Fotoblog: Dny NATO v Ostravě 22.9.2012

Ty tam jsou doby, kdy se Dny NATO, dříve nazývané Den NATO, "krčily" na výstavní ploše Černé louky v Ostravě, kde bylo možné v průběhu několika odpoledních hodin vidět výzbroj České armády a ukázky boje muže proti muži. Dny NATO "nabobtnaly" do délky čtyř dní, rozměru největší věřejně přístupné přehlídky vojenské techniky a největšího leteckého dne na území naší republiky.

Dny NATO jsou zajímavým spojením výstavy vojenské pozemní, letecké, ale rovněž civilní letecké, celní, policejní, záchranné techniky ve statických a dynamických ukázkách a lidového jarmarku, představujícího zábavu pro celou rodinu na celý den. Vzhledem k tomu, že letošní, již dvanáctý ročník, opět, co do vystavovaných kusů techniky a letových ukázek, překonal všechny předchozí ročníky a obsah předchozích dvou jsem dříve publikoval (viz. níže), zaměřím se spíše na letošní novinky, či unikátní letové ukázky.

Vstupu tentokrát, již potřetí, dominovala statická ukázka bombardéru B52H Stratofortress, doplněná o dopravní letouny C-27J Spartan a již mnohokrát viděný C-130H Hercules.

Místa hned poblíž vstupu do statických expozic byla tradičně vyhrazena letounům včasné výstrahy a to zástupci "klasické" školy s otáčivým radomem radaru E-3D Sentry

a zástupci "nové školy" s radarem s fázovanou anténou Argus na platformě letounu Saab 340.

Vzhledem k tomu, že se dopolední sobotní počasí příliš nevydařilo, byla celá řada letounů na "statických ukázkách" zohyzděna nejrůznějšími kryty, podobně jako Jas 39 Gripen ve službách maďarského letectva.

Slovinské letectvo představilo, jak na statické, tak v letové ukázce, vrtulový letoun PC-9M Hudournik z dílen firmy Pilatus.

Vzhledem k mnoha, v poslední době probíhajícím, konfliktům, není nouze o vidění letounu, který se skutečně zúčastnil vojenských akcí, jako v případě tohoto F-15 amerického letectva.

"Top Gun" instruktor, kapitán Matthew Woodfield se na svém F-15E pyšní dvěma sestřely, pravděpodobně iráckých, Migů 29.

Zřejmě nejpočetněji zastoupeným letounem na statických i v dynamických ukázkách, byl tradičně F-16.

Zde detail podvěšené rakety vzduch-vzduch dlouhého dosahu (pravděpodobně typu Mica) na letounu F-16.

Zde detail podvěšeného vyhledávacího a zaměřovacího zařízení ("targeting pod") Sniper na letounu F-16.

Tradičně bylo hojně zastoupeno i naše "nepočetné" letectvo a to v prvé řadě letouny Jas 39 Gripen, v tomto případě patřícím do tzv. "Tygří letky", tedy elitní letecké jednotky NATO, která si toto označení vydobyla v klání s ostatními jednotkami států NATO.

Zajímavý je pohled do kabiny jednomístné verze, které vévodí velký průhledový displej HUD ("head up displey"), což je průhledné zařízení, umožňující pilotovi sledovat nejrůznější parametry stavu letounu a zbraňového systému, aniž by musel odtrhnout zrak od okolní situace.

Zadarmo drahá L-159 Alca, tedy náš cvičný a bitevní letoun, jehož vývoj a výroba stál nemalé peníze, jeho údržba ročně stojí nemalé peníze, ale letoun, jako takový, nemá uplatnění ani v zahraničních misích, ani v obraně našeho vzdušného prostoru, ani jako prodejní artikl, se prezentovala s podvěšeným kanónem "Plamen" a střelou krátkého dosahu AIM-9 Sidewinder.

Nemohla chybět ani skandálem opředená dopravní CASA C-295.

Velmi "cool" vypadá její obnažený podvozek a detail nitra motoru

zatímco o poznání lépe vypadá skleněný kokpit (vybavený místo tradičních "budíků" celou řadou LCD panelů, které usnadňují přehled a ovládání letounu

stejně jako nákladový prostor, který byl prezentován částečně v úpravě pro transport cestujících (vojáků) a částečně pro přepravu nákladu (např. nějakého lehkého bojového vozidla).

Je třeba si vážit každého roku, kdy jsou na ploše vystaveny vrtulníky Mi-24/35, jelikož ty "Bílá kniha" ministra Vondry zřejmě definitivně "vygumuje" z našeho leteckého inventáře.

Přikládám detail čtyřhlavňového rotačního kanónu, který by měl sloužit k ničení živé síly nebo lehčeji pancéřovaných vozidel.

Tradiční součástí Dnů NATO jsou dynamické a statické ukázky pozemní techniky z nichž k nejzajímavějším a nejhlučnějším patří ukázka pozemních schopností české armády za účasti houfnic DANA, protiletadlových systému přímé podpory pozemních vojsk OSA, modernizovaných tanků T-72M4 a podobně.

Pozemní armádu má v úmyslu ministr Vondra důsledně zeštíhlit, takže s bojovými vozidly BVP-2 se budeme setkávat méně a méně.

Jelikož, jak na zemi, tak ani ve vzduchu, nepočítá ministerstvo obrany s větším nebezpečím, svou labutí píseň pějí i systémy protiletecké ochrany středního doletu KUB, jejichž náhrada je v nedohlednu.

Jistou nadějí, že naše armáda nezůstane vězet úrovní výzbroje někde na konci minulého století a bude připravena na moderní, asymetrické konflikty, je lehký obrněný automobil IVECO, osazený zbraňovou stanící Protektor.

Ani v oblasti dělostřeleckého průzkumu a zaměřování nikterak nezaostáváme, jelikož v posledních letech naše armáda obdržela moderní dělostřelecký systém Arthur (ARTillery HUnting Radar). Radiolokátor ARTHUR je schopen určit postavení zbraní, jež byly nepřítelem vypáleny, a účinně na ně navést vlastní palebné prostředky.

V souladu s posledními trendy nabízí automobilka TATRA své lehké nákladní automobily v úpravě s pancéřovanou kabinou a zodolněným podvozkem.

V posledních letech se staly hlavním lákadlem Dnů NATO dynamické, tedy letové ukázky. V sobotu se na obloze představil po delší době C-27J Spartan, který neuspěl v tendru na dopravní letoun české armády. Ve vzduchu udivoval obratností a tichostí svých motorů.

UH-70, vývozní verze Blackhawku firmy Sikorski, známého z filmu Ridley Scotta "Černý jestřáb sestřelen", ukázala ve vzduchu schopnosti tohoto, jednoho z na světě nejpočetněji vyrobených vrtulníků.

Eurofighter Typhoon není na Dnech NATO žádným nováčkem, ale, vzhledem k tomu, že se jedná o jeden z nemodernějších evropských letounů čtyřiapůlté generace, svým výkonem na obloze vždy příjemně potěší. Tentokrát se prezentoval hned dvakrát a to jako zástupce rakouského a italského letectva.

Největším zklamáním sobotního dne a pro mě v dlouhodobé historii v podstatě jediným zklamáním v rámci Dnů NATO, bylo předem zmiňované a propagované doplňování paliva za letu, které ve skutečnosti dopadlo jako průlet letounu ve funkci cisterny, doprovázeného Gripenem české armády. "Blamáž" jako hrom, která však byla dalšími letovými ukázkami dokonale vynahrazena. Snad nedělní diváci budou mít větší štěstí a uvidí, když už ne tankování, tak alespoň spojení obou letounů.

"Stínový" souboj dvou Migů 29 slovenského letectva rozpočal letové orgie. Dokonalá obratnost letounů, jistě vedených slovenskými piloty, dávala tušit, jak by takový manévrový boj mohl ve skutečnosti vypadat.

Ačkoliv zaostaly obratností, úrovní "slétanosti" vyrazily divákům dech obstarožní Su-22M4 polského letectva. Obzvláště příznivci Vina Diesela zaplesali, když si vzpomněli na účast těchto letounů, tehdy ještě pod českou vlajkou, ve filmu "XXX".

Jednalo se na obloze o úspěšnou premiéru, která ukázala, že tyto stíhací-bombardovací letouny, jakkoliv dávno nepatří tvarově, ani co se schopností týče, k letecké špičce, stále mají, co nabídnout.

Po francouzském intermezzu v podobě dvou letounů Mirage-2000N francouzského letectva, nazývajících se Ramex X, začalo odpoledne kulminovat. Obloha se pozvolna zcela vyjasnila a obří bombardér B-52 Stratofortress ji dokonale ovládl.

Letoun předvedl vzlet, několik okruhů a několik letmých přistání. Pilot se snažil s letounem nalétnout tak, aby ukázal divákům co nejvíce a dokonale se mu to podařilo.

Nakonec dosedl na dráhu mošnovského letiště u Ostravy s brzdícím padákem, jak bylo dříve ohlášeno.

Pro možnost srovnání s výše uvedeným zaměřovacím systémem Sniper, uvádím na B-52H umístěný, podobný zaměřovací systém Litening.

Vyvrcholením letecké části ukázek na Dnech NATO bylo vystoupení akrobatické skupiny britského letectva Red Arrows.

Po tragické nehodě svého kolegy v loňském roce museli svou účast na Dnech NATO zrušit.

Ovšem letos se vrátili a divákům bohatě odvděčili. Na obloze vykreslili obrovské srdce.

Předvedli individuální letecké mistrovství.

Nechyběly ani dechberoucí průlety, ve kterých se letadla míjela tak těsně, až se divákům tajil dech.

Red Arrows předvedli zajímavé manévry,

doplněné o úžasnou slétanost, která udivovala u dvojice Mirage-2000N nebo SU-22, ale zde byla několikrát znásobena.

Piloti Red Arrows předvedli fantastický výkon, který předznamenal konec zajímavého dne.

Tak to vypadá v kabině letounu Hawk, na kterém piloti Red Arrows vystupují.

Organizátoři si přesto na odpoledne ponechali ještě jedno milé překvapení. Byl jím legendární letoun B-25, kterým Jimmy Doolittle se svými kolegy poprvé bombardoval za druhé světové války Japonská města a připomněl tak Japoncům, že válka není tak daleko za jejich humny, jak si mysleli.

Pilot letounu, patřícího společnosti Red Bull, se s odcházejícími diváky loučil máváním a předznamenal tak  konec báječného sobotního dne.

Věřím, že návštěvníci nedělní části Dnů NATO budou mít z programu stejně dobrý dojem, jaký jsem měl já v sobotu. Dny NATO jsou rok od roku lepší, jak po organizační stránce, tak po obsahové stránce. Snad se příští rok lépe vydaří počasí a třeba se na obloze představí i nějaký "neviditelný" letoun páté generace, jehož obrázkem se s letošním, dvanáctým ročníkem Dnů NATO loučím.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Roman Potoczný | neděle 23.9.2012 7:00 | karma článku: 35,46 | přečteno: 6643x
  • Další články autora

Roman Potoczný

Prvok, Šampón, Tečka a Karel

4.8.2021 v 6:00 | Karma: 35,39

Roman Potoczný

Já jsem Prymula, kdo je víc?

27.10.2020 v 13:00 | Karma: 41,32

Roman Potoczný

Koronavirové paradoxy

1.9.2020 v 8:55 | Karma: 23,09

Roman Potoczný

Soumrak sociální demokracie?

6.7.2019 v 23:15 | Karma: 36,76