Je Havlovo Odcházení hodno 12ti nominací na Českého lva?

Přiznám se, že v době uvedení do kin jsem ani nepsal svůj názor na film "Odcházení" režiséra a bývalého českého prezidenta a dramatika Václava Havla, jelikož jsem se nechtěl negativně vyjadřovat k pokusu o filmové dílo někoho, koho jsem si jako prezidenta a dramatika velice vážil a vždy budu vážit. Nejsem profesionální kritik a tak jsem si mohl dovolit decentně mlčet. Ovšem to, jak se k tomuto filmovému "dílu" postavili tzv. čeští filmoví a televizní "akademici", si už reakci žádá.

Já chápu význam slova pieta. Pan prezident zemřel, většině z nás to bylo a je upřímně líto a již jsme se k tomu dostatečně vyjádřili. Ovšem nebyl to žádný kult osobnosti, ani generalissimus, abychom museli označovat cokoliv, co kdy vytvořil, za geniální a ruku na srdce, film "Odcházení" se mu nepodařil a kromě jeho spolupracovníků a herců, kteří pěli chvalozpěvy, se dočkal po zásluze rozpačitých recenzí a mizerné návštěvnosti.

Přesto dostal v nominacích na filmovou cenu Českého lva 12 nominací, tj. v podstatě ve všech hlavních kategoriích, mimo kategorii "Nejlepší dokument". Docela by mě zajímalo proč, když film "Odcházení" byl mnohem víc dokument, než dobrý film? Přinejmenším dokument o jednom neúspěšném pokusu skvělého dramatika převést svou divadelní tvorbu na filmové plátno. Přesto v této jediné kategorii nominaci nedostal a ve všech ostatních ano.

Chtělo by se napsat: chcete být nominován na nějakou filmovou kategorii? Stačilo se zúčastnit Havlova filmu. Bez ohledu na to, že například Michal Pavlíček stvořil za svůj život mnohem víc kvalitních hudebních doprovodů, než k filmu "Odcházení", Dagmar Havlová-Veškrnová nikdy nebyla stavěná na charakterní role a přehrávala roli kancléřovy partnerky, jak se dalo a Josef Abrhám byl v roli odcházejícího kancléře mnohem méně důvěryhodný, než například v záznamu "Audience".

Mnohem kvalitnější snímky "Nevinnost" Jana Hřebejka a "Alois Nebel" Tomáše Luňáka přitom získaly pouze šest nominací, několik jich mají rovněž ne příliš povedené "Lidice", "Vendeta" a na skvělý a neotřelý film "Czech Made Man" se nedostalo vůbec. Přitom zrovna filmy tohoto rangu by si zasloužily ocenění a publicitu, aby dodaly chuť k tvorbě mladým, neokoukaným filmařům. Jen chabou náplastí je, že si filmová akademie všimla filmů "Poupata" a "Rodina je základ státu".

Mám tedy dvě základní otázky: K čemu je vlastně taková filmová akademie dobrá? Jsme malinká země, kde máme v každém oboru kvalitních profesionálů tolik, že bychom je spočítali na prstech jedné ruky. Hudební a populární ankety vyhrávají stále titíž "umělci", protože jiné, kvalitní, zkrátka nemáme. Pokud se koná jakákoliv talentová soutěž tak o moc více, než pět skutečně nadaných a pozoruhodných, budoucích profíků, se tam nesejde, zbytek je trapnost a zmar. Totéž se děje v oblasti filmů. Máme současné režisérské jistoty, jako jsou Menzel, Svěrák, Hřebejk, Ondříček a tu a tam se k nim může přidat pár dalších (Brabec, Vejdělek, Řehořek, Luňák, ...). Tak proč si pořád hrát na akademie, ceny a nekonečné talentové soutěže?

Jsou původně filmy určeny divákům? Myslím, že by tomu tak mělo být a pokud ano, tak nezbývá, než konstatovat, že film "Odcházení" měl malou návštěvnost, přestože měl masívní reklamu a byl to film bývalého prezidenta a tak se k němu přistupovalo se značným zájmem a očekáváním. I přesto na film přišlo minimum diváků, protože již první upoutávky dokázaly spolehlivě od tohoto "pokusu o umění" odradit. I filmoví kritici, byť se velmi snažili být v tomto případě mimořádně servilní, nechápavě krčili rameny a vyjadřovali své "mírné" rozpaky. Navíc se film, stejně jako ostatní nominované filmy neprobojoval do nominace o cenu nejcennější, tj. filmového Oscara.

Netvrdím, že film nemohl získat nominaci na některou ze "lvích" kategorií. Mohl být nominován Václav Havel za scénář, Ondřej Nekvasil, Zuzana Ježková, Zdeněk Klika, Karel Vaňásek a Jiří Kylian za výtvarné stvárnění, případně již zmíněný Michal Pavlíček za hudbu.

Osobně vidím jediný rozdíl, mezi reakcí na film v době uvedení do kin a současnou masovou nominací a tou je smutný odchod Václava Havla na konci loňského roku, což mi připadá pokrytecké. Myslím, že bychom měli umět obdiv, pietu a vzpomínku vyjádřit jinak, než stavěním na piedestal v lokální filmové soutěži, jejíž prestiž tak začíná být značně pochybná. A pokud to neumíme, tak nazvěme filmovou akademii rovnou "Českou filmovou a televizní akademií Václava Havla", aby bylo všem jasné, dle jakých kritérií tento subjekt o letošních nominacích rozhodl.

Autor: Roman Potoczný | neděle 5.2.2012 22:00 | karma článku: 48,43 | přečteno: 24051x
  • Další články autora

Roman Potoczný

Prvok, Šampón, Tečka a Karel

4.8.2021 v 6:00 | Karma: 35,39

Roman Potoczný

Já jsem Prymula, kdo je víc?

27.10.2020 v 13:00 | Karma: 41,32

Roman Potoczný

Koronavirové paradoxy

1.9.2020 v 8:55 | Karma: 23,09

Roman Potoczný

Soumrak sociální demokracie?

6.7.2019 v 23:15 | Karma: 36,76