Vídní na vozíku
Jelikož je Vídeň od Prahy poměrně blízko, zvolili jsme cestu autem. Po příjezdu jsme se ubytovali v Boutique hotelu Stadhalle, jenž je poměrně blízko od centra. Hotel si mě navíc získal svým ekologickým zaměřením. Na střechách a po zdech hotelu jsou umístěny solární panely a pro splachování wc slouží dešťová voda. Pokud do hotelu přijede vlakem nebo na kole dostanete dokonce 10% slevu na ubytování. V hotelu je rovněž možné si za poplatek půjčit elektrokolo či elektroskútr. Bezbariérových pokoj byl umístěn v přízemí ve třetím bloku, kam jste se dostali přes pěknou zelenou zahradu uvnitř dvoru. Pokoj byl poměrně malý, ale pro elektrický vozík dostačující. Vybavení pokoje bylo dobové a působilo romanticky, což mi tedy s asistentem Hynkem bylo na nic. Postel byla proutěná s prostorem pro použití zvedáku, ovšem poměrně nízká (40 cm) a asistenta z velkého ohýbání brzy bolela záda. Na uvítanou zde naleznete na nočním stolku jablko. Co mě trochu zklamalo byla koupelna, která z pohledu bezbariérovosti nebyla řešena nejlépe. Jednalo se o poměrně úzký prostor, kde hned za dveřmi bylo umyvadlo, k němuž jste s elektrickým vozíkem neměli šanci zajet. Za umyvadlem byl záchod, ke kterému byl sice hezky přístup z obou stran, ale zvedák měl problém se vytočit. Sprcha byla na konci oddělena závěsem a s malým sedátkem na stěně.
Zhruba 7 minut chůze od hotelu byla nejbližší stanice metra. Metro má poměrně hustou síť a snadno se v něm orientuje. Každá stanice metra má minimálně jeden výtah (většinou však více, takže si můžete vybrat, kam chcete vystoupit)! Velmi mě potěšila tlačítka pro přivolání výtahu a ovládání v kabině výtahu. U novějších výtahů byla tlačítka předsazena na kovovém panelu, ke kterému jste mohli přijet z různých stran. Tlačítka byla velká a lehce stlačitelná. Co mě nepotěšilo byl nájezd do starých souprav metra. Mezera mezi nástupištěm a vozem byla opravdu hodně velká a bez asistenta nešla překonat ani s překračovačem obrubníků. Dveře byly navíc opatřeny klikami a neotevírali se automaticky ani první ani poslední. Nové vozy však již byly vybaveny automatickým výsuvným prahem a nájezd byl tedy bezproblémový. Automaty na lístky jsou nízko a dobře dosažitelné s dotykovou obrazovkou, tudíž ani já se svou velice omezenou hybností rukou jsem neměl problém si koupit lístek. Cena jízdenky na 1 cestu stojí 1,8 €. Pokud hodláte hodně cestovat je určitě lepší si pořídit 24hodinovou jízdenku za 5,7 €.
Pro přepravu s vozíkem lze rovněž bez potíží využít povrchovou dopravu. Autobusy jsou nízkopodlažní snad všechny s nájezdovou rampou, jež vám vyklopí řidič. Tramvaje jsou nízkopodlažní asi z poloviny a co mě překvapilo, tak nájezd do soupravy je u prvních dveří nikoli u druhých jako v Praze.
Pohyb po ulicích v centru byl rovněž báječný. Nikde jsem se snad nesetkal s tím, že by u přechodu chyběla sklopená obruba chodníku, která bývala cca 4 cm. Semafory na přechodech pro chodce jsou dokonce vybaveny malou krabičkou, která zespodu dává hmatový signál (drobné ťukání do ruky) lidem s postižením zraku i sluchu signalizující možnost přecházení. V centru byl hodně patrný trend preference pěší a cyklistické dopravy před automobilovou. Je to patrně tím, že koalici na radnici tvoří Sociální demokraté a Strana zelených. Parkovací místa zde ubývají a ustupují chodníkům a cyklostezkám. Nebezpečné křižovatky se zklidňují tak, že se dá autům menší prostor. Lidé se tak naučili auta parkovat na okrajích města a do středu jezdit velmi dobře propracovanou sítí MHD. V parcích je obrovské množství laviček. Najít bezbariérovou toaletu není velký problém.
Vídeň je krásné historické město, které stojí za to navštívit. S vozíkem se rozhodně není čeho bát. Můžete se zde pohybovat naprosto svodně a bezpečně. Doporučit mohu například rozhlednu Bahnorama, která se tyčí nad nově vznikajícím nádražím a uvidíte z ní město jako na dlani. Zážitek je i jízda proskleným výtahem nahoru.
Michal Prager
Proč máme strach z neznámého?
V posledních dnech opět nevěřím svým očím a uším. Nejprve čtu výroky pana Hájka o tom, jak gayové jsou vlastně devianti. U něj se tomu však nelze divit. Poté se k němu přidá s obhajobou hlava státu. Tam je to ještě více smutné, leč rovněž ne překvapující. A nakonec se dočtu, že dokonce ve dvou městech v ČR se sepisují petice, aby v nich nebyly domovy pro lidi s mentálním postižení. To už mě opravdu mrazí a nutí mě přemýšlet nad situací české společnosti.
Michal Prager
ČR plná primátů
Už se stalo jakousi módou, že v České republice se snažíme mít na vše unikátní názor. Neradi se řídíme příklady ze zahraničí a děláme si věci po svém. Největším přeborníkem je v tomto ohledu asi hlava státu, jež se snad ke všemu snaží zaujmout opačný postoj než zbytek světa. Poslední kapkou je situace kolem kácení stromů napadených kůrovcem na Šumavě.
Michal Prager
Praha odstraňuje bariéry
Hlavní město Praha učinilo další krok k cíli být městem přístupným všem. V červenci Rada hl. m. Prahy vyhlásila grantový investiční program v oblasti podpory odstraňování menších bariér ve veřejném prostoru. Vyčleněno bylo 5 miliónů korun.
Michal Prager
Zkouška nájezdu do soupravy metra
Dne 1.7. 2011 proběhla z iniciativy pracovní skupiny MHMP Pro Prahu bezbariérovou a otevřenou ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy zkouška nájezdu možností překonání spáry mezi nástupištěm a vozem metra. Do stanice metra Depo Hostivař byla přistavena souprava metra 81-71M a následně byla na nástupiště k předním dveřím soupravy přiložena plastová nájezdová rampa firmy PINNOT, čímž byl snížen výškový rozdíl mezi hranou nástupiště a plošinou vozu. Horizontální mezera mezi hranou nástupiště a vozem zůstala zachována.
Michal Prager
Internetová svoboda
Svoboda je základním lidským právem každého člověka. Miliony lidí z celého světa za ni celý život marně bojují. Češi tento boj úspěšně absolvovali v roce 1989. Jsou však v naší demokracii všichni skutečně svobodní? Svoboda je stav, kdy má člověk možnost rozhodovat sám o sobě. Mám vrozené postižení, které mě celý život odkazuje na pomoc druhé osoby. Velmi často přemítám, zda i já jsem v této společnosti skutečně svobodný člověk. Mohu využívat všech benefitů, které dnešní moderní a demokratická společnost nabízí?
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Obří požár haly se škodou 1,8 miliardy založil člověk, technickou závadu vyloučili
Příčinou rozsáhlého požáru průmyslové haly v Žebráku na Berounsku, který loni v létě podle policie...
Učil na škole scientologů. Manipulují dětmi a vydělají miliony, líčí pedagog
Premium Jsou mezi námi a i přes snahu se skrývat tahají za nitky v různých sektorech. Řeč je o...
Část vykolejené soupravy u Klínce vyprostili. Dva vagony zůstávají kus od tratě
Nehodový vlak Správy železnic (SŽ) v noci na pátek vrátil na koleje hnací soupravu osobního vlaku...
Kopání do mrtvol, říká o rozsudku bývalý příslušník StB. Padly podmínky
Dvě dvouleté a jednu tříletou podmínku uložil ve čtvrtek Obvodní soud pro Prahu 1 trojici bývalých...
- Počet článků 43
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1495x