Fotoblog: Dny NATO v Ostravě 19.9.2015

Jubilejní patnáctý ročník tradičních Dnů NATO na letišti Leoše Janáčka v Mošnově u Ostravy ozdobil hned první den návštěvnický rekord. Cestu si našlo na letiště v optimálním počasí 155 tisíc návštěvníků.

Potvrdili tak, že se z Dnů NATO stal v tom nejlepším slova smyslu pravidelný jarmark, na který si tři čtvrtiny návštěvníků najde cestu proto, že je zadarmo, vojenská technika přitahuje pozornost a organizační tým za roky pořádání vycizeloval vše potřebné tak, že jediné, co by mohlo diváky odradit od návštěvy, je počasí. Pro čtvrtinu návštěvníků, kteří by zřejmě přišli vždy, protože jsou fandové vojenské a především letecké techniky, ovšem letošní ročník nenabídl tolik zajímavých novinek, jako v minulosti.

Expozici otevíral C-27J lotyšského letectva, známý již z minulého ročníku.

První velkou novinku a to především svými rozměry, představoval tankovací letoun KDC-10 holandského letectva. Letoun reprezentuje vojenskou verzi civilního letounu DC-10, který umožňuje transport lidí, materiálu i doplňování paliva za letu.

Speciálním partnerským státem letošního programu se stalo Švédsko. Pro přepravu podpůrného týmu a prostředků využilo kapacity letounu C-17 Globemaster III z maďarské základny Papa.

Skutečnou lahůdkou byla přítomnost vrtulníku UH-60M Blackhawk švédského letectva. Známý "černý jestřáb" již byl na Dnech NATO několikrát, ale jeho přítomnost má vždy zvláštní kouzlo.

Švédsko podpořilo Dny NATO nejen dynamickými a statickými ukázkami letecké techniky, ale rovněž pozemní technikou, např. 155mm houfnicí FH77 BW L52 Archer.

Švédské bojové vozidlo pěchoty CV 90, s největší pravděpodobností typu CV 9040C, vyzbrojené 40mm kanónem, bylo v permanentním obležení návštěvníků, především dětí.

Dynamické ukázky ozdobil Saab Jas-39 Gripen českého letectva, ale také historický letoun J29F Tunnan ...

... SK-35C Draken ...

a později i typ Viggen. Všechny letouny se společně s cvičným letounem Saab 105 představily rovněž ve společném průletu nad letištěm. Tradičně bohatě zastoupené bylo německé letectvo, které nabídlo detalní pohled do vrtulníku Bo-105 ...

... a EC-135 ve statické expozici.

Bohatě byla zastoupená typy MI-171, MI-24/35 a MI-8 vrtulníková technika českého letectva. Polské letectvo představilo v dynamické letecké ukázce i ve statické ukázce typ SW-4.

Italské letectvo se prezentovalo v letové ukázce typem HH-139A.

Z "vrtulových" letounů vzbudil, stejně jako v minulém roce, největší pozornost CV-22B Osprey amerického letectva.

Zatímco loni byl Osprey vidět v úžasné letové ukázce, po které z letiště odletěl, letos byla novinkou možnost nahlédnout do jeho nákladového prostoru a kabiny se skleněným kokpitem, který pilotům značně usnadňuje práci při ovládání letounu.

Americké letectvo se prezentovalo ve statických ukázkách celou řadou dalších letounů, z nichž tradičně velký zájem poutal obří bombardovací letoun B-52H. Německý podpůrný tým přivezl dopravní letoun C-160 Transall.

Z moderních letounů čtyřiapůlté generace byl zastoupen stíhací letoun Eurofighter Typhoon německého letectva, který se ovšem objevil pouze ve statické ukázce na stojánce.

"Veterán" Tornado GR.4 zastupoval letectvo Velké Británie a kategorii moderních stíhacích - bombardovacích letounů.

Zřejmě nejhezčí letovou ukázku a maximální slétanost předvedla na konci dne polská akrobatická skupina Orlik na letounech PZL-130 a na úplném počátku dne trojice labutí.

K mimořádným zážitkům patřil i seskok parašutistů, kteří na obloze vypadali jako medúzy ve vodě, aby se na zemi posléze zapojili do simulovaného dobývání osady.

Česká pozemní technika byla tradičně zastoupena zoufale zastaralou nebo zastarávající technikou. Světlou výjimku tvořila moderní bojová vozidla pěchoty Pandur II 8x8, vyzbrojená dálkově ovládanou zbraňovou stanicí Rafael RCWS s 30mm kanónem, spřaženým kulometem a dvojící protitankových střel Spike LR.

Parádní pohled byl i na moderní vozidlo typu MRAP DINGO, vyzbrojené zbraňovou stanicí s "nesmrtelným" 12,7mm kulometem M2HB.

Protileteckou  obranu zastupovaly kromě celé řady radarů a raketových systémů bezprostřední ochrany vojsk, "tři prsty smrti" neboli systém KUB, podezřelý v nejnovější verzi BUKM1, kterou disponuje ruská armáda, ze sestřelení civilního letounu v Rusko-Ukrajinské válce.

Českou leteckou techniku zastupovaly v dynamických ukázkách typy L-159 Alca nebo na stojánce postávající starší L-39 ZA Albatros.

Albatros je celosvětově vůbec nejrozšířenějším cvičným proudovým letounem a tak bylo na čase, že se firma Aero "rozhoupala" k jeho výrazné modernizaci. Letoun s novou avionikou, motorem a celou řadou dalších vylepšení firma prezentovala způsobem, který připomínal spíš zbrojní veletrhy, než letecké dny.

Dny NATO na letišti Leoše Janáčka v Mošnově znovu potvrdily, že jsou právem považovány za největší přehlídku vojenské techniky minimálně ve střední Evropě a já jim přeji nejen, aby se i v neděli vydařilo dobré počasí, které přitáhne další návštěvníky, ale aby se jim v dalších letech i nadále dařilo udivovat návštěvníky vojenskou technikou a propracovanou organizací, jako doposud.

Autor: Roman Potoczný | neděle 20.9.2015 7:30 | karma článku: 33,01 | přečteno: 3597x
  • Další články autora

Roman Potoczný

Prvok, Šampón, Tečka a Karel

4.8.2021 v 6:00 | Karma: 35,39

Roman Potoczný

Já jsem Prymula, kdo je víc?

27.10.2020 v 13:00 | Karma: 41,32

Roman Potoczný

Koronavirové paradoxy

1.9.2020 v 8:55 | Karma: 23,09

Roman Potoczný

Soumrak sociální demokracie?

6.7.2019 v 23:15 | Karma: 36,76