Vylodění v Normandii
Před pár týdny se nám podařilo se v malém letadélku prodrat špatným počasím nad Německem i Francií a přistát ve městě Caen ve francouzské Normandii. Hlavním cílem byla návštěva vyloďovacích pláží osvobozovací operace Overlord, jejíž první část je známá také pod kódovým označením operace Neptun. Podařilo se nám nad plážemi také proletět a tak bych se chtěl o fotografie s Vámi podělit a také si připomenout některá historická fakta ze dne, který bývá také nazýván "D-day".
Dojemná vzpomínka na pláži Juno
Politické rozhodnutí otevřít druhou evropskou frontu padlo již v roce 1942, kdy Rooswelt, Churchill a Stalin oznámili, že se na potřebě dalšího evropského bojiště společně dohodli. Vlastní plánování začalo po konferenci spojenců v Casablance (leden 1943) a zásadní posun znamenala pak konference v Teheránu (listopad 1943) po které se již začaly vypracovávat detailní plány. Mnoho historiků označuje vylodění v Normandii jako logisticky nejsložitější akci v dějinách lidstva vůbec. Pro laika je jistě těžké si představit, co to znamená připravit a uskutečnit vzlet 12 000 letadel včetně kluzáků, přepravu téměř 200 000 vojáků, provoz 7 000 lodí různého určení a to vše v rozpětí několika desítek hodin. Zajistit byla třeba i dopravu bojové techniky, munice, paliva, potravin, zdravotního materiálu, odvoz raněných a zajištění mnoha dalších detailů. Spojenci museli například vybudovat umělý přístav nebo podmořské benzínovody. To vše v rozbouřeném moři a pod zuřivou kulometnou a dělovou palbou z vyvýšených pozic německých bunkrů.
Přístav Port-en-Bessin, kam vedlo potrubí, kterým se z tankerů dodávala nafta a benzín spojeneckým vojskům
Zbytky umělého přístavu
Celá operace byla detailně připravená a propracovaná a dokonce se podařila i utajit. S čím si ale nikdo poradit neuměl, bylo počasí. Pokud by se kvůli němu operaci bývalo nepodařilo zahájit 6. června ráno, muselo by se čekat další měsíc na novou příležitost, protože spojenecké jednotky potřebovaly pro svou činnost světlo plného měsíce. Udržet vše v utajení a jednotky v bojové pohotovosti po tak dlouhou dobu by bylo zřejmě nemožné. Osudy milionů lidí tak visely až do poslední chvíle na vlásku a rozhodujícím člověkem pro vydání rozkazu k zahájení operace Neptun nakonec nebyl vrchní velitel generál Eisenhower, ale hlavní meteorolog kapitán Stagg. Ten ve velmi napjaté atmosféře nejvyššího spojeneckého velitelství, na rozhodující schůzce 5. června přislíbil krátké zlepšení počasí na ráno 6. června. Moře sice zůstalo rozbouřené, ale mírně se zlepšila viditelnost a tak bylo možné hned kolem půlnoci nechat z Británie odstartovat letadla s výsadkáři, kteří měli zneškodnit část německé obrany a zajistit některá strategická místa jako významné mosty a silnice. Počasí nebylo ale natolik dobré, aby všichni výsadkáři dopadli přesně tam, kam měli. To se však nakonec ukázalo do určité míry jako výhoda, protože německá obrana normandského pobřeží byla zmatená tím, že nebylo možné přesně rozhodnout, kam napřít její hlavní síly.
Špatné počasí se ukázalo jako výhoda i v tom, že němečtí generálové nevěřili, že v tu dobu byl útok spojenců možný a někteří z nich se vzdálili v klidu od svých jednotek. Generál Rommel, jeden ze dvou nejvyšších německých generálů zodpovědných za obranu Atlantického valu, například odjel za svou ženou, aby společně mohli oslavit její narozeniny. Německé velení bylo proto zejména zpočátku spojeneckých akcí oslabené a reakce na vylodění nebyla dostatečně koordinovaná.
Rozložení vyloďovacích pláží a označení vojsk pro která byly jednotlivé pláže určeny
Celá spojenecká flotila byla rozdělená do pěti výsadků, které směřovaly na určené části pobřeží (pláže), které měly kódová jména Sword, Juno, Gold, Omaha a Utah. Šestého června 1944 kolem sedmé hodiny ráno přistály první vyloďovací čluny s britskými a francouzskými vojáky na pláži Sword. Přibližně ve stejných chvílích se začaly vyloďovat kanadské jednotky na pláži Juno, další britské jednotky na pláži Gold a americké jednotky na plážích Omaha a Utah.
Východní okraj Sword beach - zde přistáli Britové společně s kontingentem francouzských vojsk generála De Gaulla
Juno beach, kde sváděly boje kanadské jednotky
Ve chvíli vyloďování byli spojenečtí vojáci samozřejmě nejzranitelnější – museli plavat nebo se brodit vodou, nést při tom svou výzbroj, výstroj a munici. Při tom na ně z betonových bunkrů na pobřeží stříleli němečtí kulometčíci. Nejhůře dopadly americké jednotky, které se vyloďovaly na pláži Omaha. V průběhu prvního dne zde přišlo o život celkem asi 3 tisíce vojáků. Velmi těžkými boji prošly také kanadské jednotky na pláži Juno. I přesto se ale všem podařilo splnit stanovené bojové úkoly a vyčistit své úseky od nepřátelské obrany. Je odhadováno, že při vylodění v D-day přišlo o život asi 5 tisíc spojeneckých vojáků. Celkově bylo ale vylodění úspěšné, protože se na všech úsecích podařilo zneškodnit německou obranu a vytvořit záchytné body pro přísun dalších spojeneckých vojáků a techniky.
Omaha beach - zde ztratila spojenecká vojska nejvíce mužů
Jeden z německých bunkrů nad plážemi
První den operace Neptun tak otevřel cestu k následnému osvobození západní Evropy a zásadním způsobem přispěl k ukončení druhé světové války v Evropě. Souhrnné statistiky počtů vojáků, kteří se zúčastnili bojů v Normandii na obou stranách fronty, se liší podle toho, k jakému datu byly zpracovávány a také podle různých zdrojů. Pro základní pochopení rozměru bojů na druhé evropské frontě, si postačí uvědomit, že na straně spojenců bojovalo ve Francii koncem srpna 1944 asi dva miliony vojáků a na německé straně proti nim stálo přes milion vojáků.
Jak nejistý byl osud operace Neptun, ukazuje i to, že generál Eisenhower měl ve své kapse papír s řečí připravenou pro případ neúspěchu. Naštěstí ji nebylo třeba přednést…
Útok na pláž Omaha byl v roce 1997 skvěle zobrazen ve filmu Stevena Spielberga „Zachraňte vojína Ryana“.
Pobřeží mezi plážemi
Jiří Pruša
Jsou děti přežitek nebo dobrá investice?

Zajímavá úvaha Dana Vávry „Děti jsou přežitek“, kterou jsem si úplnou náhodou včera přečetl na tomto blogu, mě po nějakých pěti letech mlčení dovedla k tomu napsat konečně zase jeden příspěvek.
Jiří Pruša
Ostrovy severního moře, den 7

Dnes jsem udělal dobrý skutek. Svezl jsem správce letiště nad jeho letištěm a ostrovy kolem. Tak nadšeného spolucestujícího jsem snad ještě nikdy neměl.
Jiří Pruša
Letadélkem z Příbrami na Kypr

Najít trať z Příbrami do Paphosu na Kypru není úplně jednoduché. Můj základní cíl pro tuto 2500 km dlouhou cestu bylo letěl s jediným přistáním na celé cestě. Doletět jsem plánoval za dva dny. Cestou mě ale potkaly dvě zcela neočekávané záležitosti, které cestu zásadně zdramatizovaly. Díky tomu jsem se také nemohl dostatečně soustředit na fotografování a tak je tentokrát obrázků z vlastní cesty méně než bych si přál.
Jiří Pruša
Příběhy vybuchlého domu - týden po té

Dnes, v pondělí v 9 hodin 55 minut to je přesně jeden týden od chvíle, kdy došlo k výbuchu plynu v přízemí domu na Smetanově nábřeží v Praze 1. V globálním světě se každý po svém musíme vyrovnávat s tím, že někde bylo zemětřesení, jinde teroristický útok a někde úplně jinde po sobě lidi kvůli něčemu, pro nás často nepochopitelnému, střílejí. Tuto součást globalizace považuji za velmi stresující a nevím docela přesně, jak se s ní vyrovnávat. Možná proto všichni tak trochu věříme, že katastrofy se dějí nějak anonymně, někomu jinému, někde daleko v jiném světě.
Jiří Pruša
Tak ČSA se snad konečně někdo ujme

Po deseti letech se snad skončí smutná sága českého národního leteckého dopravce, jehož osud se od roku 2003 stal součástí soupeření našich hlavních politických stran. Je to právě těchto posledních deset let, kdy se ČSA zmítá na pokraji krachu především díky nereálně ambiciózním plánům svých vrcholových managementů dosazených zvenčí. Těchto posledních 10 let stálo české daňové poplatníky přes čtyři miliardy korun jen na státních podporách. Za tyto peníze máme nyní firmu, která je oceněna na 148,5 milionu Kč. Firmu, která navíc musela rozprodat všechna svá aktiva včetně letadel, hangárů, ziskových činností i vlastního sídla jen proto, aby přežila a byla schopná s finanční podporou státu ufinancovat přehmaty, které by v něrmálně fungujícím ekonomickém prostředí nevznikly.
Další články autora |
Nekontrolovaně k Zemi padající sovětská sonda se zřítila do Indického oceánu
Sovětská sonda Kosmos 482 ze 70. let minulého století se rozpadla v sobotu ráno kolem osmé hodiny...
Rusy rozzuřil hořící Kreml na ponožkách českého zmocněnce. Darebák, zní z Moskvy
Řádnou vlnu emocí v Rusku vzbudil český vládní zmocněnec pro rekonstrukci Ukrajiny Tomáš Kopečný....
Cizinec zaplatil za jízdu taxíkem v Praze přes 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou
O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...
Požadavky odtržené od reality, zoufají po jednání Ukrajinci. Rusové jsou spokojeni
Sledujeme online Jednání delegací Ukrajiny a Ruska v Istanbulu po necelých dvou hodinách skončilo. Bylo to první...
VIDEO: Turecké letadlo škrtlo v Praze ocasem o ranvej. Modleme se, vyzýval pilot
Napínavý pokus o přistání si prožili cestující na palubě letu TK1771 společnosti Turkish Airlines z...
Trumpova vláda chce přesídlit až milion lidí z Gazy do Libye, informovala média
Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa pracuje na plánu trvale přesídlit až milion...
Bývalá americká velvyslankyně v Kyjevě pronesla, že odstoupila kvůli Trumpovi
Sledujeme online Bývalá velvyslankyně Spojených států na Ukrajině Bridget Brinková v pátek ostře napadla prezidenta...
Při ruském útoku na autobus s civilisty v Sumské oblasti zemřelo osm lidí
Nejméně osm lidí přišlo o život a pět dalších utrpělo zranění při ruském útoku na autobus s...
Rakušan obhajuje post na sněmu STAN. Má ambici mít víc poslanců než ODS
Hnutí Starostové a nezávislí si na celostátním sněmu v Praze zvolí vedení. Zároveň STAN představí...

Pronájem bytu 2+kk, 42 m2 – Rezidence Depo Grébovka
Perucká, Praha 2 - Vinohrady
26 000 Kč/měsíc
- Počet článků 45
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3725x
Držitel českého rekordu v počtu dosažených letišť.
Fotky, videa, reportáže z mých expedic najdete na FlyingRevue.cz.
Knihy:
- Svět letecké dopravy
- VFR Communication (výuková online aplikace pro piloty)
- VFR anglická komunikace
- Chytré létání
- Abeceda reálného socialismu a další