Letadlo padá dolů.

Čeští tuneláři blednou závistí. Jejich "pracně" vytunelované ušušněné desítky a stovky miliónů nejsou nic ve srovnání s deficitem státního podniku Českých aerolinií. Jenom během letošního prvního půl roku mají ČSA ztrátu 1800 miliónů, to je každý den ztráta zhruba 10 miliónů Kč. A to ještě během posledních let Aerolinie prodaly vlastní majetek v hodnotě 2,5 miliardy korun, přesto jejich současná hodnota je minusová, 708 miliónů v červených číslech.

Člověku to nebere, co dělali po poslední roky manažeři ČSA? Jaktože po prvních znepokojivých signálech, kdy měsíc, dva, tři měsíce každý den po sobě ČSA negenerovaly zisk, ale mnohamiliónovou ztrátu a výhledy nemohly ukazovat obrat k lepšímu, nezbystřili a nepřipravili už tehdy radikální a účinná ekonomická opatření. Podle všech údajů, které nyní vyšly najevo, tak aerolinie začaly ztrácet už na úplném začátku krize, v době začátku loňského léta, kdy v USA teprve začínaly padat první banky zasažené balíky finančních derivátů otrávěných toxickými americkými hypotékami. Přitom léto je sezóna, takže letecké společnosti by přes léto měly o to víc vydělávat.
Možná to je tím, že podnik je státní. Kdyby vedení ČSA začalo připravovat nějaké radikální ekonomické ozdravné řezy, postavili by se v této době proti nim všichni. Postavil by se proti nim stát, protože by jako podnik spravovaný státem negovali tehdejší oficiální politiku státu, že se nic neděje, že světová krize "projde kolem" a Českou republiku nezasáhne. Postavily by se proti nim odbory, protože ekonomické ozdravení firmy vždy znamená propouštění zaměstnanců a snížení mezd ostatním. Pravděpodobně by to dopadlo tak, že by kompletní vedení ČSA letělo ze svých postů a pokud by je zaměstnala nějaká jiná firma, šli by s výdělkem podstatně dolů. A konečně postavila by se proti tomu i ČSSD, protože od doby, kdy v ČSA působil Tvrdík, od té doby uznávaný volební manažer oranžových, tuto firmu hodně vnímá.
Možná je to tím, že Tvrdíkovy razantní manažerské zásahy v době jeho působení v ČSA byly nadstaveny vabank na dlouhodobé období hospodářské prosperity a rychlého hospodářského růstu. Zkrátka Tvrdík v čele ČSA nakupoval a nakupoval, půjčoval si, zvyšoval zaměstnancům platy nad úroveň konkurence. Nic proti tomu, kdyby byla konjuktura taková, že by lidi létali čím dále víc a navíc dávali přednost klasickým drahým luxusním leteckým linkám před nízkonákladovými. Nakoupená letadla by přinášela zisk, půjčky by se splatily, kvalitní zaměstnanci za vysoké platy by pracovali lépe než konkurence a vytvářeli by a zlepšovali imidž firmy a vypláceli by se i za ty vysoké platy. Jenže to se nestalo. Ještě v době konjunktury, kdy po krizi nebylo ani vidu ani slechu se ukázalo, že Tvrdík směřování ČSA k trvalé konjunktuře přepálil. Aerolinky nedokázaly sehnat tolik zákazníků, aby vůbec mohly splácet svoje závazky. Tvrdík proto musel odejít. Nové vedení potom postupně a pomalu vycouvávalo z Tvrdíkových velikáškých plánů a ustupovalo. Ale pořád to nestačilo. Vypadá to, že v době nástupu světové hospodářské krize před rokem byly aerolinie pořád ještě ve špatném stavu, bez finančních rezerv a s množstvím starých závazků. Pokud má taková firma přežít dlouhodobou hospodářskou krizi s co nejmenší ztrátou na jménu, a velikosti firmy, nebo dokonce jenom prostě přežít, je jediná cesta, radikálně zreformovat, zeštíhlit a zefektivnit firmu už před krizí, v době krize je už obvykle pozdě. Jenže nové vedení ČSA drželo "ústa a krok" a tak je docela možné, že z Českých aerolinií brzo bude jen prázná skořápka.

Problém ČSA má i politický podtext a paralelu. Tvrdík je nyní uznávaný člen ČSSD a dá se říct, že svými názory do ČSSD beze zbytku zapadl. To, co předvedl v čele ČSA, by se dalo považovat za ukázku toho, co by předvedli sociální demokraté s naším státem, kdyby ČSSD s velkou převahou vyhrála volby a mohla by vládnout sama bez koaličních omezení. Naopak následující vedení ČSA by mohlo být zase velice dobrou paralelou k činnosti modré vlády ODS. Ekonomicky poměrně zdatní odborníci, snad, jak ale má přijít nějaký radikální zásah a reforma, tak jen taková, aby neohrozila posty.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Radim Polášek | úterý 25.8.2009 12:50 | karma článku: 25,35 | přečteno: 1436x