Skanzen Vychylovka a Lesní úvraťová železnice
A tak jsme zjistili " kdy pojede vlak " a vydali se zatím s mírně málomluvným " odemykacím " průvodcem po zdejších chaloupkách, stodolách a jiných památkách. Větší část budov ve skanzenu je přenesená z již neexistující obce Riečnica, srubové obytné domy a hospodářská stavení pocházejí z usedlostí Rybovia a Do Potoka. Další domy jsou z usedlostí Oščadnica, Korne, Dunajov a Harvelka.
Všude se potuluje takové menší stádo ovcí, které se pasou kde chtějí a prakticky nemají konec ani začátek ohrady - protože tam je asi zavírají sotva na noc.
Technické stavby tu zastupuje kombinace vodního mlýna a pily s hrázděnou konstrukcí (Hrázděné zdivo je typ zdění, při kterém je dřevěná nosná trámová konstrukce vyplněna cihlami, hliněnou maltou omazanými slabými trámky či výjimečně kameny) z obce Klubina. Stavba byla napojená na náhon, který poháněl kolo (průměr 4,5m). Náhon z potoka se dal uzavřít.
Další velmi krásnou stavbou je kaplička Panny Marie. Původně zdobila v centru obce Zborov nad Bystricou. Pochází ze začátku 19. století, je svěže bílá a má vedle sebe starý hřbitov. Prý se objevila ve filmu Želary, který se v tomto skanzenu částečně natáčel. Co se týká veškerého zbytku všech ostatních stavení - všude nainstalováno původní vybavení budov. Průvodce toho celkově moc nenamluvil ale vnitřky stavení byly nádherné. Nejen že je v nich původní vybavení ale jsou tam i postavičky lidí v dobových kostýmech.
A tak se pomalu dostáváme k místní železnici. Jedná se o Lesní úvraťovou železnici - co to znamená ? Jedná se o tzv. lesní železnici sloužící ke stahování dřeva z malebných a nepřístupných kopců Oravy. Nebyla na Slovensku jediná, ale byla používána zřejmě nejdéle a především se její část podařilo zachovat jako součást Kysuckého Múzea.
Kysucko-oravská lesná železnica (KOLŽ) vznikla roku 1926 spojením dvou na sobě nezávislých lesních železnic - Kysucké lesní železnice, vedoucí z Oščadnice do Chmúry a Oravské lesní železnice, vedoucí z Lokce do Erdútky (nyní Oravská Lesná). Obě železnice byly vybudovány v letech 1915-1918 o rozchodu 760 mm. KOLŽ vznikla stavbou 10,5 km dlouhého spojovacího úseku z Gontkuly v Oravské Lesné do Chmúry. Technicky náročné bylo vybudování části spojovací tratě z Chmúry do sedla Beskydu, kde bylo nutno na úseku 1500 m (vzdušnou čarou) překonat převýšení 217 m, což bylo řešeno vybudováním 3 hrotových úvratí a zároveň se jako úvraťové vybudovaly stanice Chnúra a Beskyd-sedlo.
Hlavní trať byla dlouhá takřka 61 km a vedla z Oščadnice na Kysucích do Lokce na Oravě, ze které vedlo velké množství odboček. Ty byly zřizovány a rušeny podle momentální potřeby těžby dřeva. Největší délky dosáhla KOLŽ ve 20.letech - takřka 110 km.
Lokomotivní park tvořily především parní lokomotivy MÁV, Henschel, Krauss, Orenstein und Koppel a ČKD. Z vozů byly využívány nejčastěji oplenové podvozky na přepravu kmenů dřeva.
A to už jsme pomalu dorazili do Krčmy z Korně. Budova má osm místností, z nichž přístupná je pouze malá část - restaurační. Dostanete zde klasická slovenská jídla, k nimž se nejlépe hodí Žinčica nebo Cmar. Vše velmi stylové ... a nemohou chybět mé oblíbené halušky, že. :-)
V roce 1994 se započalo s rekonstrukcí trati mezi 2. a 3. úvratí. Až do roku 1996 v provozu pro osobní dopravu část trati až po 2. úvrať, odkud je nádherný výhled na muzeum a do kraje. V roce 2005 došlo k sesuvu svahu, který část rekonstruované tratě mezi 1. a 2. úvratí a mezi 2. a 3. úvratí zničil. V roce 2004 bylo dokončeno zajištění svahu odvodněním a stavbou betonových opěrných zdí. V roce 2005 bylo v plánu začít pokládku kolejí po 2. úvrať a získání povolení k osobní přepravě. V zimě 2004 - 2005 ale část svahu opět ujela a tak zprůjezdnění tratě je opět v nedohlednu. Také bylo zjištěno, že někdo část zachovalého 8 km úseku začal rozebírat a rozkrádat.
Do budoucnosti se plánuje propojení této trati s Oravským úsekem.
A to je vše, přátelé...
Veškerá pořízená fotodokumentace je zde pod textem. Foceno z ruky na Nikon D90, bez použití filtrů a jiných dalších hraček. Videa ze železnice natočená mnou na foťák.
Více fotek z této oblasti, včetně videí, na adrese : www.martinekradek.cz
Sepsáno za částečné pomoci z těchto zdrojů : vychylovka.sk, kysuckemuzeum.sk, hornictvi.info, slovenskepovestikdebolotambolo.webnode.sk, wikipedia.org
Radek Martinek
Norské putování v roce 2012 - ČÁST DRUHÁ
Druhé pokračování cest po Norsku - tentokrát se jedná o podívanou z lokalit Gjende / Bessvattnet / Bessegen
Radek Martinek
Norské putování v roce 2012
Tento rok jsem se poprvé vydal skutečně daleko, do severských plání, kde se zastavil čas. Krásnější přírodu si lze představit jen těžko, fotil jsem za těch 13 dní v průměru 200 fotek za den. A tady je úzký výběr toho, v čem cítím duši severské krajiny.
Radek Martinek
Letecké dovádění CIAF 2012
Tento rok se v Hradci Králové opět uskutečnila překrásná letecká show, která nám připoměla, jak krásné je létání. Předkládám zde výběr fotek ze soboty, která byla částečně zamračená a částečně vykreslená v modrém nebi a kontrastních letounech. Rozhodně se bylo stále na co dívat.
Radek Martinek
NP Šumava - Průvodci Divočinou, Křemelná
Šumava je natolik nádherná, že jsme se do jejích krás ponořili i v tomto roce. A stejně jako před rokem ve Volarech, i v tomto roce byla hlavním důvodem akce NP Šumava - Průvodci divočinou. Tento rok jsme se dostali na Křemelnou - řeka Křemelná dokázala na Šumavských pláních za mnoho tisíc let vyhloubit nejhlubší kaňon Šumavy. A nejen o tom bude tento fotoblog ...
Radek Martinek
Vyšlapanou cestou po krkonošských hřebenech
Ten den vypadal, že ani nezasvítí slunce, že proprší a že bude zima. Ač bylo léto, čas dovolených a natažených nohou, počasí si dělalo co chtělo a jak všichni kdo jsme to prodělali víme, že to bylo docela k naštvání. A tak se stalo, že jsme se s přítelkyní Vierkou sbalili v sedm ráno a vyrazili ať už bude ten den jakkoli do hor. Přesněji do Špindlerova Mlýna, kde se nám hned nad hlavou ukázal mrak střední velikosti a mračil se tak, jak to jen mraky dokážou. A tak jsme sebrali odvahu a batohy a vypravili se po stopách mlhy, která nás brzy měla ve svém náručí.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Obří požár haly se škodou 1,8 miliardy založil člověk, technickou závadu vyloučili
Příčinou rozsáhlého požáru průmyslové haly v Žebráku na Berounsku, který loni v létě podle policie...
Učil na škole scientologů. Manipulují dětmi a vydělají miliony, líčí pedagog
Premium Jsou mezi námi a i přes snahu se skrývat tahají za nitky v různých sektorech. Řeč je o...
Část vykolejené soupravy u Klínce vyprostili. Dva vagony zůstávají kus od tratě
Nehodový vlak Správy železnic (SŽ) v noci na pátek vrátil na koleje hnací soupravu osobního vlaku...
Kopání do mrtvol, říká o rozsudku bývalý příslušník StB. Padly podmínky
Dvě dvouleté a jednu tříletou podmínku uložil ve čtvrtek Obvodní soud pro Prahu 1 trojici bývalých...
Byt 3+1 J. A. Komenského 943, Milevsko
Milevsko, okres Písek
2 990 000 Kč
- Počet článků 18
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1430x
www.martinekradek.cz