Fotoblog: Dny NATO v Ostravě 20.9.2014

Čtrnáctý ročník již tradičních Dnů NATO na letišti Leoše Janáčka v Mošnově u Ostravy se musel i letos obejít bez účasti amerických letounů a pozemní techniky. Na rozdíl od loňského ročníku se mohli organizátoři na absenci nejmodernější techniky předem připravit a naservírovali  návštěvníkům kvalitní program, jehož pověstnou "třešničkou na dortu" byla účast konvertoplánu CV-22B Osprey.

Snahu organizátorů ocenilo již první den okolo 140.000 návštěvníků, kteří se nezalekli špatné předpovědi počasí a u vchodu je vítal konvertoplán CV-22B Osprey, který byl od rána v obležení návštěvníků.  

Následoval tankovací letoun KC-135 Stratotanker a přehlídka transportních letounů, například C-27J Spartan rumunského letectva.

Návštěvníci si mohli prohlédnout, jak stejný letoun C-27J vypadá v provedení litevského letectva.

Největší zahraniční expozicí byla letos expozice polské letecké a pozemní techniky. Transportní letouny zastupoval typ CASA C-295 z krakovské základny.

Za pozemní jednotky byly přítomny polské speciální síly, které prezentovaly například bojové vozidlo pěchoty ROSOMAK, které si vysloužlo v Afghánistánu přezdívku "Green Devil".

Pro nás exotické námořní letouny zastupoval AN-28TD Bryza 1.

K útokům na pozemní cíle Polsko stále ještě využívá "archaické" Su-22UM3K z 21.základny letectva.

Stíhací letectvo kombinuje jak starší MIGy-29 (22.základna letectva),

tak podstatně modernější F-16 Block52+ (31.základna letectva) zde s konformními nádržemi paliva nad křídlem.

Velmi silně zastoupeno bylo i německé letectvo, které zde prezentovalo své špičkové letouny Eurofighter EF-2000.

Turci v Ostravě představili své průzkumné letouny RF-4E, rovněž poněkud staršího data výroby.

Letošní ročník bychom díky prezentaci konvertoplánu a řady vrtulníků mohli směle nazvat vrtulníkovým. Na obrázku je německý BO-105.

Německo představilo i lahůdku ve formě vrtulníku WS-61 Sea King, atraktivního především pro nás suchozemce.

Na zemi se vyskytl, ovšem nikoliv sestřelen působením nepřátelských sil, "Černý jestřáb" S- 70 Black Hawk.

Vzhledem k tomu, že tento vrtulník v Ostravě nevídáme často, připojuji i druhou fotografii stejného vrtulníku rakouského letectva.

Přítomná byla i řada modernizovaných zástupců ruské vrtulníkové školy, například MI-17 v polských barvách s doplňkovým pancéřováním.

Slovenští "kolegové" předvedli na statické ukázce vrtulník MI-17M záchranné služby.

Naše letectvo nezůstalo nikterak pozadu a na statických ukázkách i v letu představilo více strojů transportních i bitevních typů, zde například bitevní MI-24.

Na obloze se poctivě střídaly letouny a vrtulníky v dynamických,letových ukázkách, ve kterých byly nejpočetněji zastoupeny letouny F-16 postupně holandského, řeckého a dánského letectva.

Srovnatelnou úroveň akrobacie předvedl slovenský pilot v ruském typu MIG-29.

Jeho kolegové ukazovali na statické ukázce rovněž letoun MIG-29 s nádherně vyobrazeným motivem tygra na směrovce.

Den uzavírala dynamická letová ukázka finského pilota s letounem F-18.

Naše pozemní vojsko a letectvo tvořilo převážnou většinu prezentovaných typů techniky. V letu předvedlo například letouny české výroby L-159 ALCA.

Ze země sledovaly letové ukázky neblaze pověstné "tři prsty smrti" tedy protiletadlové systémy KUB, jejichž nástupce BUK M1 zřejmě na ukrajině sestřelil civilní malajský letoun.

Nejzajímavější letoun potenciáně české výroby se dočkal uvedení pouze ve formě modelu v měřítku 1:7. Nástupcem cvičných Albatrosů by se mohl stát letoun L-39NG.

Jeho "starší bráška" L-39 (na obrázku v bitevní verzi L-39CA) se představil ve statické i letové ukázce.

Tradičně nejzajímavější ukázku českého letectva zastupoval letoun švédské výroby JAS-39C Gripen.

Na zemi se objevil plně vyzbrojen doplňkouvou nádrží paliva a raketami krátkého doletu AIM-9 Sidewinder na koncích křídel a raketami AIM-120 Amraam na závěsnících.

Zajímavé srovnání poskytl letoun JAS-39 Gripen maďarského letectva.

Zmíněnou "třešničkou na dortu" a letos nejatraktivnějším typem letounu byl konvertoplán CV-22B Osprey.

CV-22B Osprey používá dvojici vrtulových motorů (rotorů) s průměrem vrtulí 12metrů.

Motory jsou překlopné a mohou tak sloužit jak ke vzletu (pokud jsou uvedeny do svislé polohy),

tak k dopřednému pohybu, pokud jsou ve vodorovné poloze.

CV-22B Osprey je svým principem překlápění motorů (proto název konvertoplán) na světě zcela unikátním letounem, existujícím na pomezí mezi vrtulníkem a vrtulovým letounem. Jeho prezentací si "Dny NATO" připsaly na své konto další převratný milník.

Autor: Roman Potoczný | neděle 21.9.2014 2:06 | karma článku: 20,17 | přečteno: 1123x
  • Další články autora

Roman Potoczný

Prvok, Šampón, Tečka a Karel

4.8.2021 v 6:00 | Karma: 35,39

Roman Potoczný

Já jsem Prymula, kdo je víc?

27.10.2020 v 13:00 | Karma: 41,32

Roman Potoczný

Koronavirové paradoxy

1.9.2020 v 8:55 | Karma: 23,09

Roman Potoczný

Soumrak sociální demokracie?

6.7.2019 v 23:15 | Karma: 36,76