Čistá mobilita jinak
Výraz „čistá mobilita“ se objevil ve slovnících teprve před několika lety. Dříve se stejný obor jmenoval elektromobilita, plynová auta, šlapací auta, kola apod. Protože zřejmě v tom měli politici zmatek, zavedli pojem čistá mobilita a s ním ještě větší nepořádek, protože tím eliminovali jakoukoli možnost zjistit, o co jim vlastně jde.
Když jsem se dozvěděl, že vláda zase inzeruje svou aktivitu čisté mobility na podzim, takže již posunula původní termín po třetí, potvrdilo se mi, co jsem již několikrát tvrdil, a to skutečnost, že zájem na redukci, či omezení vozidel se spalovacími motory zásobenými některým z ropných produktů, je stejný jako zájem na omezení kouření, tedy nulový.
Jestliže je tomu skutečně tak, zamyslel jsem se zda-li by nešlo obé "zkombinovat" a stav ZEFEKTIVNIT, namísto optimalizovat a zapojil jsem do přemýšlení i způsob, kterým pracuji na projektech svých klientů.
Na začátku tedy skutečnosti
- 64% nákladních aut jezdí po EU bez nákladu
- 98% nákladních aut má spalovací motory
- 25% provozu ve městech tvoří nákladní auta
- 70% nákladních aut je označeno písmenem "A"
Nyní začnu od konce
Co znamená označení "A" na nákladních autech?
To znamená, že vozidlo přepravuje odpad. Je zajímavé, že směrnice neřeší skutečnost, kdy jede prázdné, či veze něco jiného, písmeno A je cejchem trvalým a většinou ho řidiči, či majitelé vůbec nesundavají.
To tedy znamená, že tuzemské silnice v současné době nejsou ničím jiným než stokami, po nichž jezdí odpad a to v objemu až zmíněných 70%. Přidáme-li číslo o prázdných vozidlech, je třeba se ptát, nemůže-li čisté, či řekněme čistší mobility, dosaženo i jinak?
Což takhle omezit ze zákona počet prázdných jízd? A proč jen ze zákona, když máme burzy kamionů, vozidel apod. nástroje které již existují téměř dvě desetiletí a situace se výrazně nemění, spíše se zhoršuje, protože počet prázdných vozidel roste.
To že se může jednat i o ekonomicky zajímavý nástroj může napovídat i investice miliardáře Karla Janečka do startupu SHIPVIO, který chce tento stav eliminovat, či změnit. Uvidíme, zda-li se mu to podaří.
Jako námitka ze strany politiků (kdyby náhodou někteři tento příspěvek četli, či jim byl přeposlán), může být, že prázdné kamiony na cestách jsou až na výjimky nezjistitelné. Mají totiž nad ložnou plochou plachtu, případně skříňovou nástavbu a obé brání pohledu dovnitř.
Pánové politici, chtělo by to update, nebo navštívit minstra dopravy, který všechno ví.
Kdyby Vám k tomu nezbyl čas, pomohu Vám. Při jízdě mnoha nákladních vozidel lze zjistit zatížení pohledem na počet aktivně zapojených os, či kol, ale to by byl jen subjektivní nástroj a těžko prokazatelný a lehce falšovatelný.
Jo kdybychom tak měli například na dálnicích nějaké pravidelné snímače, třeba brány a ve městech u silnic sloupy a kamery, kam by šlo připevnit tzv rychlovážicí snímače a to včetně snímačů ID vozidla, to by byla jiná, to bychom dokázali vykrýt většinu našich informačních potřeb, které by pak bylo nutno sledovat, ptát se a dostávat odpovědi, případně rozdávat napomenutí a následně pokuty za nedodržení norem.
Což takhle ve městech, kde existují obchvaty vybudované za miliardy zkusit v nepravidelně pravidelných cyklech kontrolovat všechna nákladní vozidla, která si zkracují cestu, aby ušetřila za mýtné a naftu?
Nebo dokonce a to nechci malovat čerta na zeď, což přeci jen zvážit, zda-li by obslužná nákladní technika měst jako odpadová auta, údržba vozovek, autobusy, nebylo možné nechat přestavět na elektrický pohon. Tyto vozy totiž najedou za den jen zlomek toho co kamion na dálnici za dvě hodiny, a přesto svými emisemi zahlcují silnice měst pořád víc a víc, protože objem odpadu vesele narůstá.
A tím se dostáváme k zpět k písmenu "A", kde možná vše začíná a končí.
Česká republika je odpadkovým košem nejen Evropy, ale i světa. Díky posílení vztahů s Čínou, tento koš ještě zahustíme dalšími miliony tun odpadků.
Co kdybychom tedy čistou mobilitu, či její příklon začali řešit prvně tím, že začneme eliminovat odpad a plýtvání a jeho tvorbu, ukládání a převážení necháme na zemích, továrnách, korporacích, regionech, kde vznikl? Je totiž dobře možné, že bychom čistší vzduch mohli dýchat podstatně dříve a to i bez Evropských dotací.
Je ale otázkou, jestli ti, co z dotací mají tučnou vrstvu sádla na svém krajíci, mají stejný zájem.
Na úplném závěru se však s Vámi podělím o dva projekty čisté mobility
Prvním je projekt firmy nesoucí název jednoho z průkopníků širšího využívání elektřiny, jmenuje se NIKOLATESLA COMPANY. A jejím cílem je uvést na trh elektrický kamion, resp. tahač a tento nevypadá vůbec špatně, stejně jako špatně nevypadají jeho parametry, posuďte sami
S druhým projektem přichází již etablovaný hráč na trhu automobilů a elektromobilů, společnost NISSAN, která zvažuje použití osobních vozidel a jejich příslušenství nejen jako žrouta elektřiny, ale i jejího producenta a distributora. Více informací ve videu níže.
P.S. budete-li chtít zjistit skutečný počet vozidel značených písmenem "A" na našich cestách a silnicích, budete mít nejspíše smůlu. Není to tož parametr, který by ministerstvo sledovalo a navíc velká část vozidel k nám jezdí ze zahraničí a ty už neevidujeme vůbec.
P.P.S. Na závěr si dovolím předložit důkaz o tom, že čistá mobilita nejen kvete v každém věku, a to díky tomu, že má tolik podob, jak ukazují záběry pořízené druhou květnovou neděli.
Michael Rada
ZAKLADATEL ROKU 2017 - postoupil jsem do finále
Dne 4.8.2017 se objevila v mé e-mailové schránce zpráva o mé nominaci do finále soutěže o titul FOUNDER OF THE YEAR CZECH REPUBLIC. Titul vyhlašuje v rámci CENTRAL EUROPEAN STARTUP AWARDS.
Michael Rada
Seriál skončil
Je mnoho těch, pro které televizní seriál znamená příjemnou realitu nepříjemných dní mezi lidmi. S jeho hrdiny žijí, pláčí, smějí se i komunikují a jediné na co se těší, je další díl, a aby to těšení vydrželi,
Michael Rada
WASTELESS FUTURE
I am so happy to share with you that the president of global waste association ISWA has presented in his blog my point of view on the life in wasteless world.
Michael Rada
KDE JE BLOG?
Po blokaci ze strany provozovatele serveru iDNES byl denní blog přesunut na novou adresu, kde bude každý pracovní den publikován nový příspěvěk. http://industrial-upcycling.cz/index.php/blog/
Michael Rada
Zombie blog
Dne 16.9.2016 jsem publikoval poslední příspěvek do blogů iDNES, kam jsem přispíval každý den od 16.9.2014. Důvodem bylo zasahování redakce a záměrné snižování čtennosti u článků, které kolidovaly s činy a slovy majitele iDnes.
Další články autora |
Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková
Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje...
Chaos, protesty a vojáci v parlamentu. V Jižní Koreji hodiny platilo stanné právo
Jižní Korea zažila den plný chaosu poté, co prezident Jun Sok-jol vyhlásil stanné právo kvůli silám...
Kvůli agresivitě Romy neregistruji, vyhlásila pediatrička po konfliktu s nimi
S neurvalostí, agresivitou a urážkami se setkala v čekárně své ordinace dětská lékařka z Aše. Podle...
Řidiči zkoušejí novou fintu, jak neplatit za parkování. Přestupek, varuje policie
Na internetu se v poslední době značně rozšířila nabídka automatických parkovacích hodin, které...
Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod
Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj...
Úspěch odstartovaly Zlaté stránky. Z českých obchodních center firma dobyla svět
Začátky této firmy nebyly jednoduché. Šikovným řemeslníkům z české dílny se ale podařilo prosadit...
Penzistům hrozí, že nebudou dostávat důchod. Pošta prodělává na roznášení
Premium Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) a ministr sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) řeší spor,...
TIPY NA DÁRKY: Nechte zpívat Mišíka. A taky Billie Eilish nebo Lionela Richieho
Premium Mladším ročníkům se to možná bude zdát neuvěřitelné, ale i hudbu lze nadělit pod stromeček....
Rozhodnuto. Česko vymění nový přístav v Hamburku
Po sedmi letech má Česko jasno. Získá přístav Kuhwerder Hafen od Německa výměnou za dosavadní...
Jak oblékat děti na podzim? Kvalitní softshellové kalhoty jsou základ
Podzimní počasí je nevyzpytatelné, proto redaktorky eMimina otestovaly dětské softshellové kalhoty Wolf, které nabízí e-shop Olšákovi.cz. Jak si...
- Počet článků 734
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 408x
Výstupy našich projektů můžete vidět například zde
Na cestě za dosažením výše uvedeného cíle je od 1.1.2015 i projekt E-MOTION, v němž se věnuji publicitě osobních elektrických transportérů například elektrických jednokolek s gyroskopem.
Tomuto cíli jsem obětoval nejen jistotu zaměstnání v seniorské pozici logistické divize druhé největší korporace Japonska, ale i pohodlí v podobě zaměstnaneckého poměru. Kromě své práce se věnuji své rodině, které se snažím poskytnout vše, včetně své lásky.
Za nejlepší knihy považuji "MALÍŘSKÉ ROZPRAVY MNICHA OKURKY" A "PROROK". Obě totiž nabízejí mezi řádky moudro, které z mnoha jiných titulů dávno vymizelo. Psaní je mou dlouholetou láskou a i když se k české gramatice nechovám vždy správně, věřím, že to čtenářům obsah mých příspěvků vynahradí.