Kamionová mafie drze lže a vyhrožuje

Na skutečnost, že se po našich silnicích pohybuje za volanty kamionů stále více značně nezkušených nováčků, kteří se nedokážou vyrovnat s hustým provozem a často s kritickými situacemi, už si musíme pomalu zvykat. Ale na co bychom si rozhodně zvykat neměli, jsou výhrůžky a vydírání autodopravců, kterým nejde pod nos zákaz víkendových jízd a už vůbec ne připravované rozšíření tohoto zákazu.

To, co je v civilizovaných zemích běžné, považuje kamionová mafie za omezení jejich práv. Argumentují milionovými ztrátami, nedostatkem odstavných parkovišť a drze nám lžou. Tvrdí totiž zcela bezostyšně, že naše omezení jízd kamionů je nejtvrdší v Evropě, což je lež jako věž! Podle ověřených informací Autoklubu ČR je to právě naopak. Všechny země včetně Polska a Slovenska mají delší zákazy jízd kamionů než Česko. Například Rakousko má po celý rok zákaz jízd kamionů 38 hodin v týdnu, Německo a Slovensko o prázdninách 37 hodin a mimo prázdniny 22. Polsko má o prázdninách zákaz 26 hodin a po zbytek roku 15 hodin. Česká republika má o prázdninách pouze 19 hodin a zbytek roku 9 hodin! Není žádným tajemstvím, že EU připravuje sjednocení těchto pravidel na 39 hodin během prázdnin a 24 hodin po zbytek roku. To pak budou naši dopravci blokovat celou Evropu?

Argument o nedostatku odstavných parkovišť je rovněž jeden z největších nesmyslů. Jezdím často po německých dálnicích A92, A93, A95 či A96. Na těchto dálnicích na odstavná parkoviště téměř nenarazíte a u sporadických benzinových pump je pamatováno především na osobní automobily. Konec konců i síť benzinek na našich dálnicích je mnohem hustší. A jak to Němci řeší? Tak jak se to má řešit v inteligentních zemích. Logistikou! Dopravci zkrátka počítají s víkendovými zákazy už dopředu a tak se před zákonným omezením už kamiony na silnice nevypravují, aby nezůstaly trčet někde uprostřed cesty. Autodopravci i velké logistické firmy mají svá vlastní odstavná parkoviště, vybavená veškerým zázemím pro řidiče, na kterých se během zákazu kamiony soustřeďují.

Už vůbec nechápu, proč by měl přepravcům budovat tato odstavná parkoviště za naše peníze náš stát. Za poslední léta se totiž z našich silnic a dálnic stala džungle, kde vládne zákon silnějšího. A silná dopravácká lobby si z tohoto státu zkrátka dělá dojnou krávu.

Mám však obavy, že tato vláda nesplní, tak jako ostatně téměř ve všem, ani tento bod ze svého programového prohlášení, starý přes dva roky, podle kterého už mělo být páteční omezení jízdy kamionů dávno zavedeno. Asi ji dojímají srdceryvné historky dopravců o ubohých řidičích, kteří nemají kde složit hlavu o víkendech, protože odstavná parkoviště jsou plná. Navíc se prý tito řidiči nedostanou ani na víkendy ke svým opuštěným rodinám a plačícím dětem. S řadou řidičů kamionů jsem si schválně pohovořil a ti mají názor odlišný. Mnozí z nich by totiž onen víkendový zákaz naopak uvítali.

Pokud dopravce ví, že o víkendu se řidič daleko nedostane, zkrátka jej na cestu nevyšle a ten může volný čas strávit tak jako každý jiný u své rodiny. Dopravci už totiž nehovoří o tom, kdo kamiony na onu cestu v inkriminovanou dobu vyslal, kdo po řidičích žádá nesmyslné časy dojezdu, které se často dají splnit jen hazardní jízdou, kdo není schopen jim vybudovat odpovídající lidské zázemí pro odpočinek a kdo na ně tlačí, aby porušovali zákonná ustanovení o povinných přestávkách. Nikdy nepřiznají, že je pro ně na prvním místě zisk a teprve pak člověk!

Pokud se tedy dopravci rozhodnou pro vyděračské metody a začnou blokovat silnice, přijde čas občanských protestů, na které se již připravuje celá řada měst a obcí, kterým dochází trpělivost. Jejich obyvatelé pak začnou blokovat průjezd kamionů. A to bude pro dopravce mnohem větší rána, než ono rozšíření zákazu jízdy na páteční odpoledne.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavel Preucil | neděle 13.7.2008 9:34 | karma článku: 35,68 | přečteno: 2801x
  • Další články autora

Pavel Preucil

Kam se poděl jedlý chléb?

10.12.2012 v 15:15 | Karma: 33,58

Pavel Preucil

Poslanecký paskvil XXXL

19.11.2012 v 13:19 | Karma: 35,71