České dráhy, zadarmo drahý

Zpoždění vlaků je v naší republice pověstné natolik, až vznikl vtip, že pokud budou pracovníci Českých drah stávkovat, nesmí vlaky jezdit celý den, aby bylo zřejmé, že jde o stávku, nikoliv o zpoždění ...

Včera večer jsem vyjel IC-éčkem z Břeclavi do Ostravy a souprava byla už v době odjezdu zpožděná o 20 minut, protože se v Břeclavi čekalo na stejně zpožděný vlak Sobieski z Varšavy. Rozum mi zůstal stát. To opravdu papaláši ve vedení Českých drah neví, že Sobieski bývá pravidelně zpožděný o desítky minut a nejsou schopni buď připravit grafikon, který by s návazným zpožděním počítal, případně vlak vypravit včas, bez ohledu na zpožděný dojezd jiného vlaku?

Chápu, že se cestou může cokoliv stát. Trať zlikviduje živelná katastrofa, může vypovědět službu stroj nebo člověk, ale v takovém případě by docházelo ke zpoždění na českých železnicích stejně vyjímečně, jako dochází k živelným, technickým a osobním katastrofám. U nás je zpoždění, bohužel, pravidlem díky neschopnosti Českých drah zajistit, aby vlaky jezdily včas.

Za dvacet let od revoluce jsou poměry na české železnici tím, co v naší zemi doznalo nejmenší změny. Cestování vlaky je nedůstojné, stejně jako chování Českých drah k pasažérům. Situaci nevyřešilo ani Pendolino, jehož zavedení provázela nehorázná smršť renonců.  Několikrát vyjížděla z Ostravy do Prahy místo této "chlouby" stará, odrbaná souprava, pamatující Husákův nástup do funkce prezidenta. Když už italský elegán vyjel, cestou mu "zamrzaly CD ROMy" a já dojížděl do Prahy s hodinovým zpožděním.

Českým drahám chybí konkurence jako sůl. Tento post-socialistický, státní "moloch", je nejlepším důkazem, že stát je nejhorší vlastník a na monopol vždy nejvíce doplácejí klienti. Situace je o to horší, že příliš mnoho nemohou nabídnout ani jiné druhy dopravy.

Automobilová, či autobusová doprava jsou díky stavu dálnic časově nespolehlivé, protože nikdy nevíte, kdy vás zastaví dlouhá kolona. V létě se silnice dávají technicky dohromady po zimě a v zimě jsou řidiči i cestáři pravidelně zaskočeni nadílkou sněhu. Společným jmenovatelem všech ročních období jsou nepředvídatelné zácpy.

Letecká doprava je drahá a časově může pomoci pouze na hlavních směrech trojúhelníku Ostrava - Praha - Brno, kde jsou v blízkosti těchto měst letiště. Jinak se totiž doprava na samotné letiště z větší vzdálenosti, odbavení a čekací doby nafouknou natolik, že si cestující časově příliš nepomůžou. Proto si tento způsob vnitrostátní dopravy mohou finančně dovolit pouze manažeři větších firem, kteří si za spolehlivost raději připlatí a naši "drazí" politici, kteří mají na všechno spoustu času.

Situaci může změnit pouze konkurence přímo na železnici. Je mi úplně jedno, jestli to bude konkurence v podobě firmy Student Agency pana Jančury, která již o svých kvalitách přesvědčila v oblasti autobusové dopravy nebo kohokoliv jiného, kdo by předložil na hlavní nebo příměstské tratě, životaschopný a cestujícím nakloněný, podnikatelský záměr.

Dokud České dráhy nedostanou lekci v podobě odchodu pasažérů k jiným vlakovým přepravcům, tak se u nás v železniční dopravě nic zásadního nezmění. Pevně doufám, že nová vláda učiní v dopravě několik razantních kroků, aby se konkurence mohla prosadit.

 

Autor: Roman Potoczný | čtvrtek 12.8.2010 9:20 | karma článku: 28,30 | přečteno: 2776x
  • Další články autora

Roman Potoczný

Prvok, Šampón, Tečka a Karel

4.8.2021 v 6:00 | Karma: 35,39

Roman Potoczný

Já jsem Prymula, kdo je víc?

27.10.2020 v 13:00 | Karma: 41,32

Roman Potoczný

Koronavirové paradoxy

1.9.2020 v 8:55 | Karma: 23,09

Roman Potoczný

Soumrak sociální demokracie?

6.7.2019 v 23:15 | Karma: 36,76