvědomění si podstaty Boha a spojením se s ním.
Já osobně, zrod súfismu přičítám ženě Rabi´e al-´Adawíji, která svým výrokem,
„Bože, miluji-li Tě v naději na rajskou odměnu, spal zahrady ráje, a miluji-li Tě ze strachu před posmrtnými tresty, pak uhas plameny pekla, abych Tě mohla milovat jen kvůli Tobě samému.“,
jako jedna z prvních dala podobu lásky k Bohu.
Můžeme se setkat s různými názory o súfismu. Zatímco mnoho znalců jej považují za spirituální naplnění islámu, poukazují na jeho nedocenitelný vliv na rozvoj středověké vzdělanosti, kultury, umění, jež zanechal v řade islámských zemí a nejenom tam, tak se také můžeme setkat i s odlišnými názory, obviňujícím ho ze „súfijského tmářství“ a úpadku islámského světa. Islámská mystika se jen ztěžka dá jasně vymezit. Zatím co jedni spatřují základ Súfismu už z dob života Proroka (mír s ním), a poukazují na koranické verše a mnoho příkladů z jeho nejbližších stoupenců, jiní jeho počátky vidí v křesťanských heterodoxních proudech, , gnozé, mnišství a jiných. Nesmíme zapomenout podotknout, že ve středověku byl často súfismus považován za jednu z disciplín náboženských věd.
Také nesmíme Súfismus považovat za jeden homogenní celek. Protože v Súfismu jsou desítky samostatných řádů a stovky jejich odnoží, spousty názorových směrů. Velice často je Súfismus obviňován z věcí, které většinou samotní súfijové kritizovali. Proto se v súfismu musíme vyvarovat generalizaci.
V příštím díle se chci zabývat láskou a člověkem z pohledu islámské mystiky.
Připojuji trochu hudby a přeji krásný den.
Další články autora |
Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...