Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

O našich železnicích a silnicích

Tak  jsme se  zase dozvěděli,   kolik miliard  musel stát  z našichpeněz, z  našich kapes zaplatit  našim železnicím, aby  nezkrachovaly. Kčemu tedy ty naše železnice máme,  když nejen nic nevynáší, ale ještě naně musíme takové obludné částky doplácet?

Obyvatelé vesnic  a měst kolem dálnice  a frekventovanějších silnic
ovšem dobře vědí, na co ty železnice máme, nebo lépe řečeno: Na co bysme
je měli mít.  A stejně dobře to vědí i  všichni řidiči plazící se krokem
do kopce v nekonečné koloně za nějakým pomalým kamiónem. A také všichni,
kdo musí jet po dálnici D1, která ze všeho nejvíc připomíná tu pověstnou
"roletu" z filmu "Mzda strachu".
Ano,  je to  tak: Naše  silnice jsou  přecpané obludnými  dálkovými
kamióny křižujícími celou Evropu (tedy nevezou náklad k nám nebo od nás,
ale  jen projíždějí),  a naše  železnice nemají  co převážet. Snad každý
druhý den vidím v novinách obrovské inzeráty, jimiž naše železnice shání
zákazníky.
Problém je totiž s nakládkou a  vykládkou. V 19. století měla každá
továrna svoji  železniční vlečku a  nakládalo se přímo  v továrně či  ve
firmě. Firma, která nebyla připojena na železnici, jakoby neexistovala.
Ty doby  jsou pryč. Dnes  má každá továrna  náklaďák. Ovšem naložit
náklaďák,  dojet s  ním na  nádraží, tam  vše přeložit  na železnici, na
nějakém jiném  nádraží vše zase  přeložit na náklaďák...  To nikdo dělat
nebude. S  tím musí železnice počítat  a musí se tomu  přizpůsobit. Tedy
pokud  nechce zkrachovat,  až naše   vláda dostane  rozum a  přestane do
železnice cpát (naše!) miliardy z našich kapes.
A  co takhle  vozit po  železnici celé  kamióny? To  není tak  nový
nápad, to už  se na železnici dělalo. V  dobách "předschengenských", kdy
ještě existovaly hraniční přechody a  před nimi nekonečné fronty kamiónů
čekajících  na odbavení.  V zimním  období to  znamenalo v  pohraničních
horách  po zledovatělých  silnicích vyjet  vzhůru k  hraničnímu přechodu
(bylo  jich pro  celou republiku  tak málo,  že by  se daly  spočítat na
prstech  jedné  ruky),  tam  vystát  frontu  na  odbavení  a pak zase po
zledovatělých  silnicích  sjet  dolů.  Tehdy  se  zrodil  nápad převážet
kamióny po  železnici údolím Labe z  Drážďan do Lovosic, aby  se vyhnuly
těm zledovatělým silnicím v horách.
Samozřejmě že tenhle záměr  zkrachoval pro naprostý nezájem řidičů.
V této  podobě to  byl naprostý  nesmysl. Na  celé železniční dopravě je
nejobtížnější a  nejproblematičtější právě nakládka  a vykládka. I  když
naložit  kamión je  nepochybně  mnohem  snadnější než  naložit převážené
zboží, přesto nakládat  kamióny jen proto, aby byly  převezeny jen o pár
kilometrů dál a  pak se musely zase vykládat,  nedávalo smysl. To prostě
nestálo za tu práci s nakládáním a vykládáním.
Když  už se  jednou kamióny  naloží, pak  je potřeba  odvézt je  co
nejdál,  aby se  to vyplatilo.  Nejlépe přes  celou republiku.  Největší
šance na  úspěch může mít takový  nápad u tranzitní dopravy,  která naší
republikou  jen projíždí.  Kamión přijede,  zarachotí, zasmradí,  poničí
naše silnice a na druhém konci republiky zase odjede.
Mnohem  lepší  by  bylo,  kdyby  se  takový  dálkový kamión hned na
hranicích (nebo  třeba už v Drážďanech) naložil na  železnici, vlakem se
převezl  na  opačný  konec  republiky   a  tam  na  hranicích  (nebo  až
v Bratislavě)   se  opět   vyložil.  Takováto   služba  našich  železnic
zahraničním  kamiónům už  by mohla  mít šanci  na úspěch.  Byla by totiž
výhodná i pro ty zahraniční  transportní firmy. Řidiči dálkových kamiónů
totiž musí  po určitém počtu hodin  jízdy odpočívat. Mají to  i nařízené
zákonem.  Musí tedy  na trase  zastavit a  několik hodin  stát na  místě
a spát. Tím se doba transportu samozřejmě prodlužuje a prodražuje. Pokud
by řidič mohl na hranicích naložit  kamión do vlaku, mohl by během cesty
napříč naší republikou  odpočívat, jak mu to zákon  nařizuje. Vezl by se
vlakem a  mohl by při tom  třeba spát v lůžkovém  vagónu, který by mohli
žeezničáři  připojovat k  takovému  kamiónovému  vlaku. Na  druhém konci
republiky na hranicích by s kamiónem sjel s vlaku a mohl by bez zastávky
ihned jet po silnici dál (už  v zahraničí). Celková doba dopravy nákladu
by  se  tímto  způsobem  mohla  citelně  zkrátit  zrychlit,  a  na to by
transportní firmy už mohly slyšet.
Technicky to není problém. Na železnici  se to už dělalo, není tedy
třeba nic  nového vymýšlet. Dělalo  by se to  podobně, jen teď  v trochu
větším  měřítku  než  jen  na  těch  pár  kilometrech  v údolí Labe jako
tenkrát.
Jak by tedy mohla vypadat výsledná bilance?
Na  našich  silnicích  by  ubylo  možná  i  hodně  těch největších,
nejobtížnějších  kamiónů.   Ubylo  by  hluku,  exhalací   a  všeho  toho
ostatního,  co je  s provozem  nejtěžších kamiónů  spojeno. Transportním
firmám by se zrychlila přeprava  nákladů. Želenici by se zvýšily příjmy.
Naše  silnice  a  dálnice  by  byly  méně  rozbité,  takže by se třeba i
ušetřilo na jejich údržbě.
Má tenhle nápad vůbec nějakou nevýhodu?
Má. Úředníci na železnici by museli začít něco dělat a zorganizovat
provoz takových kamiónových vlaků.
Pokud  Vás napadají  nějaká další  zdokonalení tohoto  systému, pak
ano, máte pravdu. Tento nápad se dá rozšiřovat mnoha způsoby, třeba i na
celou  Evropskou  Unii.  Samozřejmě  i  na  rozvoz  kamiónů po celé naší
republice.  Potřebné  nakládací  rampy  se  dají  najít  i  na kdekterém
venkovském nádražíčku.  Pokud se ale  tenhle nápad má  uskutečnit, nesmí
být  příliš  náročný.  Ze  začátku  se  musí  navrhovat  vždycky  jen ta
nejjednodušší verze,  aby to pochopili  i úředníci. Proto  se nepokouším
domýšlet, co všechno  by se na tomhle nápadu dalo  vylepšit - a rozhodně
by se to vyplatilo. Protože nějak se začít musí.
Co  vy  na  to,  železničáři  (a  hlavně  šéfové  a  vládci  našich
železnic a ostatní, třeba silniční dopravy)?

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Miloš Pulda | pátek 14.10.2011 0:17 | karma článku: 16,24 | přečteno: 1063x
  • Další články autora

Miloš Pulda

Příšernost jménem Windows 10

Snad každý den se znovu a znovu přesvědčuji, že Windowsy 10 jsou ještě horší, než jsem si uměl představit. Nikdy by mne ale nenapadlo, že firma Microsoft bude Windowsy 10 nikoliv vylepšovat, ale naopak ještě zhoršovat.

7.9.2016 v 1:15 | Karma: 24,70 | Přečteno: 1632x | Diskuse| Věda

Miloš Pulda

Zmetek jménem Windows 10

Každý den narážím na další a další nesmysly, nedomyšlenosti či vyložené chyby Windowsů 10. Kdybych já takovou práci odevzdal v zaměstnání zákazníkovi, můj šéf by mne asi velice rychle vyrazil.

4.7.2016 v 1:00 | Karma: 27,43 | Přečteno: 1625x | Diskuse| Věda

Miloš Pulda

Hrůza jménem Windows 10

Další zkušenosti a hlavně zklamání při používání Windowsů 10. Je až k nevíře, co všechno se dá na jakž-takž fungujícím systému (Windowsy XP blahé paměti) zmršit. Jak praví Murphyho zákon: Když něco funguje, je třeba to předělat.

22.6.2016 v 1:00 | Karma: 31,94 | Přečteno: 2427x | Diskuse| Věda

Miloš Pulda

Pohroma jménem "Windows 10"

Firma Microsoft slibovala, že instalací Windowsů 10 uživatel nepřijde o žádná svá data, a všechna jeho nastavení zůstanou zachována. Větší lež snad ani neexistuje.

30.5.2016 v 2:00 | Karma: 31,30 | Přečteno: 2641x | Diskuse| Věda

Miloš Pulda

Nová hlášení stanic v Dopravním Podniku Města Brna

Tak jsem se zase jednou zaposlouchal do hlášení jmen zastávek v trolejbusu: "Hnusáčkova" - "Přízrak" - "Frázova" - "Spratecká"...

16.9.2015 v 1:57 | Karma: 15,38 | Přečteno: 842x | Diskuse| Brno
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Policisté v Praze vytáhli z Vltavy utonulého muže, může to být pohřešovaný Brit

6. května 2024  8:30,  aktualizováno  7.5 14:08

Policisté v neděli vpodvečer vytáhli z Vltavy v centru Prahy tělo utonulého muže. Kriminalisté...

Městské byty za úplatek. Soud popsal fungování mechanismu, dvojice se přiznala

7. května 2024  13:52

Městský soud v Brně dnes rozdal první tresty za korupci při přidělování městských bytů. Při...

Hokej pohlídá 1200 policistů. V sobotu je zaměstná derby na Letné a Rammstein

7. května 2024  13:04,  aktualizováno  13:34

Praha a Ostrava se skoro na tři týdny promění na hlavní města světového hokeje. Od pátku 10. května...

Železniční koridor na Moravu stojí, vlak v Pardubicích usmrtil člověka

7. května 2024  13:23

V Pardubicích po poledni vlak srazil a usmrtil člověka. Provoz na železničním koridoru na Moravu je...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 44
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1282x
Programátor pamětník a živnostník, dříve odborný asistent na VUT. Asi ale nejsem ten správný vědec, protože jestliže skutečný odborník je tak specializovaný, že "ví všechno o ničem", pak mně se víc líbí "vědět nic o všem" - a taky o tom trochu přemýšlet.

Seznam rubrik