Soumrak českých seriálů, aneb je tak těžké natočit kvalitu?

Ne zrovna rád se přiznám, že jsem se startem podzimní a mimo jiné i seriálové sezóny, shlédl několik melodramatických výseků z nabídky nových českých seriálů, které nám servíruje česká obrazovka. A nestačil jsem zírat.

Je mi jasné že stejně jako vše ostatní, i seriály určuje poptávka, v tomto případě publika, které je úzkoprofilově zaslepeno konzumací Ordinací, Ulicí a Vékávéčkama. Ale to je jako jíst zmraženou pizzu z Alberta a nikdy neochutnat tu přímo z pece. Dobře, beru to, najde se odběratel. Ale co mi ostatní, co jsme si už párkrát stáhli "pizzu z pece" a teď už nechceme papat tu mraženou?

Nevěřím tomu, že lidí, které opravdu nezajíma vztaz Libuše a Miluše a co se stane v Ulici v pondělí, je jak šafránu,aby se pro ně nenašel nějaký kvalitní český seriál.

Jenže i kdyby se našlo početné publikum, které by se chtělo krmit už jinými sousty, je pak  v silách našinců natočit takový seriál? V tomto bodě jsem bohužel velice skeptický. Jak jsem se zmínil na začátku, s určitou dávkou masochismu jsem si minulý týden na ukázku pustil ten "nový vítr" v podobě Gymplu, Obchoďáku, nebo Ententýku.

Panebože za co, trestáš tento prostý lid...Další ateliérové melodramata, neuvěřitelně se táhnoucí v jednotlivých obrazech, bez snahy o rychlejší švih i střih, kde si pochvalu zaslouží tak maximálně kostymérka.

Abych pouze nekritizoval, najdou se čestné výjímky, Zdivočelá země a ještě jeden, na jehož jméno si teď bohužel nemužu vzpomenout.

Ještě před tím, než se tedy pustím do srovnávání s americkou produkcí, je asi na místě poznámka některých oponentů, že to nejde srovnávat, protože to prostě finančně nelze. Já si to nemyslím.

Respektive si nemyslím, že na to, aby vznikl kvalitní seriál či sitcom, je třeba mít stejný rozpočet, jako má třeba v Americe velice úspěšný How I Met Your Mother. Vždyť tento americký sitcom se přeci také točí v ateliérech a přeci ho nemužeme srovnávat například s českým veletrapným Comebackem. Proč?

Protože má nesrovnatelně lepší scénář. Scénárista, člověk v pozadí, který při úspěchu nesklidí veškerou slávu, ale je to on, kdo má v rukou celý seriál. U nás mi bohužel přijde, že je to člověk, který je najímán mezi posledními a to pouze v případě že na něj zbydou finance po odřeknutí Katky Brožové.

Už od nepaměti slýchám, že jestli se češi mohou nečím pyšnit, tak je to smysl pro humor. Ale proboha, proč tedy neexistuje alespoň jeden sitcom, který by opravdu stál za to? Proč nelze uplatnit prvky retrospektivy, kdy se děj střihem vrátí do dřívější časové linie? Je to snad finančně nákladné? Není.

Ale možná jsem jen laik, obyčejný konzument a neroumím zakonitostem seriálového trhu, abych byl hoden soudit...Možná.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Adam Radl | úterý 11.9.2012 10:17 | karma článku: 24,22 | přečteno: 2250x
  • Další články autora

Adam Radl

Evropa si s migranty musí poradit.

28.1.2016 v 12:01 | Karma: 13,76

Adam Radl

Proč nechápeme Okamuru?

5.11.2013 v 11:19 | Karma: 27,22

Adam Radl

Populismus. A čí?

29.10.2013 v 12:01 | Karma: 13,76