Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Za první dámou na Cyrana?

Za mimořádné účasti celebrit jsem zhlédl premiéru Cyrana, jež byla pojímána jako společenská událost velkého rozměru: podobnou návštěvnost osobností i osůbek veřejného života jsem tu dosud nezažil. Proč asi? A také jsem si po představení přečetl několik kritik a recenzí, po výtce poněkud rozpačitých, jež si jen okrajově a decentně si všímaly některých detailů, avšak nepostihovaly přitom celkovou kreativní úroveň divadelního inscenačního díla. A především a úzkostlivě se vyhýbaly jeho myšlenkovému poselství. Proč asi?

Pro zmíněnou otázku sepisuji tento blog, přestože recenzemi či kritickými postřehy na umělecká díla se ze zásady nezabývám, ale ryze osobní povzdech si v tomto případě neodpustím.

Sleduji představení tohoto předního divadla po dobu posledních tří let docela pravidelně a pokaždé odcházím v rozpacích, kam tato scéna s úžasnou historií a vždy nabitá obdivuhodnými tvůrčími legendami vlastně kráčí. Zdá se mi, že se o cosi sice úpěnlivě snaží, ale přitom klesá. Poslední premiérou mé rozpaky vyvrcholily až do hněvu z vědomí mrhání přízní štědrého města, bagatelizováním divácké věrnosti a okázalým pohrdáním tvůrčí pokory. Nehodlám se přít o termín "postmuzikál", jak žánr inscenace Cyrana nazývají samotní její tvůrci, sám takovou determinaci považuji za estetický blábol, ani se nemíním příliš hádat o zvolený styl, jenž je pojímán jako výron postmodernismu, byť jeho typické mísení nejrůznějšími módními výrazovými prostředky považuji v tomto případě spíš za nesrostlou a neorganickou slátaninu. A pokud bych si i připustil, že onoho večera vznikla na jevišti zcela nová a původní umělecká realita, pak šlo o skutečnost značně pošramocenou, ne-li přímo defektní, přičemž nelze režisérovi upřít neobyčejný dar bujaré divadelní imaginace. Herecký projev představení je tu však přehlušován permanentním přívalem hudby a silných zvuků, pročež jsou interpreti opatřeni na tvářích či jinde ukrytými mikroporty zesilujícími jejich mluvní i zpěvní projev. Jenomže zesilování i amplifikace vokálů pohříchu technicky diletuje a bohužel až do té míry, že divák, zavalovaný množstvím slov textu, přijímá jeho sdělení v nepříliš srozumitelném huhlání. A tak je třeba domýšlet si, o čem se to vlastně hraje a být trpce odkázán na pozorování jakýchsi živých a pohybujících se obrazů v kouřové cloně, jež útočí na divácké vjemy s nevídanou urputností a vůlí exhibičně udivovat.

Není snad třeba připomínat, že původní a slavná Rostandova hra okouzluje již více než jedno století diváky na celém světě v příběhu lásky, v němž o přízeň svůdné Roxany soupeří sličný Kristián a nehezký nosatý básník Cyrano. Prostě téma jakéhosi střetnutí daru krásy s darem oduševnění. Hra byla opatřena kdysi skvostným přebásněním z pera Vrchlického, ale není divu, že si vyžádala nové jazykové ztvárnění, jež koresponduje se současnou dobou zřetelněji. Autorem nové verze se stal neméně zdatný současný veršotepec, ale to je asi vše, co se lze dozvědět po zhlédnutí představení s nedostatečně reflektovatelným textovým projevem. I příběh se posunul kamsi jinam a to pořádně.

A sem vlastně mířím tímhle svým povídáním, neboť téma takto realizovaného příběhu mě snad děsí i ve snu. A také si uvědomuji, že bych měl jako praktický divadelník mlčet, neplést se recenzentům do řemesla a být prostě loajální k režisérovi. Jenomže tady se stalo něco, co mé kolegiální zábrany prostě přesahuje. Jak jsem již naznačil, viděl jsem prostě jiný příběh, než se lze dočíst v autorově předloze.

Konzumoval jsem příběh stárnoucí ženy, trpící vědomím vlastní, leč odkvétající krásy, kterou přemohou vilné choutky na takříkajíc "mladé maso". Tím se stane chlapec sotva odrostlý dospívání. Mladík není rozhodně žádný krasavec, postavou je dokonce menší než žádostivá dáma, rozumu poněkud mdlého, jednáním rozjíveného, takže mu musí konverzaci napovídat nosatý básník, jenž tutéž dámu sice tajně miluje, ale také jí z podivné lásky přeje toto nepřirozené erotické dobrodružství. Když se dáma ujistí, že mladý muž nemusí být takové pako, jakým však opravdu je, hodí mu ze svého balkonu lano, aby se mladík konečně mohl vyšplhat do jejího soaré a vykonal tam, co jest od něho očekáváno.

Tento vztahový fakt v ději, jak jsem jej vnímal já a ostýchám se patřičně pojmenovat, výrazně dominuje a určuje další vjemové souvislosti.

Otázku, proč se nezmiňují recenzenti o myšlenkovém poselství zhlédnutého díla, chápu prostě tak, že navzdory samozřejmému mnohatisíciletému divadelnímu předpokladu, se cítí prostě nepříjemně, mají-li poukázat na novou výkladovou variaci. Herečka, jež pomalu dohlédne na práh důchodového věku, má za sebou vynikající plejádu věhlasně báječných výkonů, ať na divadle, tak i před kamerou. Dostalo se jí mnoha ocenění. Proslula i jako výrazná představitelka politického či společenského dění a působila i velice pozitivně v uveřejňovaných okamžicích privátního života. Je ctěná a oblíbená. (Vážím si i jejího manžela, ať jako politika, tak i tvůrčího umělce. I on má s tímto divadlem cosi společného: v programu představení je mu totiž servilně děkováno za jistý prkotinový nápad s leukoplastí na nose.) Kupodivu jsem v tomto punktu zprvu pocítil hněv, ale převážila jej lítost, zaplavená sdílenou trapností. Obávám se, že významná osoba herečky se stala buď obětí inscenační nešikovnosti, anebo záměrné komerční manipulace, na niž prostě nalétla jako lovný opeřenec na špek. Pocit smutku nemám pouze kvůli protagonistce; naplňuje jej vědomí i jakési marnosti nad prací celého interpretačního souboru, jenž v dobré víře slouží naservírované koncepci vskutku poctivě a odvádí profesionální výkon v maximálním a obdivuhodném nasazení.

Co se vlastně skrývá za tímto míjením? Co v tomto divadle vlastně sociálně a umělecky převládá? Ješitnost, pýcha, pokrytectví, sebeklam, snobství, neschopnost průměrnosti, anebo okázalý mocenský voluntarismus?

Autor: Zdeněk Pošíval | sobota 4.6.2011 13:45 | karma článku: 20,95 | přečteno: 1258x
  • Další články autora

Zdeněk Pošíval

Oprsklost a cynismus mocných starostů českých

I Franz Kafka by se podivil, kam až zašlo jím tematizované odcizení člověka. A to v jeho dobách úřady jaktakž fungovaly, a když napadl sníh, zametalo se před vlastním prahem, aby nedošlo k uklouznutí a zranění.

4.12.2010 v 13:30 | Karma: 26,52 | Přečteno: 1670x | Společnost

Zdeněk Pošíval

Blbá nálada českého člověka

Poslední dobou se dost často v televizi vysílá dnes již historické intermezzo, v němž prezident Václav Havel konstatoval, že "u nás vládne blbá nálada", čímž sice myslel jen onu chvíli či údobí, kdy to vyslovil, jenomže já mám bohužel pocit, že naštvanost, mrzutost, nakrknutost či zachmuřenost vládne u nás pořád; aspoň si nepamatuji, že by tomu bylo jinak.

18.11.2010 v 9:00 | Karma: 20,05 | Přečteno: 1368x | Společnost

Zdeněk Pošíval

Migrace Romů z kanadského pohledu

Když jsem potřeboval po nějaké době znovu navštívit synovu rodinu v Kanadě, narazil jsem na úřední komplikace, a tak nezastírám, že patřím mezi ty naštvané týpky, kteří museli shánět povolení ke vstupu do Kanady, vyplňovat anglicky dotazníky, nechávat se fotografovat podle nadiktovaného klíče záběru, čekat na nejistotu vyřízení a nakonec i zaplatit konzulátu nemalý peníz.

1.11.2010 v 10:00 | Karma: 26,25 | Přečteno: 2491x | Politika

Zdeněk Pošíval

Jak svačí záchranáři v Praze

Pochutnával jsem si v jednom bubenečském bistru na čerstvém bramboráku, když jsem si povšiml, jak venku na poměrně rušné hlavní třídě zastavily tramvaje i auta, neboť tudy projížděl houkající a blikající vůz záchranné služby. Obrovská skříňová žlutá sanitka nečekaně zastavila právě před vchodem krámu s občerstvením, modrá blikající světla zhasla a siréna přestala kvílet.

18.8.2010 v 12:30 | Karma: 21,13 | Přečteno: 2262x | Společnost

Zdeněk Pošíval

Zaplaťte i za svou smrt!

Napadají mě i další názvy, třeba: Necháme vás klidně umřít, stejně nám zaplatíte! Já vím, je to silná káva, opravdu na pováženou, ale za úvahu stojí. I pan Věnek Kulhánek se pozastavuje nad podivnou praxí, což mě patrně pošťouchlo k tomu, abych se rovněž přidal se svou pochybností.

4.8.2010 v 15:10 | Karma: 27,27 | Přečteno: 2102x | Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Taxikáři říkal, že postřílí několik lidí. Policie u duševně nemocného našla pušky

2. května 2024

Psychiatrický pacient si na internetu koupil tři funkční historické brokovnice a tvrdil, že je...

Odbrzděná dodávka se zmrzlinou vjela do davu dětí, několik je vážně zraněných

2. května 2024  15:55

Na západě Kyrgyzstánu najela během kulturní akce do davu desítek dětí ve věku od 9 do 16 let...

Poslanci mohou jednat i přes noc, ANO a SPD odmítají výpověď bez důvodu

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  15:53

Přímý přenos Poslanci mají začít projednávat úpravu zákoníku práce. Stínový ministr práce a sociálních věcí Aleš...

Bez krytí celníky by Březinova skupina nefungovala, řekl žalobce v závěrečné řeči

2. května 2024  12:49,  aktualizováno  15:38

Soudní projednávání vynášení informací z Celní správy členům tak zvané lihové mafie se dnes dostalo...

  • Počet článků 38
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2692x
Režisér v důchodu, nyní převážně autor beletrie.