Sociální služby v roce 2015 ze strategického pohledu

Vláda má projednat Národní strategii rozvoje sociálních služeb na rok 2015. Co tento dokument přináší?

Ministerstvo práce a sociálních věcí zpracovalo podle potřeby národní strategický dokument pro rozvoj sociálních služeb na rok 2015 jako jednu z bazálních součástí sociálního systému v ČR. Vzhledem k tomu, že se oblasti rozvoje sociálních služeb jako součástí sociálně solidárního státu nevěnovala na ministerstvu v předchozích letech dostatečná pozornost a že zejména bývalá pravicová vedení rezortu měla na oblast rozvoje sociálních služeb zcela odlišné názory než vedení současné, nebyly kvalitně zpracovávány podkladové materiály, z nichž by se dal takový strategický dokument za současného stavu vypracovat. Proto ministerstvo přistoupilo k poněkud neobvyklému kroku, a tím je zpracování národního strategického rámce pouze na jeden rok, a to konkrétně rok 2015 s tím, že v roce 2015 bude zpracovávat komplexní strategický materiál pro období let 2016 až 2020.

Materiál obsahuje ucelený soupis současných problematických aspektů oblasti sociálních služeb, včetně její základní analýzy, a to do nutného rozsahu, jež by taková analýza v podobném strategickém materiálu měla obsahovat. Ministerstvo se sice nepouští do přílišné hloubky ve specifikaci důvodů a zejména v důsledku nejvíce problematických oblastí v sociálních službách, na druhou stranu je i díky tomu dokument poměrně čitelný. Oproti tomu ministerstvo zpracovalo poměrně rozsáhlé části analytické části materiálu, jež uvádějí také základní statistická a analytická data pro výskyt negativních sociálních jevů a pro jejich částečné řešení prostřednictvím sociálního systému v ČR.

Strategická část materiálu správně reaguje na hlavní nedostatky v oblasti rozvoje sociálních služeb a na potřebu jejich systémového řešení, a to nikoliv pouze přijímáním nesmyslných a neuvážených legislativních i procesních změn v této oblasti. Podle materiálu si ministerstvo velice uvědomuje složitost této problematiky a potřebuje jeho systémového řešení, a to zejména navázáním na teze sociálně solidárního státu, které platily a stále platí a které zajistí využívání a rozvoj sociálních služeb jako jednu ze základních oblastí sociálního systému. Přitom je možné využít těch využitelných trendů a zkušeností z ostatních států Evropy, které postupně také systém sociálních služeb rozvíjejí, či které již tento systém mají v dlouhodobém běžném provozu a od nichž se i my můžeme učit.

V oblasti sociálních služeb budou v následujících letech důležité zejména aspekty posílení vlivu krajů a regionů na oblast financování sociálních služeb a také na oblast zlepšení komunitního plánování potřeby sociálních služeb dle aktuálních potřeb klientů a také dle aktuální mapy dostupnosti všech sociálních služeb na celém území regionu. To je stále jeden z nejpalčivějších problémů v oblasti sociálních služeb, který sice z Prahy příliš viditelní není, ale který pálí klienty sociálních služeb v každém menším regionu a jehož řešení nebude jednoduché. Dalším důležitým krokem bude komplexnější změna legislativy, a to zejména Zákona o sociálních službách, na jehož systémové novele také ministerstvo v tuto chvíli pracuje. I tyto aspekty jsou v tomto dokumentu zmíněny.

Výtka, že dokument je napsán pouze pro aktuální rok 2015, je naprosto oprávněná. Avšak současné vedení ministerstva pravděpodobně nemělo v této oblasti jinou možnost, a to potvrzují také výsledky konzultací se zástupci odborné veřejnosti. I přesto, že se jedná pouze o jednoletý strategický materiál na národní úrovni, může tento materiál dosáhnout kýžených cílů, pokud bude opravdu všemi zmíněnými stranami a články řetězu důsledně plněn a pokud dojde k jeho řádnému a správnému vyhodnocení. Zcela stěžejní také bude postup přípravy dalšího strategického dokumentu na následující 4 roky, a to také v kombinaci s možnostmi spolufinancování některých aktivit z nového programového období EU. Oblast rozvoje sociálních služeb je velice důležitá také pro přípravu a plnění plánu rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením a pro plnění úkolů souvisejících se strategickými dokumenty týkající se asistovaného stárnutí a obecně problematiky seniorů a skupin osob, jež jsou dlouhodobě závislé na pomoci, a to také prostřednictvím sociálních služeb. Je také nutné správným způsobem přistoupit k vyhodnocení projektů jako například Transformace sociálních služeb, či Podpora procesů v sociálních službách - jako projektů financovaných z právě končícího programového období.

Související dokumenty

Autor: Michal Rada | čtvrtek 8.1.2015 7:00 | karma článku: 5,16 | přečteno: 336x