Primární lékařská péče - realita versus naše očekávání

Místo prvního kontaktu pacienta a lékaře označujeme jako primární péči. Ta zároveň představuje místo, kam se pacient pravidelně vrací. Je z mého pohledu neméně důležitá než nemocniční péče. Jak zlepšit její dostupnost a úroveň?

Lékaři primární péče mají krom jiného možnost výrazně ovlivňovat množství návazných ošetření. Při vhodně stanovaných organizačních principech celého systému a při svém dobrém odborném a technickém vybavení tak mohou významně zefektivnit celkové náklady na zdravotní péči. Primární péče může ve své podstatě vést k naplnění mnoha požadavků na zdravotní péči jako takovou: její kvalitu, dostupnost, účelnost, přehlednost i ekonomickou efektivitu.

Základní otázka zní: jak zlepšit dostupnost primární péče, a to nejen pro obyvatele Prahy?

Nedávno jsem byl pozván na prezentaci závěrů grantu „Hodnocení dostupnosti primární zdravotní péče" odborníky z Přírodovědecké fakulty UK. Autoři studovali dostupnost primární péče u všeobecných praktických lékařů, praktických lékařů pro děti a dorost, ambulantních gynekologů a zubních lékařů. Prezentace závěru grantu byla velmi zajímavá a skutečně dokládala v některých regionech nestejnou dostupnost primární péče. 

Problematickými regiony jsou například horské a podhorské oblasti (Šumava, Jeseníky, Krušné hory a Podkrušnohoří), kde jsou méně dostupné některé zdravotní služby primární péče. Problémy v některých oborech primární péče se pak mohou objevovat i v jiných oblastech. Z prezentace závěrů studie i následné diskuze s odborníky vyšlo najevo například to, že důvodem lokální horší dostupnosti není ani tak nedostatek atestovaných lékařů v té či oné oblasti primární péče.Nedostatky je třeba hledat především v místních podmínkách, které prostě mnohde pro lékaře a jejich rodiny nejsou příliš atraktivní. Důležitá bude tedy nejenom bonifikace lékařů zvýšenými úhradami péče z prostředků zdravotního pojištění pro lékaře, kteří v těchto oblastech působí, ale i zlepšení místních podmínek – toho se musí zhostit obec, město či kraj, chce-li svým občanům zajistit uspokojivou dostupnost zdravotních služeb primární péče.

Jako pražského radního mě však zaujal i jiný aspekt: na území hlavního města existuje velký počet ambulancí a lékařů všech typů primární péče. Je tedy mj. zřejmé, že jePraha pro lékaře primární péče velmi atraktivní. A přesto sehnat v metropoli stomatologa může být složité, zajistit si dětského zubního lékaře bývá ještě větší svízel. Někteří praktici občas odmítají registrovat a ošetřovat pacienty z „kapacitních důvodů“ apod. Zejména před svátky zůstávají některé ambulance zavřené a odkazují pacienty na služby nemocnic, jejichž ambulantní čekárny jsou v těchto obdobích neadekvátně přeplněné. Takové situace nelze dál tolerovat.

Ordinační dobu by měly sledovat a kontrolovat především zdravotní pojišťovny, magistrát pak na problém dodržování ordinačních hodin zareagoval přísnějším posuzováním nových poskytovatelů, kteří žádají o registraci a v rámci výběrových řízení o smlouvu se zdravotními pojišťovnami. Také každá stížnost pacienta, který byl v rámci primární péče odmítnut, musí být řádně prošetřena a v případech oprávněné stížnosti bude zjednána náprava.

Věřím, že magistrátem přijatá kontrolní a organizační opatření a plánované  posílení financování primární péče, které plánuje ministr zdravotnictví, zajistí obyvatelům Prahy bezproblémovou dostupnost této velmi důležité péče „první linie“. Příklady ostatně vidíme v zahraničí – protože nemocniční péče vyjde vždy dráž, středem zájmu vyspělých zemí je právě dobře nastavená, fungující primární péče. Je to výhodné jak pro systém, tak pro pacienty.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Radek Lacko | středa 14.2.2018 14:09 | karma článku: 0 | přečteno: 63x