Do práce přes město autem? Copak mám na rozhazování?
Dnes se musím v duchu smát, jak jsem byl hloupý a hlavně rozhazovačný.
Důvodem změny je, věřte tomu, nebo ne, elektrická jednokolka.
Díky ní nastala v mém přístupu radikální změna. S ohledem na skutečnost, že jednou z prvních vět lidí, kteří se na ni ptají je, "To bych na ní mohl/a jezdit do práce", rozhodl jsem se udělat malý, měsíční test použitelnosti.
Na začátek několik upřesňujících údajů:
- Cesta z domova na pracoviště je dlouhá 3 km a vede přes město
- Parkování není vždy zdarma (záleží na aktuální obsazenosti bezplatných míst)
- Cesta vozem trvá 10 - 25 minut, dle aktuální dopravní situace
- Vozem, který vlastním, je benzínový vůz SEAT ALTEA
- V průběhu týdne jezdím (v rámci města) na obchodní jednání do závodů svých klientů
- 50% času jsem v obleku a kravatě, 25% v pracovním oděvu, zbytek neformálně
- Na obědy jezdím v rámci města
Jak víte, žiji v Plzni, kde provoz není zdaleka tak strašný, jako například v Praze, ale i tak dokáži jet těch několik kilometrů autem i 25 minut. Za měsíc v rámci pravidelného cestování v rámci města vyprázdním ca. 1/2 nádrže, což v přepočtu na prostředky činí ca. 650,-Kč. Za parkovné, mytí a další "služby" vozu dám ca 250,-Kč.
Celkem tedy můj automobilový TELECOMMUTING + dojezd na plzeňská jednání stojí 900,-Kč měsíčně.
Aplikuji-li do výše uvedeného prostředí elektrickou jednokolku, dostávám se k zajímavým výsledkům (ověřeným praxí):
- Často volím i jinou, klidnější trasu například podél řeky. Trasa tak čítá 2 - 5 km
- Parkuji u stolu v kanceláři
- Cesta na jednokolce trvá 10-12 minut v závislosti na trase. Dopravní situace mne neovlivňuje
- Jednokolkou kterou aktuálně používám, je NINEBOT ONE (9B1) model E s dojezdem 30 km a max. rychlostí 20 km/h
- Na jednání za klienty jezdím také jednokolkou. Průměrná úspora cestovního času je 50%
- Oblékám se stále shodně, bez omezení
- Na obědy chodím, resp. jezdím v mnohem větším radiusu a strávím na nich méně času jízdou, více však si mohu vychutnat jídlo samotné.
Za testovací měsíc jsem dobíjel svůj 9B1 vyhražený jen a pouze pro účely testu 3x a to jen v okamžiku 20% zůstatku energie. Nabíjecí cyklus mne vyšel v průměru na 16,-Kč. 9B1 jsem nedával do myčky, ani jsem nebyl nucen investovat do dalších služeb (i když 1x jsem domácím kompresorem dofukoval pneumatiku).
Celkem tedy můj E-MOTION TELECOMMUTING + dojezd na plzeňská jednání stál 48,-Kč.
Po ekonomické stránce je E-MOTION nesrovnatelně výhodnější a představuje 5% nákladů na stejný proces absolvovaný osobním vozem.
Důležitým aspektem je samozřejmě pořizovací cena. Zatímco nový vůz začíná na úrovni 180 - 200.000,-Kč, zatíží nová elektrická jednokolka, rozpočet částkou od 19 - 35.000 za nejnovější model. Protože však velké množství uživatelů vozidlo již vlastní, jedná se o vícenáklad.
Budu-li však považovat úspory za konstantní, pak není špatná ani návratnost vložené investice. Brzy totiž zjistíte, stejně jako já, že budete mnohem častěji venku a jednokolka bude sloužit nejen pro cestu do práce, ale i pro zábavu, výlety, nákupy apod. a pro každou z těchto cest nebudete mít zájem využívat vozidlo. Tím budete šetřit nejen vlastní prostředky, ale i globální životní prostředí, protože Vaše uhlíková stopa bude radikálně klesat s každou cestou.
K uhlíkové stopě bych snad jen mohl dodat, že například z výroční zprávy obecně prospěšné společnosti CI2 o.p.s. za rok 2013 vyplývá, že tato společnost o dvou zaměstnancích generuje za rok 2 tuny CO2, z čehož většina spadá právě na cestování mimo jiné na a z pracoviště. Věřím, že přechodem na osobní elektrické transportéry, by došlo k výrazné změně.
Společnost se zabývá právě tvorbou studií a měřením uhlíkové stopy a udržitelnosti podnikání.
A nyní si představte stejný krok v továrně s několika sty, či dokonce tisíci zaměstnanci. Snížení uhlíkové stopy a tím i negativních dopadů na životní prostředí by bylo enormní, nehledě ta to, že z 90% prázdné parkoviště by bylo možno přebudovat například na zahradu, park, či urbanistickou farmu, kde by mohlo docházet k pěstování čerstvé zeleniny nejen pro samotný závod a jeho kantýnu, ale i například pro rodiny zaměstnanců, seniory, školy a další instituce.
Je jen na každém z nás pro co se rozhodneme, já jsem se rozhodl pro E-MOTION, protože mi pomáhá jít směrem, který jsem si vytýčil, tedy směrem ke SVĚTU BEZ ODPADU. A co Vy?
Michael Rada
ZAKLADATEL ROKU 2017 - postoupil jsem do finále
Dne 4.8.2017 se objevila v mé e-mailové schránce zpráva o mé nominaci do finále soutěže o titul FOUNDER OF THE YEAR CZECH REPUBLIC. Titul vyhlašuje v rámci CENTRAL EUROPEAN STARTUP AWARDS.
Michael Rada
Seriál skončil
Je mnoho těch, pro které televizní seriál znamená příjemnou realitu nepříjemných dní mezi lidmi. S jeho hrdiny žijí, pláčí, smějí se i komunikují a jediné na co se těší, je další díl, a aby to těšení vydrželi,
Michael Rada
WASTELESS FUTURE
I am so happy to share with you that the president of global waste association ISWA has presented in his blog my point of view on the life in wasteless world.
Michael Rada
KDE JE BLOG?
Po blokaci ze strany provozovatele serveru iDNES byl denní blog přesunut na novou adresu, kde bude každý pracovní den publikován nový příspěvěk. http://industrial-upcycling.cz/index.php/blog/
Michael Rada
Zombie blog
Dne 16.9.2016 jsem publikoval poslední příspěvek do blogů iDNES, kam jsem přispíval každý den od 16.9.2014. Důvodem bylo zasahování redakce a záměrné snižování čtennosti u článků, které kolidovaly s činy a slovy majitele iDnes.
Další články autora |
Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky
Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím
Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...
Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali
Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...
Pavel se zranil na motorce. V nemocnici na pozorování zůstane několik dní
Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si...
ANALÝZA: Válka mezi světem a Izraelem? Proč se po něm šlape a žádají sankce
Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Od Izraele se v probíhajícím konfliktu s Hamásem část světa odvrací. Například zpravodajka OSN...
Byli jsme jen kořist. Získali mě přes nejistoty, vypráví exčlenka Sinčchondži
Premium Před křesťanskou sektou Sinčchondži varují odborníci napříč celou republikou. Jak je možné, že...
Jedoucí auto zasáhl na Plzeňsku blesk, na místo museli přijet hasiči
Málo vídaná situace se v sobotu odpoledne udála na Plzeňsku mezi obcemi Kožlany a Kralovicemi. V...
Potvrzeno, francouzští vojáci povedou výcvik na Ukrajině. Mají dorazit i F-16
Hlavní velitel ukrajinských ozbrojených sil Oleksandr Syrskyj podepsal dokument umožňující...
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...
- Počet článků 734
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 408x
Výstupy našich projektů můžete vidět například zde
Na cestě za dosažením výše uvedeného cíle je od 1.1.2015 i projekt E-MOTION, v němž se věnuji publicitě osobních elektrických transportérů například elektrických jednokolek s gyroskopem.
Tomuto cíli jsem obětoval nejen jistotu zaměstnání v seniorské pozici logistické divize druhé největší korporace Japonska, ale i pohodlí v podobě zaměstnaneckého poměru. Kromě své práce se věnuji své rodině, které se snažím poskytnout vše, včetně své lásky.
Za nejlepší knihy považuji "MALÍŘSKÉ ROZPRAVY MNICHA OKURKY" A "PROROK". Obě totiž nabízejí mezi řádky moudro, které z mnoha jiných titulů dávno vymizelo. Psaní je mou dlouholetou láskou a i když se k české gramatice nechovám vždy správně, věřím, že to čtenářům obsah mých příspěvků vynahradí.