Belgická Nažidla

Když došlo 8. března roku 2003 k nehodě zájezdového autobusu  u Nažidel,  pohnula smrt 19 lidí a dalšch 34 zraněných celým národem. Přinejmenším však s toho byla mediální a justiční causa.

Všiměte si naprostou absenci jakýchkoliv silových konstrukcí které by v případě nehody zaručily, že si autobus udrží tvar a nezabije cestující. Na větší foto odkazuji v článku.idnes.cz

Pozůstalí a koneckonců i úřady a tisk si velmi rychle našli svého obětního beránka - řidiče, který samozřejmě boural díky své zločinné omezenosti, perverzní zlobě a především měl tu smůlu že přežil .

Příčina nehody - mikrospánek řidiče. Na některých místech se spekulovalo i o závadě zadní nápravy.Řidič bohužel neměl oprávnění řídit autobus a tak bylo vše jasné. Může za to on a basta. Což mu taky, koneckonců žádné překvapení, prokázali a odsoudili na 8 let natvrdo. Bo jak neni bumažka v pořádku tak zde už jiné možnosti prostě nepřipadají v úvahu. Jo kdyby bumážka v pořádku byla, našla by se příčina nehody jiná. Ale to odbočuji.

Měl by však na výsledke nehody u Nažidel nějaký vliv  kdyby například dostal mikrospánek - nebo infarkt, či defekt - řidič profesionál  a skutálel se ze svahu on ? Řeknu to rovnou, žádný.  Autobus se totiž splaskl jak prošlápnutá krabice od syrečků, drtící  střechou prostor pro cestující.  Všiměte si na následující fotografii skalpovaného autobusu,  naprostou absenci jakýchkoliv silových konstrukcí které by v případě nehody zaručily, že si vozidlo udrží tvar a své pasažery ochrání, ne zabije.

Jen málokoho - a z novinářů  NIKOHO nenapadlo ptát se, jakto že autobus neochránil při nehodě své pasažéry ? Není tady prostě neco špatně ? Všichni se tehdá přidali k honu na řidiče. Na tom že karoserie vozidla selže v poskytnutí ochrany cestujícím při nehodě  ale žádné papíry řidiče vliv nemají.

Nejen kabriolety ale dnes již pomalu každá pitomá samojízdná sekačka a každý blbý malotraktůrek dnes mají  ochranný rám, kdyby  náhodou Franta při sekání trávy udělal s mašinkou kotrmelec a žaloval výrobce.  Proč podobné opatření - třeba ten rám, nebo  dostatečně odolné nosné sloupky nejsou standardní konstrukční součástí  alespoň dálkových autobusů ? Zvlátě proto že přepravují velké množství cestujících ? Po nehodě u Nažidel se na to nikdo neptal.  Ani novináři ani pozůstalí.

Viděl jsem kdysi dokument o jakési letecké katastrofě, která stála životy stovky lidí. Príbuzní a pozůstalí, kteří se velmi důlkladně pídili proč zemřeli jejich blízcí pak vytvořili skupinu, která upozorňovala na oblast bezpečnosti která byla příčinou nehody a pomocí médií a veřejného tlaku docílila v dané oblasti letecké  změn, které zcela jiste zachránily životy mnoha lidem.

Ale tady jsem v Čechách, takže zůstaly jen naprosto nechutné tahanice o odškodnění, kdy firmy utíkají od zodpovědnosti, různě zanikají a končí, soudy soudí podle plotu a pojištovny nepojištují a když pojištují tak neplní. A tak se lidé po nehodě, místo hledání příčin proč se autobus složil jak domeček z karet, eventuelně boje za to aby se to už nikde a nikdy nestalo, zmohli jen na občanské sdružení a weové stránky provzující sociální lynch řidiče, kde se mimojiné podivují že v právním státě(sic)  nebyl souzen za úmyslnou vraždu (sic!).

Nad problémem, zdali a jak moc jsou opravdu autobusy bezpečné i v mezních a nepředpokládaných situacích, se zavřela voda a stáhlo ticho nad hladinou. Jistěže bolest ze ztráty rodičů, manželů dětí  u Nažidel (stejně tak jako dnes v Belgii) žádná dobročinnost nebo angažovanost nezhojí.  Dává ale nebývalou sílu hlasu pozůstalých pohnout věci dopředu,vyberou li si tuto cestu místo dráhy osobní msty. A nevednou li tento svůj hlas oni,  bude pak trochu i  jejich spoluvinou ta tikajíci časovaná bomba, kdy další autobus při dalším nárazu své cestující rovněž zešrotuje, ostatně jako například namátkou vybraný linkový autobus u Zdib, 16 července 2006.

Časovaná bomba dotikala v tunelu poblíž švýcarského města Sierre.. Belgický autobus vezoucí ze zájezdu děti  za dosud neznámých příčin havaroval nejprve nárazem do boční stěny, pozdějiárazem do kolmé stěny odstavného pruhu. Tři věci jsou společné. Jedna je řidičova chyba, mikrospánek, druhá je šokující počet obětí a třetí je pravděpodobně  problém ve způsobu, jak se dnes autobusy konstruují.

Všimli jste si že jak vysoký počet mrtvých u Nažidel tak i v Belgickém autobuse je komentován prakticky stejnými slovy ? U Nažidel tím že nikdo přeci nepředpokládá že  tak velý autobus může udělat kotrmelec..Cituji: Navíc dvoupatrové autoubusy nejsou testované na pád přes střechu právě kvůli jejich výšce, kdy za normálních okolností zůstane na boku. Pád přes střechu ve velké rychlosti by nevydržel žádný dvoupatrový autobus. Kdo ví jestli by to vydržel jednopatrový. (zdroj www.neoplan.info - zvýraznění provedl autor blogu)

V případě Belgického autobusu pak dle idnes cituji  "Bus ve Švýcarsku měl smůlu. Naboural tak jak nikdo nebourá",  což je imho  vlastně totéž.  Nikdo netušil, nepředpokládal, nepočítal, netestoval..... To je podle mě rovno přiznání, že konstrukce autobusů není  schopna  cestující  při nehodách adekvátně ochránit v některých možných situacích. Ergo přiznání konstrukčních či legislativních nedostatků, kdy při homologaci nejesou požadovány dostatečně přísné testy, hodnotící možné situace.

Pochybuji, že by měl někdo z novinářů, pozůstalých i z úřadů odvahu hledat příčiny a  pojmenovat problém pravým jménem a to sice že V PŘÍPADĚ NEHODY AUTOBUS SVÉ CESTUJÍCÍ NEOCHRÁNÍ a požadovat po výrobcích (rozuměj legislativcích a regulátorech třeba na úrovni EU) konstrukční změny a úpravy stávajících vozidel. Třeba (a nejenom) o ten výše zmíněný bezpečnostní rám.

Udělat padoucha a děckovraha z řidiče (prý měnil DVD),  tentokráte in memoriam,  bude zřejmě tou nejsnadnější cestou i pro Belgické novináře. Bude se mluvit, psát, blogovat a vysílat  o regulacích, o postizích o kontolách a sakncích a dalších buzeracích úředních šimlech a utaženích šroubu. Protože to jsou věci, na které tupé stádo sylší,  autoritám se líbí a příbuzní či pozůstalí to v touze po pomstě chtějí.  Výrobci autobusů  jsou propojeni s velkými inzerenty z automobilového průmyslu a špatný článek by mohl mít dopad na příjmy z reklay.  A co více, autobusů jezdí po celé EU hafo,  přesně v souladu s aktuálním politickým (dis)kurzem zaměřeným proti dopravě individuální ve prospěch dopravy hromadné, která je tááák zelená. Takže hlavně nešířit žááádnou paniku, tak psst, o tom se psát nebude.

 

Mimochodem, co se belgicklé nehody týká, měl by jít za katr hlavně projektant tunelu a úřady které takovou stavbu povolily. Projektantská logika stylu   odstavý pruh -- odstavný pruh -- kolmá zeď, takže v případě omylem najetí prakticky řidič nemá šanci dostat se s vozidlem ven ani zastavit a v případě nárazu se o ni rozseká na ehm prvočísla,  je opravdu na kriminál. Podotýkám, že ona zeď byla do půlky  natřena na zeleno, druhá vrchní půlka byla světlejší a  v noci při osvětlení halogeny a sodíkovými lampami v tunelu mohla docela dobře vytvořit tak iluzi falešného horizontu a volné cesy a z fotografií vyplývá že na ní ani nebyly umístěnynějaké výrazné varovné prvky, například  zkřížené odrazky (!!).

To vše spolu s konstrukcí autobusu, která prostě nepočítá s nehodami,zapříčinilo tragiskou bilanci nehody, 28 životů s toho 22 dětí. Kolik ještě takových nehod  jako Nažidla a jako švýcarský tunel bude muset přijít ? Kolik mrtvých ?

Bojovat příkazy, zákazy, nařízeními a buzerací s chybami řidičů je boj s větrnými mlýny, tyto chyby se stávají a stávat budou bez ohledu jak utáhneme šroub. Co je však daleko důlžitější, je postarat se o to, aby následky takových chyb byly opravdu co nejmenší . Je na čase s tím něco udělat, prože dáme li přednost buzeraci a regulaci před zvýšením pasivní bezpečnosti, je jasné že už nyní tiká další autobusová - popřípadě tunelová časovaná bomba. Kde to bude ? V Londýně ? Paříži ? Lyonu ? Barceloně ? Praze ? Košicích ?  Někde jinde ? To nikdo neví. Ale čas běží.Je na čase analyzovat tyto  i další tragiské autobusové nehody a  výsledky co nejrychleji promítnout do praxe. Zatím totiž NIC a NIKDO nenutí ani výrobce autobusů aby  přizpůsobili vyráběná vozidla těmto typům bouraček, ani stavitle tunelů nic nedonutí nestavět (notabene u existujících OPRAVIT) u odstavných pruhů kolmé sěny.

PS: Pro rejpaly, kterým není jasný rozdíl mezi úmyslem zabít a zabitím z nedbalosti: Vražila například Olga Hepnerová, která áklaďákem schválně vjela na refýž tramvaje. Naopak řidič "od Nažidel" ačkoliv nebyl držitelem oprávní chtěl lidi dovést vpořádku domů, bohužel se mu to nepovedlo. To je proč v právním státě nemůže být souzen za važdu.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Prášek | pátek 16.3.2012 19:40 | karma článku: 18,20 | přečteno: 1416x