Do práce přes město autem? Copak mám na rozhazování?

Není to ani o moc více než půl roku zpátky, kdy na otázku, zda-li jezdím pravidelně do práce autem, odpověděl jednoznačně ano. S ohledem na oblek a kravatu a nutnost flexibility, jsem toto považoval za jedinou možnost.

Dnes se musím v duchu smát, jak jsem byl hloupý a hlavně rozhazovačný.

Důvodem změny je, věřte tomu, nebo ne, elektrická jednokolka.

Díky ní nastala v mém přístupu radikální změna. S ohledem na skutečnost, že jednou z prvních vět lidí, kteří se na ni ptají je, "To bych na ní mohl/a jezdit do práce", rozhodl jsem se udělat malý, měsíční test použitelnosti.

Na začátek několik upřesňujících údajů:

  1. Cesta z domova na pracoviště je dlouhá 3 km a vede přes město
  2. Parkování není vždy zdarma (záleží na aktuální obsazenosti bezplatných míst)
  3. Cesta vozem trvá 10 - 25 minut, dle aktuální dopravní situace
  4. Vozem, který vlastním, je benzínový vůz SEAT ALTEA
  5. V průběhu týdne jezdím (v rámci města) na obchodní jednání do závodů svých klientů
  6. 50% času jsem v obleku a kravatě, 25% v pracovním oděvu, zbytek neformálně
  7. Na obědy jezdím v rámci města

Jak víte, žiji v Plzni, kde provoz není zdaleka tak strašný, jako například v Praze, ale i tak dokáži jet těch několik kilometrů autem i 25 minut. Za měsíc v rámci pravidelného cestování v rámci města vyprázdním ca. 1/2 nádrže, což v přepočtu na prostředky činí ca. 650,-Kč. Za parkovné, mytí a další "služby" vozu dám ca 250,-Kč.

Celkem tedy můj automobilový  TELECOMMUTING + dojezd na plzeňská jednání stojí 900,-Kč měsíčně.

Aplikuji-li do výše uvedeného prostředí elektrickou jednokolku, dostávám se k zajímavým výsledkům (ověřeným praxí):

  1. Často volím i jinou, klidnější trasu například podél řeky. Trasa tak čítá 2 - 5 km
  2. Parkuji u stolu v kanceláři
  3. Cesta na jednokolce trvá 10-12 minut v závislosti na trase. Dopravní situace mne neovlivňuje
  4. Jednokolkou  kterou aktuálně používám, je NINEBOT ONE (9B1) model E s dojezdem 30 km a max. rychlostí 20 km/h
  5. Na jednání za klienty jezdím také jednokolkou. Průměrná úspora cestovního času je 50%
  6. Oblékám se stále shodně, bez omezení
  7. Na obědy chodím, resp. jezdím v mnohem větším radiusu a strávím na nich méně času jízdou, více však si mohu vychutnat jídlo samotné.

Za testovací měsíc jsem dobíjel svůj 9B1 vyhražený jen a pouze pro účely testu 3x a to jen v okamžiku 20% zůstatku energie. Nabíjecí cyklus mne vyšel v průměru na 16,-Kč. 9B1 jsem nedával do myčky, ani jsem nebyl nucen investovat do dalších služeb (i když 1x jsem domácím kompresorem dofukoval pneumatiku). 

Celkem tedy můj E-MOTION TELECOMMUTING + dojezd na plzeňská jednání stál 48,-Kč.

Po ekonomické stránce je E-MOTION nesrovnatelně výhodnější a představuje 5% nákladů na stejný proces absolvovaný osobním vozem. 

Důležitým aspektem je samozřejmě pořizovací cena. Zatímco nový vůz začíná na úrovni 180 - 200.000,-Kč, zatíží nová elektrická jednokolka, rozpočet částkou od 19 - 35.000 za nejnovější model. Protože však velké množství uživatelů vozidlo již vlastní, jedná se o vícenáklad.

Budu-li však považovat úspory za konstantní, pak není špatná ani návratnost vložené investice. Brzy totiž zjistíte, stejně jako já, že budete mnohem častěji venku a jednokolka bude sloužit nejen pro cestu do práce, ale i pro zábavu, výlety, nákupy apod. a pro každou z těchto cest nebudete mít zájem využívat vozidlo. Tím budete šetřit nejen vlastní prostředky, ale i globální životní prostředí, protože Vaše uhlíková stopa bude radikálně klesat s každou cestou.

K uhlíkové stopě bych snad jen mohl dodat, že například z výroční zprávy obecně prospěšné společnosti CI2 o.p.s. za rok 2013 vyplývá, že tato společnost o dvou zaměstnancích generuje za rok 2 tuny CO2, z čehož většina spadá právě na cestování mimo jiné na a z pracoviště. Věřím, že přechodem na osobní elektrické transportéry, by došlo k výrazné změně.

Společnost se zabývá právě tvorbou studií a měřením uhlíkové stopy a udržitelnosti podnikání.

A nyní si představte stejný krok v továrně s několika sty, či dokonce tisíci zaměstnanci. Snížení uhlíkové stopy a tím i negativních dopadů na životní prostředí by bylo enormní, nehledě ta to, že z 90% prázdné parkoviště by bylo možno přebudovat například na zahradu, park, či urbanistickou farmu, kde by mohlo docházet k pěstování čerstvé zeleniny nejen pro samotný závod a jeho kantýnu, ale i například pro rodiny zaměstnanců, seniory, školy a další instituce.

Je jen na každém z nás pro co se rozhodneme, já jsem se rozhodl pro E-MOTION, protože mi pomáhá jít směrem, který jsem si vytýčil, tedy směrem ke SVĚTU BEZ ODPADU. A co Vy?

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Michael Rada | pondělí 10.8.2015 7:00 | karma článku: 10,53 | přečteno: 633x
  • Další články autora

Michael Rada

Seriál skončil

7.7.2017 v 10:10 | Karma: 7,71

Michael Rada

WASTELESS FUTURE

14.4.2017 v 14:14 | Karma: 0

Michael Rada

KDE JE BLOG?

13.2.2017 v 14:29 | Karma: 3,86

Michael Rada

Zombie blog

28.11.2016 v 7:00 | Karma: 0