Nový článek

Více než rok uplynul od vlakového neštěstí ve Studénce. Tehdy 8 srpna 2008 parta dělníků firmy BÖGL a KRÝSL prováděla na staveništi mostu přípravné práce k plánovanému vysunutí opraveného tělesa mostu a překlenutí prostoru kolejí. Těleso mostu ostatně už bylo připraveno, usazeno nad kolejemi na provizorních stojinách. Ale možná proto, že to byly jen přípravné práce, možná proto, aby se ušetřily peníze za kompenzace Českým drahám, práce nebyly na blízké stanici Studénka nahlášeny a rychlost projíždějících vlaků tak nebyla omezena.....

Lokomotivu a vagóny energie nárazu poskládala na sebe.internet Tak se stalo, že mezinárodní vlak Eurocity Comenius, který ve stanici Studénka nestaví, projel nádražím a plnou rychlostí jel dál. Za stanicí asi 500 metrů před mostem strojvedoucí náhle zpozoroval pád mostní konstrukce na koleje. Zachoval se profesionálně, použil rychlobrzdu a podařilo se mu aspoň zpomalit vlak z rychlosti 135 kilometrů na rychlost cca 90 kilometrů. Takže čelní náraz vlaku do zřícené mostní konstrukce sešrotoval "jen" lokomotivu a první tři vagóny a zabil "jen" 8 lidí.
Na první pohled se může zdát, že taková událost bude rychle vyšetřena a viníci potrestáni. Ale zatím tomu tak není. Po roce se havárie stále vyšetřuje a policie už půl roku slibuje, že z dvou vedoucích firmy obviněných krátce po neštěstí rozšíří obvinění ještě na další. Ale kde nic tu nic, zatím se tak neděje. Vypadá to, že s tím vyšetřením  a nalezením viníků to nebude tak jednoduché. Vyšetřovací tým nashromáždil k případu už několik stovek kilogramů papírové dokumentace.
Hlavní dodavatel stavby mostu firma ODS - Dopravní stavby přitom pracovala na základě vyhraného konkursu na státní zakázku a stejně jako subdodavatel BÖGL a KRÝSL se na svých webových stránkách pyšní certifikátem jakosti ISO 9001 a dalšími, které určitě podstatně přispěly k získání této státní zakázky.
Systém jakosti ISO 9001 není pro firmu nějaký samoúčelný certifikát, v podstatě tento systém zavádí průhledné řízení firmy. Předepisuje třeba, jak připravovat nabídky na nové zakázky, jak na vyhrané zakázky zpracovávat potřebnou konstrukční a výrobní dokumentaci, jak podle té výrobní dokumentace provádět vlastní práci jako předmět zakázky, jak třeba evidovat a likvidovat problémy nebo zmetky ve výrobě až jak při konečném předávání hotové zakázky provádět evidenci chyb, problémů a jak je odstranit. Ale co je taky podstatné, zavádí archivování všech těchto záležitostí takovým způsobem, že dodatečně je možné poměrně jednoduchým a rychlým šetřením vnitropodnikové dokumentace  všechno zpětně dohledat a tak průběh celé takové akce jako byl pád toho mostu poměrně detailně zrekonstruovat.
Systém jakosti taky předepisuje, jaké záruky je třeba obdržet od subdodavatelských firem, aby i subdodávky měly určitou zaručenou kvalitu a v celkovém součtu nekazily kvalitu celé zakázky.

Jenže jednoduché a rychlé vyšetřování neštěstí ve Studénce evidentně není. Minimálně subdodavatelská firma BÖGL a KRÝSL se tedy pyšní certifikátem jakosti ISO 9001 neprávem.

Vinni jsou tedy vedle přímého technického dozoru, těch dvou nešťastných obviněných inženýrů, potom ti, kteří příslušný nepořádek dopustili. Především příslušný manažer kvality firmy BÖGL a KRÝSL, který měl za povinnost zajistit a udržovat podmínky k zdárnému provádění všech certifikovaných norem jakosti. Vinni jsou potom taky externí auditoři, kteří ve firmě BÖGL a KRÝSL prověřovali její připravenost dodržovat tyto normy jakosti a schválili certifikát, i když by správně neměli. Vinen je potom pracovník nebo pracovníci firmy ODS - Dopravní stavby, kteří měli za povinnost určit, jaké dle ISO 9001 záruky jakosti za svou práci jim firma BÖGL a KRÝSL musí dodat a prověřovat jejich pravdivost. No a v poslední řadě pochybil investor, moravskoslezský krajský úřad, když nekontroloval dostatečně stavbu a dovolil, aby práce byly prováděny levnějším necertifikovaným způsobem s nezaručenou a často kolísavou kvalitou, přitom zaplaceny měly být dozajista jako práce certifikované a kvalitní....
Uvidí se, až skončí vyšetřování, na koho ten pešek padne a komu se z toho povede vykroutit. Vykroutit, protože bylo něco třeba udělat rychle a ne pomalu, protože by to za dodržování všech papírových pravidel nešlo udělat, protože to někdo udělat sice měl a chtěl, ale někdo jiný nebo něco jiného to znemožnilo, protože se to tak všude dělá a je to všude obvyklé atd atd .









Autor: Radim Polášek | neděle 9.8.2009 18:30 | karma článku: 7,45 | přečteno: 927x