Týden bez odpadu podruhé
jak lze stávající stav změnit.
V úvodu však doporučuji majitelům a investorům odpadových společností nečíst dál. Takto zveřejněné informace by se jim totiž mohly nemile promítnout na objemu kasičky i na jejich zdraví.
S ohledem na skutečnost, že letošní ZERO WASTE WEEK je zaměřen na plýtvání potravinami a jídlem, budu se dnes věnovat převážně tomuto tématu, i když principielně jsou věci, o nichž budu psát, aplikovatelné i v jiných segmentech.
Vždy když začínám nový projekt, snažím se nejen co nejčastěji hovořit s lidmi z oboru, ale i s nimi pracovat, pomáhat jim, prohlížet si a zkoušet jejich práci a vše co s ní souvisí. V oblasti plýtvání jídlem jsem tedy rád využil pozvánky k diskuzi s provozovatelkou vynikajícího občerstvení, čajovny a kavárny v objektu plzeňského brownfieldu bývalých papíren.
Měli jsme dlouhou a zajímavou diskuzi na téma plýtvání jídlem a dostali jsme se při ní až k tématu řetězců, které denně vyhazují stovky a někdy i tisíce kil potravin, následně končících na skládkách. To že ve Francii je již několik měsíců zákon, toto zakazující, paní Martina nevěděla, ale doufá, že se zavede i k nám.
Když jsme zabrousili na téma největšího důvodu plýtvání, dostalo se mi odpovědi, že je způsobeno personálem, který se o potraviny špatně stará.
Tento názor mají mnozí, ale je mi líto, je chybný.
Samotný personál prodejen, totiž může jen za 5% plýtvání.
Mnohem větší vliv totiž mají lidé, kteří o objemu nakupovaného jídla rozhodují, tedy nákupčí, manažeři prodejen, ale a budete se divit, i jejich právní oddělení, či oddělení marketingu. Všichni dohromady totiž dokázali tak šikovně překrucovat a využívat děr v zákoně, že bez ohledu na množství, které neprodají, mohou všechno vrátit dodavatelům, tak co by se trápili.
A tak ten voňavý, čerství chléb a pečivo jsou často vyrobeny z rozdrceného starého a tvrdého chleba, což vlastně nevadí, on totiž ani ten originální více než chemické přísady často neviděl.
Problém, tedy není v lidech, ale v jejich nezájmu pánovat.
V tom je zakopaný pes, či jádro pudla a problémů narůstajících objemů odpadů.
Proč bychom měly, když to nepotřebujeme, říkají firmy.
Proč bychom měli, když na zavolání dodají nákup do několika hodin, říkají uživatelé.
A jedno s druhým, vytváříme skládku (protože s tím, že o nás zůstane potopa, nemůžeme počítat).
Pro ty z Vás, kdož nevěřícně krotí hlavou nad tím, co to ten Rada zase plácá, si dovolím malý dotaz.
Kolik si myslíte, že v procentech dokáže ušetřit neprodaných výrobků rychlé spotřeby, třeba jogurtů, přesné plánování spotřeby a s ní souvisejí výroby a dodávek? A aby to nebylo tak lehké, tak řekněme v Kanadě.
Sleduji-li dobře Vaše myšlenkové procesy, pak vidím, že se Vaše odhady pohybují na úrovni 10-15%, tedy na číslech, která jsou standardně prezentována na konferencích, v tisku a v ministerských zprávách nejen ministra Jurečky.
Jste blízko.
Je to jen o 60% více, tedy 70-85% a to je číslo z reálného obchodního případu, realizovaného společností, které se právě prediktivním plánováním spotřeby živí a nabízí její implementaci do firem a korporací.
Protože asi máte problém si tuto skutečnost představit, převedu ji do obrazu, který si představíte lépe. Jedna ze studií EU prezentovaná v minulých letech indikovala, že po silnicích EU jezdí 64% kamionů nevytížených.
Nyní si zkuste představit, jak by vypadali naše silnice, města, dálnice, krajina, kdyby 64% kamionů zmizelo.
Myslím, že pak by pohádka Dana Ťoka a jeho předchůdců o tom, že za rozbité silnice mohou přetížené kamiony, vzala rychle za své, stejně jako pohádka ČESMADU o tom, jak by svět zahynul nebýt kamionů.
Tak co Vy na to? Jdete nepánovitě nakoupit, či zkusíte, jaké to je koupit jen to, co je třeba?
Budu rád, podělíte-li se se mnou následně o výsledek a to jak úspory ekonomické, tak i té objemové - odpadové.
Těším se na příští středu a další díl seriálu ZERO WASTE WEEK.
Michael Rada
Poslední Přísvěvek iDNES
Vážení čtenáři mého blogu, od 16.9.2014, tedy po dobu přesně dvou let, jste mohli každý den sledovat mé myšlenkové procesy, mou práci, projekty a názory. Po úvodní době svobodného psaní, se čím dál silněji v periodiku ministra
Michael Rada
Countdown. Jedna.
Při odpočítáníní je jednička vždy nejdelší, ještě totiž může znamenat přerušení, nebo bude znamenat, že to na co čeká tolik lidí, se skutečně za jediný okamamžik stane skutečností a svět, pravděpodobně už nikdy nebude stejný.
Michael Rada
Countdown. Dva.
Včera jsem zvěřejnil nejčtenější článek za dvouletou existenci mého blogu. Zajímavé je, že vyšel již 1.11.2014, tedy v začátcích mého blogu a myslím, že i obrovská dosažená čtennost a bohatá diskuze vedli k rozhodnutí psát denně.
Michael Rada
Countdown. Tři.
Tímto článkem byl zahájen countdown, či-li opdočítávání. Zatímco ten u první rakety s lidskou posádkou sledovali a poslouchali všichni s přístupem k mediu, které je vysílalo, dnešní se ani nesledují. Jsou nudné. Sledují se chyby.
Michael Rada
Čistá mobilita znovu na scéně. Naposledy na idnes
Tak jako každé pondělí, ani dnes se nevyhneme tématu čisté mobility. Opět, jak je u mne zvykem, se podíváme na další aspekty s ní spojené a to aspekty, které často nejsou zcela zřejmé, jsou však bez diskuze důležité.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Proč mají Japonsko a Indie problémy? Protože jsou xenofobní, kázal Biden
Americký prezident Joe Biden označil Japonsko a Indii za „xenofobní“ státy, které nevítají...
„Můžete nás grilovat.“ Koalice SPOLU zahájila kampaň u piva a klobás
„Ááá, náčelník přijíždí,“ zahlásil europoslanec ODS Alexandr Vondra. K poděbradské kolonádě, kterou...
Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy
V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů,...
Bytový dům + nebytový prostor + pozemek
Šmeralova, Karlovy Vary - Rybáře
5 000 000 Kč
- Počet článků 734
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 413x
Výstupy našich projektů můžete vidět například zde
Na cestě za dosažením výše uvedeného cíle je od 1.1.2015 i projekt E-MOTION, v němž se věnuji publicitě osobních elektrických transportérů například elektrických jednokolek s gyroskopem.
Tomuto cíli jsem obětoval nejen jistotu zaměstnání v seniorské pozici logistické divize druhé největší korporace Japonska, ale i pohodlí v podobě zaměstnaneckého poměru. Kromě své práce se věnuji své rodině, které se snažím poskytnout vše, včetně své lásky.
Za nejlepší knihy považuji "MALÍŘSKÉ ROZPRAVY MNICHA OKURKY" A "PROROK". Obě totiž nabízejí mezi řádky moudro, které z mnoha jiných titulů dávno vymizelo. Psaní je mou dlouholetou láskou a i když se k české gramatice nechovám vždy správně, věřím, že to čtenářům obsah mých příspěvků vynahradí.