Tajuplný obraz mistra Theodorika na Karlštejně

Tento článek věnuji Marku Trizuljakovi, jako malý dárek za jeho pravidelné krásné a hluboké fotoblogy.

 

Beránek Boží

Zadívejme se na tajuplný obraz Mistra Theodorika z kaple sv. Kříže na Karlštejně. Je na něm Beránek Boží, který snímá hříchy světa. Umělec zachytil zaslechnutí Kristova volání, ono odvrácení se od lákavých osidel tohoto světa. Za hlavou Beránka je na zeleném kříži s bílými body ukřižován zlatý kotouč. Pohled Beránka však směřuje zpátky proti proudu jeho dosavadního žití, člověk hledající pravdu se rozhodl odvrátit svůj zrak od smaragdového kříže tohoto světa, od menšího světla slunce a hvězd, aby nalezl světlo vyšší, to, které dlí v hlubinách jeho vzpomínek. Beránek v nás se rozhodl pro návrat domů, proto jeho pohled směřuje zpět do minulosti. V ruce má rudou zástavu, jejíž tři cípy ukazují směr, kudy je třeba se brát. Ohnivé písmeno ŠIN ?? a jeho tři plameny jej povedou stezkou tří vyšších světů. Hebrejské ŠIN znamená zub, osten, cosi špičatého, je to cesta bolesti a zápasu, která je však lemována milostnou ochranou lásky a moudrosti.

     Beránek má otevřenou ránu na hrudi v podobě písmene C, neb je Kristem – Pomazaným  od Otce pro uskutečnění spásy člověka. Z jeho rány tekou do zlatého kalichu tři proudy posvátné krve. Svatý grál, jejž kdysi na Zelený čtvrtek držel Syn člověka ve svých rukou, není jen nádobou zrozenou z hmotných sil země. Jeho síla a moc spočívá v tom, že do něj proudí síly duchovních světů, slity do krve Toho, kdo byl poslán na stezku vtělení, aby mocí nebeské lásky pozvedl tápajícího člověka a ukázal mu cestu návratu domů.

____________________________________________________

Beránek Boží, který snímá hříchy světa

Jan 1/29 Druhého dne uzřel Jan Ježíše, an jde k němu. I dí: Aj, Beránek Boží, kterýž snímá hřích světa. /??? ?µ??? ??? ???? ? ????? ??? ?µ?????? ??? ???µ??. Doslova: …Hle, Beránek Boží, který pozvedá hřích světa./

Beránek Boží, který pozvedá hřích světa. Když tehdy na Golgotě nastal rozhodný den pro další směřování vývoje lidstva, kdy Syn Člověka visel mezi nebem a zemí, zcela osamocen, jen On a dole pod ním svět, který Ho nepřijal, tehdy pozvedl ze země temný stín lidské duše do svého srdce, v onom milostném záchvěvu věčnosti pukaly osudové obruče temné Spravedlnosti zrozené lidskou nevědomostí. Tehdy naplnil svůj kalich beránka, který snímá hříchy světa. Tehdy zažehl novou naději a věnoval lidstvu bezpříkladný duchovní impuls.

Návrat domů

My lidé nejsme z tohoto světa, planeta Země, náš dům i naše tělo jsou jen přechodným útočištěm vtěleného bytí.

Naše vlast je tam, odkud jsme přišli; a tam je i náš otec. /Plótínos, Dvě pojednání o kráse, Rezek 1994, přeložil Petr Rezek/

Jan 1/14A Slovo to tělo učiněno jest, a přebývalo mezi námi, a viděli jsme slávu jeho, slávu jakožto jednorozeného od Otce, plné milosti a pravdy. ??? ? ????? ???? ??????? ??? ????????? ?? ?µ??, ??? ??????µ??? ??? ????? ?????, ????? ?? µ????????? ???? ??????, ?????? ??????? ??? ????????.

 A Slovo to tělo učiněno jest, a stanovalo v nás... takto to říká svatý Jan doslova. Aorist eskénósen je od slova skéné stan, chata, čili dočasné obydlí, později též s významem scéna, místa, kde se předvádí druhotná, napodobující skutečnost, drama. Syn Boží vstoupil do tělesnosti jako do stanu, jako do obydlí, které na čas poskytne přístřeší, na chvíli nahradí náš pravý domov.

Kristus

Mystérium Syna bylo předurčeno hluboko ve starozákonní době. Samotné slovo mesiáš – pomazaný, ???????? je toho dokladem. Toto slovo se v hebrejštině skládá ze 4 písmen: mém, šin, jod, chet.

     Mém.................voda,     Šin....................zub,  Jod....................ruka,   Chet....................plot.

     Voda je odnepaměti symbolem čistoty a neposkvrněnosti: Pán se narodí z neposkvrněné panny.

    Zub a ruka. Cosi ostrého, špičatého a zraňujícího ve spojení s rukou: Pán bude trpět bolestí kříže. Agnus Dei. Beránek Boží, který snímá hříchy světa.

     A konečně písmeno chét -plot.  Plot - něco, co klade meze. Řecké slovo paradeisos (?????????? odvozené z perštiny souvisí jazykově s teichos -  zeď, hradba, val) znamená ohradu pro zvířata, oboru apod. Něco oploceného. Právě toto řecké paradeisos se stalo základem latinského slova paradisium s významem ráj a věčnost.

     Nuže, celkový skrytý smysl hebrejského slova mesiáš by mohl být tento: Pomazaný král, který jednou přijde, se narodí z panny, bude pro naši spásu trpět na kříži, nakonec se vrátí tam, odkud bude poslán - k Bohu na věčnost. Zdá se, že v tomto prastarém slově jsou ukryta hluboká mystéria Syna: Jeho Advent, Jeho Milost, a také Jeho Návrat k Otci.

     Výraz mesiáš nalézáme ve Starém zákoně u proroka Daniela /9, 25/. Tím, kdo Danielovi zvěstuje budoucí spasitelovy skutky, není nikdo jiný než sám archanděl Gabriel.

 

Zdroj obrázek:http://www.artmuseum.cz/reprodukce2_pohled.php?dilo_id=851 

 

 

Autor: Jan Provazník | sobota 7.9.2019 0:10 | karma článku: 14,92 | přečteno: 406x
  • Další články autora

Jan Provazník

Dvojník

2.4.2024 v 0:38 | Karma: 3,94

Jan Provazník

Pikorova menšina

29.11.2023 v 17:39 | Karma: 26,99

Jan Provazník

Otevření třetího oka

22.7.2023 v 17:11 | Karma: 6,99

Jan Provazník

Každý je vegetarián

28.2.2023 v 18:42 | Karma: 6,11