Spasitelé českého školství

Vzdělání je u nás důležité. Tedy říká se to. Je to priorita přinejmenším většiny našich politiků, především těch, kteří jsou právě u koryta. Tedy říkají to. A nejen říkají. Nejednou bohužel, chtělo by se dodat.

A tak nyní přišla naše paní ministryně školství s novou myšlenkou (https://www.novinky.cz/veda-skoly/414622-lide-z-praxe-mozna-budou-moci-ucit-na-plny-uvazek-bez-kvalifikace.html). Její téma začleňování „nestandardních“ dětí do běžných škol se už zřejmě stalo dost otřepaným a nový volební úspěch nezaručujícím, a tak dospěla k poznání, že je záhodno učinit něco dalšího pro naše chřadnoucí školství. Které se navzdory „úsilí“ mnoha politiků nelepší, ba dalo by se říci, že díky počínání zmíněných pokračuje v cestě do horoucích pekel.

A tak paní ministryně Valachová dospěla k další „revoluční“ myšlence. A sice k tomu, že by lidé z praxe možná měli mít možnost učit na našich školách, a to i na plný úvazek. Odborníci, kteří vědí, jak to chodí v reálném životě, by měli vzdělávat třeba středoškoláky i tehdy, nemají-li pedagogickou kvalifikaci. Protože těch, kdo jsou znalými praktiky a zároveň kvalifikovanými pedagogy, není v našich končinách ani zdaleka dostatek.

A nejen že těchto není dostatek. Vysoké školy prý prakticky nemohou získat učitele technických předmětů s požadovanou kvalifikací a musí to řešit formou zaměstnávání zvlášť významných odborníků z praxe coby speciálních profesorů, a střední školy… škoda slov.

A tak uvažuje paní Valachová o tom, že by měli praktici dostat šanci učit na plný úvazek bez kvalifikace. Ne jako doposud jenom na poloviční úvazek nebo na základě výjimky umožňující zaměstnat nekvalifikovaného pedagoga na nezbytně dlouhou dobu, než se najde osoba kvalifikovaná, není-li tato momentálně k mání.

A její ministerstvo se kromě možnosti zmírnění požadavků na kvalifikaci kantorů zaobírá i otázkou toho, jak učitele odborných předmětů zaplatit. Protože je ředitelé zařazují do platových tříd různě a tak se jejich platy liší. Podle pan Valachové by však tito měli být minimálně ve dvanácté třídě, do níž spadá většina kvalifikovaných pedagogů, ne níže; ba měli by mít možnost být i v platové třídě ještě vyšší, třinácté nebo čtrnácté.

A kraje by měly podle mínění paní Valachové podporovat školy z vlastních zdrojů a zapojit je též do rekvalifikačních kurzů, příjmy z nichž by následně měly zůstávat takovým školám třeba i na zvyšování platů učitelů odborných předmětů. Což by měla vláda snad i stanovit zákonem.

Protože lidé z praxe zkrátka do škol patří. I když nemají předepsané pedagogické vzdělání. Je to prý tak…

… a nic na tom nemění ani fakt, že předchůdce paní Valachové na témže ministerském postu, reprezentující shodou okolností i tutéž politickou stranu, před pouhými dvěma lety „v zájmu našeho školství“ prosadil pravý opak. Tedy aby skončili až na pár jasně definovaných výjimek všichni vyučující, kteří nemají předepsané pedagogické vzdělání. „Protože budoucí generace nemohou vzdělávat ti, kdo nejsou vystudovanými učiteli…“

Autor: Viktor Pondělík | sobota 17.9.2016 21:32 | karma článku: 0 | přečteno: 45x
  • Další články autora

Viktor Pondělík

Nebohá země česká

10.7.2022 v 23:13 | Karma: 0

Viktor Pondělík

Sliby u nás neberou konce

14.5.2022 v 15:31 | Karma: 0

Viktor Pondělík

Nejsme zrůdy, bruselata

18.4.2022 v 16:09 | Karma: 0

Viktor Pondělík

Jací my Češi jsme?

21.3.2022 v 16:26 | Karma: 0