Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

MHD jiným pohledem

Stalo se módou sezóny, do MHD tvrdě tepat. Pro normálního obyvatele Prahy je ale MHD tím nejrychlejším prostředkem, jak se odněkud někam dostat. Včera jsem měl hodně cestování po Praze, a tak jsem se rozhodl sledovat dopravu očima toho, kdo nás vozí.

I tak dopadají tramvajeZdroj: www.prazsketramvaje.cz

Postával jsem u dveří kabiny řidiče tramvaje a sledoval dění předním oknem. A bylo věru nač se dívat. Zjistil jsem, že snad nikdo v Praze nedodržuje předpisy. Zácpy na křižovatkách, které brání průjezdu tramvají jsou zjevně na denním pořádku, ale plně jsem si to uvědomil teprve nyní. Speciálně Palachovo náměstí je v tomto ohledu dokonalé, stejně jako horní magistrála na I.P.Pavlova.

Na obou místech jsou přes koleje namalovány žluté kříže, které ale nikdo nerespektuje. Možná to ani řidiči neznají, ale toto šrafování znamená, že takto označené místo musí zůstat průjezdné a nikdo na něm nesmí stát. Stejné žluté kříže jdou nalézt i u výjezdu sanitek.

Při jízdě přes most Legií bylo zábavné sledovat, jak se tramvaják snaží projet kolem kolony aut. Ono by to tedy za normálních okolností šlo, ba dokonce i řidiči aut se snažili průjezd tramvaje umožnit, ale vše zhatil jeden mladíček v mercedesu. Zatímco i Avie se dokázala uhnout, on stál koly na pravé koleji. Kolona se posouvala rychlostí snad dvacet metrů za hodinu. Na zvonek tramvajáka bylo odpovědí stažené okýnko a "vyfuckování". Možná by onen mladíček potřeboval vyfackovat.

Přecházíte-li přes koleje na středovém pásu a nemůžete přecházení dokončit, protože jede zároveň kolona aut i tramvaj, pak vězte, že nejlepší je setrvat co nejblíž koleji. Tramvaj se vám určitě vyhne. Pokud vystoupíte z tramvaje a chcete přejít před ní na druhou stranu, pak nejvhodnější okamžik je v momentě, kdy tramvaj zavírá dveře a ozve se zvonek na znamení rozjezdu.

Vrchol dne ale měl teprve přijít. Ve Spálené u metra stály tramvaje ve stanicích oběma směry. Najednou se odněkud vyřítil na kole dobrovolný dárce orgánů s batohem "Messenger" na zádech. Asi nebylo místo, tak se i s kolem začal prodírat škvírou mezi protisměrně stojícími tramvajemi.

Nemá smysl se rozepisovat o různých myškách nebo dokonce objíždění tramvaje stojící ve stanici zleva. To musí být příjemné zejména tam, kde ráno přebíhají  na druhou stranu školáci. Jen mě zaráží, že si takoví řidiči včas s předstihem nezapnou stěrače.

Nakonec mi vyšel čas a zrovna jsem na konečné natrefil na hovorného tramvajáka. Zkusil jsem se ho zeptat na pár věcí a on mi ochotně odpověděl. Až doteď jsem netušil, že i tramvaje mají značku omezené rychlosti. To jsou takové žluté tabulky s čísly visící na troleji. Těchto omezených rychlostí prý po Praze přibývá geometrickou řadou v přímé úměře s tím, jak chátrá stav kolejí.

Vždycky jsem věděl, že tramvaj je určitě těžká a má velkou setrvačnost. Byl jsem poučen, že tramvaj je vlak (a je to logické - kovová kola na kovových kolejích). Netušil jsem ale, že v dopravní špičce může váha celé soupravy dosáhnout až šedesáti tun. Prázdný vagon má vážit asi šestnáct tun.

Takový kolos určitě nejde zastavit na pár metrech a tramvaják mi to potvrdil. Když prý použije nouzově k brždění magnety, tak při čtyřicetikilometrové rychlosti zastaví až po padesáti metrech. Já jsem si doposud myslel, že patnáct metrů je až až...

Pak jsem se řidiče tramvaje zeptal, co všechno je zapotřebí k tomu, aby se člověk mohl stát tramvajákem. Zajímaly mne hlavně psychotesty, protože u některých řidičů s nimiž jsem měl tu smůlu jet mi přišlo, že jsou zralí do Bohnic.

Na začátku měsíce se prý hlásí do kurzu okolo sta lidí. Asi dvacet jich neprojde přes zdravotní testy. Měří se údajně zrak, sluch, EEG, zjišťuje se, zda uchazeč netrpí alkoholismem. Ze zbývajících osmdesáti neprojde 60 (ano opravdu šedesát) právě přes psychotesty. Ty jsou náročné a zabírají celé dopoledne. Zjišťuje se schopnost koncentrace, postřehu, duševní vyrovnanost, sebekontrola, zvládání stresové situace a nepřímo i IQ.

Ze stovky lidí zbývá dvacet, kteří nastoupí do kurzu. Tam dalších cca pět nezvládne náročnou a intenzivní výuku. Na konci dvouměsíčního kurzu se uchazeč musí umět nejen jezdit s tramvají, ale i znát dokonale dopravní předpisy, musí umět předpisy drážního zákona, nauku o vozidle, odstraňování drobných závad a linkové vedení, přičemž musí znát jménem veškeré tramvajové stanice v Praze.

Na závěr skládá řidič asi osm zkoušek, písemně i ústně, kteréžto jsou v Praze brány jako státnice. Pravidelně pak poté, co se stal plnohodnotným řidičem tramvaje, chodí na přezkušování, kde většinu zkoušek podstupuje znovu. Netušil jsem, že je tak složité stát se řidičem tramvaje, a tak jsem si poopravil svůj názor na lidi, kteří nás dnem i nocí vozí do práce, za zábavou i domů.

Pak jsem se ještě zeptal, co vlastně tramvajáky nejvíc trápí. Dozvěděl jsem se, že především hustý provoz a krátké přestávky na konečných. Jsou prý konečné, kde má řidič jen pár minut k tomu aby použil toaletu a vydal se na zpětnou cestu přes město. Pokud vinou hustého provozu přijede pozdě, ztratí i těch pár minut. Na druhém konci má mít třeba pětadvaceti minutovou pauzu, ale ta se scvrkne třeba jen na čtvrthodinu.

Pak jsem se ještě dozvěděl, že jsou po Praze čidla, která hlídají přesnost odjezdu ze stanic. Tramvaják si postěžoval, že pokud jezdí celý den zpožděný a pak má najednou cestu volnou, snadno se může stát, že vyjede z takové stanice s čidlem dříve než mu přikazuje jízdní řád. Čidlo ho okamžitě nahlásí a i za jedinou vteřinu ho čeká finanční postih. Proto prý tramvaje občas bezdůvodně stojí ve stanicích.

Až příště pojedete tramvají a budete nadávat na řidiče, zkuste si uvědomit, že i on je jen člověk. Podle toho co jsem viděl předním oknem, denně navíc zabrání několika nehodám. Ročně se podle webových stránek o tramvajích stane v Praze asi 2000 nehod s tramvajemi, ale jen každá desátá padá na vrub tramvajáka včetně technických závad tramvají. Mějme k tomuto povolání, které bych nechtěl dělat ani za zlaté prase, úctu a zkusme si na okamžik představit, jaké by to asi bylo, kdybychom seděli na místě řidiče tramvaje my.

Tento článek byl převzat serverem www.soscr.cz

Mé nejčtenější články za posledních 14 dní:

      1. Standovy akcie a Mirkovo Volvo
      2. Jiří Paroubku, jste trapný!
      3. Standův problém
      4. Kdo z vás to má?
      5. Upgrade v.3 - Standův problém

Všechny mé články naleznete zde.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Rudolf Polanecký | úterý 9.10.2007 11:01 | karma článku: 40,92 | přečteno: 8479x
  • Další články autora

Rudolf Polanecký

Babišův čapí problém

Ministr financí Andrej Babiš má vážný problém. Jeho farma Čapí hnízdo je silně podezřelá z dotačního podvodu.

14.3.2016 v 10:35 | Karma: 37,12 | Přečteno: 1962x | Diskuse| Politika

Rudolf Polanecký

Pedofilní obohacení evropské kultury

Takzvaní sluníčkáři prohlašují, že příliv islámských migrantů znamená obohacení evropské kultury. Myslí to vážně, bohužel.

8.2.2016 v 11:17 | Karma: 43,41 | Přečteno: 3134x | Diskuse| Politika

Rudolf Polanecký

Prozření Angely Merkelové?

"Čekáme, že až skončí válka, vrátíte se domů," řekla německá kancléřka Angela Merkelová na adresu migrantů, kteří zaplavili Německo.

1.2.2016 v 11:00 | Karma: 42,14 | Přečteno: 2412x | Diskuse| Politika

Rudolf Polanecký

Sobotkovy maily podruhé

Hackeři zveřejnili další várku ukradených mailů ze schránky premiéra Sobotky. Znovu se ukazuje, že boj proti kvótám ze strany vlády byl jen naoko.

19.1.2016 v 9:30 | Karma: 42,89 | Přečteno: 1814x | Diskuse| Politika

Rudolf Polanecký

Zelená Simone Peter: Sexistická a rasistická obálka Focusu

Ostrá kritika s nařčením ze sexismu a rasismu padla na dvě přední německá periodika - Süddeutsche Zeitung a Focus.

14.1.2016 v 9:30 | Karma: 39,47 | Přečteno: 764x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Poslanci schválili zkrácení doby oddlužení z pěti let na tři roky

22. května 2024  5:55,  aktualizováno 

Přímý přenos Zkrácení doby oddlužení z nynějších pěti let na tři roky pro všechny dlužníky, nejen pro...

Češi začali stavět mikrobyty. Paradoxně mohou prohloubit krizi bydlení

22. května 2024

Premium Češi stále častěji řeší, kde bydlet, když je to tak nedostupné. Velký byt je luxus, zájemci proto...

Soud odmítl propustit silničního piráta. Ve vězení se opil „šťávou z ovoce“

22. května 2024  12:51

Karlovarský soud zamítl žádost silničního piráta Miroslava Štíbra, který žádal o podmíněné...

Rozkol nacionalistů. S AfD nechce být ve frakci Le Penová ani česká SPD

22. května 2024  11:59,  aktualizováno  12:40

Zástupci francouzské strany Národní sdružení (RN) prohlásili, že v příštím europarlamentu nebudou...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

  • Počet článků 1257
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4346x
Obyčejný, pravicově smýšlející téměř padesátník s mírně nadprůměrným platem, zajímající se o politiku a spoustu dalšího, zkrátka jeden z mnoha.


@RudolfPolanecky
Soukromé blogové stránky
Rudolf Polanecký

Mé články najdete také na:
www.pravybreh.cz
Servery přebírající mé články:
www.neviditelnypes.cz
www.eportal.cz
www.ceskamedia.cz
www.ostrava-online.cz
www.moravskyjih.breclav.cz
FB skupina: Jsem pro postavení komunistů mimo zákon