Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Levády na Madeiře

Důmyslné zavlažovací kanály nesou jméno levády. Levády přinášejí vodu, která napršela na horách, do níže položených oblastí, a to pomocí kanálu vedeného po povrchu země (někdy i pod jejím povrchem).

Ostrov sopečného původu Madeira, leží sice blíže Africe než Evropě, přesto je součástí Portugalska. Jeho jedinečné podnebí má na svědomí, že zde v každém ročním období najdete kvetoucí rostliny a pomohlo zachovat jedny z posledních vavřínových lesů, které kdysi pokrývaly celou Evropu.

Už v 15. století první portugalští osadníci zjistili, že zatímco na severu a severozápadě ostrova prší velmi často (až 2 000 mm srážek za rok), na subtropickém jihu je vody málo. Proto vybudovali s vydatnou pomocí černých i arabských otroků závlahový systém, jenž nemá na světě obdoby.

Celý ostrov je protkán kanály v šířce od 10 centimetrů do jednoho metru, podle nichž vedou stezky. Ostrovní turistika nemá moc dlouhou tradici, začala se rozvíjet až v 60. letech minulého století, ta levádová až koncem 80. let.

Domorodci zprvu nechápavě vrtěli hlavou, proč jim cizinci courají podél závlahových kanálů. Pak si řekli, že na tom asi něco bude, a začali se o souběžné cesty víc starat. Teď už je to normální turistický byznys. Vodní cesty jsou postaveny neobyčejně pečlivě, pozvolna a nepatrně stále klesají a napájejí pole a plantáže čistou vodou. 

Místy jsou ve skále proraženy tunely, celkem jich je kolem 40 kilometrů. Baterky tu opravdu nejsou pro parádu. Mimochodem, nejdelší z tunelů měří 5 kilometrů!

První portugalští osadníci v 15. století brzy zjistili, že jih s příjemným subtropickým klimatem nemá dostatek vody pro zemědělství. Na severu a severozápadě ostrova však prší skoro každý den (roční úhrn srážek činí až 2000 mm).

Příčinou jsou mraky postupující v malé výšce nad oceánem od severu a narážející na ostrov, jehož hory dosahují výšky kolem 1800 m.

Portugalci proto brzy začali budovat kanály, jimiž vodu ze severu převádějí na jih. Budování levád a rozdělování vody dostalo hned zpočátku i právní základ. Již roku 1461 byli jmenováni dva úředníci dohlížející na rozdělování vody.

Roku 1485 jim král Joao II. stanovil pravidla, kdy musejí uživatelům vodu poskytnout. Následně pak roku 1493 vydal zákon, podle nějž nesmějí vlastníci pozemků bránit stavbě, údržbě a využívání levád.

Údaje o celkové délce levád se různí podle jednotlivých autorů. Záleží zřejmě na tom, zda sečteme jen délku hlavních toků, nebo započteme i nejužší odbočky. V roce 1900 bylo registrováno 200 levád s celkovou délkou 1000 km. V roce 2007 se setkáváme s údaji od 2400 km až po 5000 km. Na levádách je v současnosti 40 km tunelů. 

V roce 1939 iniciovala portugalská vláda vypracování studie o využití a budoucnosti levád. Na jejím základě vláda financovala výstavbu nových levád využívaných i k pohonu hydroelektráren. Dvě největší z nich byly Levada dos Tornos a Levada do Norte. Výstavba trvala 25 roků, protože vše bylo nutné provést ručně. Pracovali na nich i horolezci a práce si vyžádaly také lidské oběti.

Leváda musí mít po celé své délce mírné klesání, proto je vedena například ve svislé skalní stěně, nebo tunelem. V místech, kde bylo nutné změnit výšku skokem, není vodopád, ale schody. Pro stavbu prvních levád byli využíváni převážně černí otroci. Byli zde však i otroci arabští, kteří měli se zavlažovacími kanály a jejich stavbou zkušenosti z domova.

Z důvodu omezení odpařování jsou levády více hluboké než široké. Mají šířku asi od 20 cm až po 1 m. První levády byly tesány do skály, dozděny kamennou zídkou, v některých úsecích měly dřevěné koryto (na Madeiře byl dostatek dřeva). Zhruba od počátku 20. století začal převládat beton. Tím jsou postupně opravovány úseky starých levád (na Madeiře nikdy nemrzne, ani ve vyšších polohách, takže nejsou problémy s poškozením betonu mrazem).

Levády procházející přes vesnice mají odbočky k odběratelům vody – zahrazením toku překážkou voda začne proudit do odbočky. Po napuštění nádrže nebo zavlažení políčka se překážka vyjme a voda proudí dál. Nespotřebovaná voda na konci levády teče do moře. Levády je třeba udržovat. Proto se za vodu platí, ale nikoliv podle odebraného množství, nýbrž podle vzdálenosti od zdroje.

Levády dobře zapadají do přirozeného prostředí. Jejich stavitelé neupravovali směr toku více, než bylo třeba, a proto leváda obvykle sleduje půdorysný profil skalní stěny, v níž je vedena. V minulosti se široké levády využívaly i k plavení dřeva a chodníky kolem nich byly často jedinou přístupovou cestou do horských vesnic.

Téměř po celé délce je souběžně s levádou veden chodníček. Po těchto chodnících dnes proudí turisté. Voda v levádách je křišťálově čistá a studená. Po prudkém dešti však levády zachytí i povrchovou vodu a cesta kolem nich může být značně obtížná až nebezpečná.

Na Madeiře stále něco kvete, takže si budete připadat jako v botanické zahradě. Také tu je prý největší počet alergiků. Zatímco v nižších a středních polohách to vypadá jako v zahradnictví, na hřebenech už je květena poměrně chudá.

Levády se ale odmění za příznivého počasí nezapomenutelnými rozhledy. Jedna z nekrásnějších, ale také nejexponovanějších levád vede po vrcholcích hor. Trasa Encumeada - Torrinhas - Pico Ruivo meří 18 kilometrů a dá se projít za 6 hodin. Stezka končí ve výšce 1 862 metrů na Pico Ruivo, nejvyšší hoře Madeiry.

Autor: Lucie Plicová | pátek 17.2.2017 11:10 | karma článku: 23,39 | přečteno: 1014x
  • Další články autora

Lucie Plicová

Jizerské hory na gravel bike "obrazem"

Jizerské hory jsou geomorfologickým celkem a nejsevernějším pohořím Česka. Pohoří bylo nazváno podle řeky Jizery, která pramení na svazích Smrku, což je nejvyšší hora české části hor.

20.9.2019 v 14:28 | Karma: 17,92 | Přečteno: 731x | Diskuse| Fotoblogy

Lucie Plicová

Šlapeme na Ještěd pro dobrou věc

Vyjeli jsme na kolech na Ještěd a pomohli sbírce na nový prales pod Ještědem. Aneb jízdu v balíku, nemám v malíku.

6.9.2019 v 18:26 | Karma: 18,33 | Přečteno: 563x | Diskuse| Fotoblogy

Lucie Plicová

Rumunské Karpaty Capatini - Paring

Nekonečné hory, bílé srázy tak prudké, že stromy nerostou kolmo k nebi, ale ke skále. Pastevečtí psi, rozervané skály. Nádherná karpatská divočina s nejvyšším vrcholem Paringul Mare 2.519 m

31.7.2019 v 17:30 | Karma: 23,40 | Přečteno: 732x | Diskuse| Fotoblogy

Lucie Plicová

Krušnohorská magistrála na štěrkoletech

Přes dvě stovky kilometrů, brutální převýšení, fantastické sjezdy, šest cyklo nadšenců a krásné stezky mezi lesy a loukami. V hlavní roli cyklistická Krušnohorská magistrála vinoucí se přes celé Krušné hory.

9.7.2019 v 16:58 | Karma: 20,09 | Přečteno: 734x | Diskuse| Fotoblogy

Lucie Plicová

Klettersteig Lehner Wasserfall, náročné a zábavné lezení

Zábavná, volitelně náročná ferrata obtížnosti D/E, se spoustou překvapení na závěrečném lanovém mostě.

29.4.2019 v 14:03 | Karma: 17,84 | Přečteno: 452x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Kdo vlastní české firmy. Zahraniční kapitál roste, počet Rusů v čele klesá

5. května 2024  18:22

Ruský kapitál v českých firmách od invaze na Ukrajinu a s ní spojenými sankcemi klesá, některé...

Měření lebek či nucená převýchova. Sámové podávají svědectví o křivdách

5. května 2024  18:20

Krádeže území, odebírání dětí na převýchovu nebo pseudovědecké experimenty. To je pouze část...

Záchranka na maratonu ošetřila 52 běžců po kolapsu, do nemocnice museli čtyři

5. května 2024  13:30,  aktualizováno  17:53

Záchranáři na Pražském mezinárodním maratonu ošetřili 52 běžců, vesměs po kolapsu. Informovali o...

V německém Magdeburgu strhl vichr skákací hrad i s dětmi do Labe

5. května 2024  17:45

V německém Magdeburgu v neděli poryv větru strhl do Labe skákací hrad, na kterém se bavilo několik...

  • Počet článků 105
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 653x
Milovnice hor, skal a cestování se sklony k bláznivým nápadům. Zápalená pro fotografování s nutkavou potřebou zachytit svět kolem sebe. Myšlenkami na cestách, srdcem dobrodruh a šprýmař.

https://www.zkomfortnizony.cz

Seznam rubrik

Oblíbené blogy