Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České aerolinie jsou na prodej

Nedávno se objevila zpráva, že o možnou koupi Českých aerolinií projevili zájem dva potenciální kupci – Korean Air a Qatar Airlines. Zatím je to sice jen nezávazné vyjádření, ale je to asi jediná příležitost pro ČSA, jak přežít. Od roku 2003, kdy se ČSA dostaly pod přímé řízení politických stran, byla totiž za podnikovou strategii vydávána spíše jen zbožná přání jejich momentálního managementu, který ke svým funkcím většinou nepřicházel na základě prokázaných odborných schopností.

Nereálně, ambiciózní, zbytečné a tím také likvidačně nákladné navyšování počtu letadel a jejich následný ztrátový rozprodej; chaotické organizační změny; hromadné výměny a odchody odborníků a naopak přivádění kamarádů do vrcholového i středního managementu; často velmi krátká životnost lidí na klíčových funkcích;  vyhazování desítek milionů korun za zbytečné konzultační firmy; rozprodej majetku včetně vlastního sídla a lukrativních činností s cílem prezentovat pozitivní výsledky a přežít další rok; nelogické ukončování a opět zahajování linek do různých, často spíše náhodných destinací;  netransparentní převody majetku včetně letadel z mateřské firmy pak a zase zpět, jako například u zkrachovalého projektu Holidays Czech Airlines; trvalý propad do hlubokých provozních ztrát; absence skutečné a realistické podnikové strategie atd. atd. Tak to jsou České aerolinie posledních deseti let.

Vytvoření Českého aeroholdingu, který pod jednu střechu schoval vysoce ziskové pražské letiště a ztrátového dopravce, bylo z pohledu snahy o přežití ČSA zřejmě jediným možným řešením. Přímé státní dotace by Brusel po dřívějším odsouhlasení finanční injekce českého státu přes státní podnik Osinek již znovu nepovolil (také by to nevypadalo dobře ve vztahu k českým daňovým poplatníkům, kterým jsou utahovány opasky) a samo o sobě ČSA už schopné přežít prostě  není. V rámci Českého aeroholdingu má ČSA jako hlavní úkol zřejmě přivážet tranzitní cestující, kteří v Praze přestupují a mají letišti přinášet příjmy, které jiné společnosti se sídlem mimo Prahu přinášet nemohou. Důsledkem takového zaměření ale je soustředění se našeho "národního dopravce" na tranzitní přepravu cestujících mezi třetími zeměmi (s přestupem v Praze) a průběžné ztrácení pozic a důležitosti na domácím, českém trhu. Z původního asi 40% ního podílu na českém trhu se ČSA totiž proklesalo na současných cca 18% a zjevně bez jasné představy jak tento sestup přerušit.

Zajímavý je také pohled na připravovaný letový řád, který byl nedávno prezentován v médiích – pro léto 2013 se ČSA pochlubilo chystaným zahájením provozu do „nových destinací“ Nice a Mnichova. Právě Nice a Mnichov však před nedávnem v rámci „optimalizace provozu“ ČSA opustily.  Po skončení ztrátového provozu třemi dálkovými letadly do zavedených destinací v USA, Kanadě a Thajsku před několika lety (vysvětlené též jako „optimalizace a přizpůsobování realitě českého trhu“), začne ČSA v létě 2013 opět dálkovou přepravu. Tentokrát to bude do Soulu - s jedním dálkovým letadlem a dvěma frekvencemi týdně. Problémem takového provozu je samozřejmě nižší spolehlivost (v případě technického problému dálkového letadla není náhrada) a malý počet frekvencí, jenž nedává dostatečnou pružnost při potřebě změnit datum letu, která je pro služební cestující zásadně důležitá. Takto opravdu nelze očekávat zájem lépe platících business cestujících a běžní turisté takový provoz prostě nezaplatí.  Rušit se podle informace z článku iDnes (http://ekonomika.idnes.cz/csa-zacne-od-cervna-letat-do-soulu-dlk-/eko-doprava.aspx?c=A121204_150523_eko-doprava_fih) budou současně lety do Pobaltí (aby se zanedlouho jako velká novinka opět zavedly?), ale opravdu nově se začne létat do Permu….

Do Londýna, Montrealu, New Yorku, Athén, Bělehradu, Bratislavy, Curychu, Dublinu, Helsinek, Larnaky, Lublaně, Osla, Vídně, Záhřebu a dalších míst se s letadly ČSA tedy už nedostaneme, ale můžeme si s nimi zalétat do Nižného Novgorodu, Ufy, Oděsy, Doněcku, Rostova na Donu, Jekatěrinburgu, Samary a od léta 2013 možná také do již zmíněného Permu. Zahajování nových linek, ale i jejich ukončování jsou velmi drahé záležitosti. Pokud se pak prakticky každou sezonu začíná a končí létat do více míst a když se tam létá, tak jen dvakrát nebo třikrát týdně, je složité vložené investice získávat zpět. Když jsou pak navíc některé linky rušeny ještě dříve, než se vůbec mohly obchodně rozvinout, nebo jsou provozovány přerušovaně, jsou investice do jejich zahájení ztraceny zcela nenávratně…

Pohled na současně platný (zima 2012/13) letový řád už na první pohled bohužel jen potvrzuje neexistenci strategie toho kam a kdy létat. Počty letů do jednotlivých míst se mění směrem nahoru i dolů v krátkých periodách několika týdnů, mění se také provozní časy i typy letadel. Kdokoliv se letecké dopravě (a vlastně jakémukoliv druhu dopravy) trochu věnuje, ví, že stabilita letového (jízdního) řádu má zásadní důležitost pro to, aby si cestující (zejména služební) zvykli určitou linku pravidelně používat a prostě s ní počítat. Pokud ale jeden týden linka (příklad je postaven na Bruselu, ale stejné problémy má velká část spojů ČSA) létá chvíli šestkrát týdně, pak čtyřikrát a pak pětkrát avšak mimo čtvrtka, je opravdu těžké si na něco přivyknout.

Oba zájemci o koupi ČSA jsou registrováni mimo Evropskou unii a jedná se o velmi úspěšné letecké společnosti. Jejich hlavním cílem při zvažování možného nákupu ČSA nebude majetek (již prakticky žádný již není) ani know-how (viz výše). Hlavním důvodem jejich zájmu bude možnost vstoupit na lukrativní evropský trh, který je jinak dopravcům ze zemí mimo EU do velké míry uzavřen. Nemají totiž automatická obchodní práva pro destinace v rámci EU, jako to má ČSA a každý dopravce registrovaný v EU. 

Aby ČSA zůstalo dopravcem EU, není možné, aby vlastník (vlastníci) registrovaný mimo EU držel více než 49%. Rozhodně tedy nepůjde o případný prodej celého ČSA. I tak by ale ČSA mohly získat naději na smysluplnou strategii, profesionální vedení a tím dlouhodobější přežití. Českým cestujícím by to pak mohlo přinést možnost se se svým „národním dopravcem“ zase dostat alespoň do některých z těch míst po Evropě, která ČSA postupně opustily. Pro pražské letiště by to mohlo znamenat návrat k nárůstům počtů cestujících, které letiště ztratilo i v souvislosti s problémy ČSA - například jen v prvním pololetí tohoto roku ztratilo ČSA třetinu z celkového počtu svých cestujících a výkony letiště s tím klesly také. Co by z prodeje ČSA získali daňoví poplatníci je zatím otázka. Poslední snaha o prodej ČSA před třemi lety totiž přinesla v tomto ohledu naprosto zásadní zklamání, protože nabídnutá cena byla po započtení kompenzace závazků ČSA prakticky nulová. Hlavní posun od té doby je v tom, že se rozprodala zbylá aktiva, převedlo se několik letadel a síť se scrvkla o několik dalších destinací.

 

 

Autor: Jiří Pruša | úterý 18.12.2012 9:55 | karma článku: 31,61 | přečteno: 2854x
  • Další články autora

Jiří Pruša

Letadélkem z Los Angeles do San Franciska a zpět

Před pár týdny jsem v rubrice Cestování iDnes zveřejnil článek o mém létání v Kalifornii. Trošku mě mrzí, že článek nejde propojit do mého blogu, protože bych se chtěl o krásné pohledy podělit i s jeho čtenáři. Text článku proto s malými úpravymi dávám nyní ještě na blog, ale většinu fotografií jsem dal jiných. Pokud by Vás zajímalo se podívat na ještě více fotografií z této cesty, klikněte si prosím také na http://cestovani.idnes.cz/letadlem-z-los-angeles-do-san-franciska-dy2-/kolem-sveta.aspx?c=A130123_153444_kolem-sveta_tom

3.2.2013 v 13:30 | Karma: 21,20 | Přečteno: 1449x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Já jsem si, na rozdíl od jiných, nenakradl nikdy ani korunu

V rámci boje o presidentskou funkci se čas od času objeví věci, které nás zaujmou nebo překvapí.

24.1.2013 v 13:00 | Karma: 24,70 | Přečteno: 1574x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Je důležitější ego politiků nebo zdraví národa?

Různé průzkumy ukazují, že až 80% zdravotních problémů, se kterými v dnešní době lidé běžně bojují, trápí se a s jejichž přispěním předčasně umírají, je způsobeno nezdravými stravovacími návyky a nedostatkem pohybu. Jedná se o nemoci jako diabetes 2. typu, vysoký krevní tlak, artróza, kardiovaskulární nemoci, trombóza, obezita, některá nádorová onemocnění a řada dalších zdravotních problémů. Když jsem tohle vše z různých studií vyčetl, začal jsem přemýšlet, jak je možné, že si lidé tak dobrovolně kazí zdraví, snižují kvalitu života a nakonec i krátí život

23.12.2012 v 9:21 | Karma: 18,06 | Přečteno: 970x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Vylodění v Normandii

Vylodění spojenců v Normandii představovalo závěrečnou fázi 2. světové války. 6. června je 68. výročí tohoto vylodění a ve svém článku Vám chci ukázat pár neobvyklých obrázků na vyloďovací pláže. Je z nich patrné, o jak náročnou operaci se jednalo. Spojenečtí vojáci, kteří se jej zúčastnili si určitě zaslouží náš respekt a vzpominku. Také snad bude prospěšné věnovat alespoň část našich myšlenek něčemu vznešenějšímu než je naše politika a naši politikové, kteří nás dnes tolik zahlcují.

5.6.2012 v 17:06 | Karma: 38,27 | Přečteno: 6752x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Komu slouží naše soudy?

Potenciálně se vlastně každý z nás může stát dlužníkem aniž o tom ví. Posílat platební upomínky není povinné a je mnohem výhodnější malé pohledávky odprodat vymáhacím firmám. Ty se, více než o úhradu dlužné částky, zajímají o úhradu "odměny", která se obvykle pohybuje v částkách nad 6000 Kč i pro minimální pohledávky. Následující řádky popisují asi docela banální situaci, kterou u nás bohužel prožívají tisíce lidí.

7.3.2012 v 17:18 | Karma: 33,28 | Přečteno: 2051x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

D35 u Litovle zablokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  11:01

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici zkomplikovala dopoledne nehoda nákladního...

Summity EU jsou válečné kabinety, nemáme mírovou iniciativu, stěžuje si Fico

2. května 2024  10:59

Evropská unie není s to přijít s mírovou iniciativou pro Ukrajinu, všechny schůzky státníků...

SPOLU vsadilo na antikampaň. Paroduje heslo ANO a spojuje hnutí s Ruskem

2. května 2024  10:56

V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...

KOMENTÁŘ: EU byla naše výhra a šťastné rozhodnutí, byť přinesla i chyby

2. května 2024  10:41

Česká republika i Evropská unie stály před dvaceti lety před velkým rozhodnutím. Pro obě strany to...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 45
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3720x
Letec a publicista
 

Držitel českého rekordu v počtu dosažených letišť. 
 

Fotky, videa, reportáže z mých expedic najdete na FlyingRevue.cz.
 

Knihy: 
- Svět letecké dopravy
- VFR Communication (výuková online aplikace pro piloty) 
- VFR anglická komunikace
- Chytré létání
- Abeceda reálného socialismu a další 

Seznam rubrik