Uzavřeli Haiťané smlouvu s ďáblem?

V některých křesťanských kruzích se objevily komentáře k současné humanitární katastrofě jež nastala na Haiti. Mezi tyto glosátory patří i známý americký telekazatel Pat Robertson. Tvrdí, že kromě jiných důsledků (chudoba, zločinnost, dlouhá období krvavých diktátoských režimů, kult vúdú) i toto zemětřesení je důsledkem Božího soudu a souvisí s uzavřením smlouvy s ďáblem, které učinili jejich předkové v době boje za osvobození z otroctví.

Zkoumal jsem různé informace na Internetu k tomuto tématu, které nejčastěji operovaly opakováním tohoto zdroje: „In Haiti’s capital Port-au-Prince today you can see an iron pig statue. It commemorates the ritual of the African religion Americans today call Voodoo conducted by Boukman on August 14, 1791. A pig on that day was ritually killed. The escaped slaves joined in drinking its still-warm blood as part of a pact. Boukman led his followers in vowing that they and their children would serve the pagan gods of the island, including the devil, for exactly 200 years in exchange for freedom from the French.“ (V hlavním městě Haiti Port-au-Prince můžete vidět pomník s železným prasetem. Je to připomínka rituálu afrického náboženství, které je dnes Američany nazýváno voodoo. Rituál vedl 14. srpna 1791 jistý Boukman. Toho dne bylo rituálně podříznuto prase a uprchlí otroci společně pili ještě teplou krev jako součást smlouvy. Boukman vedl své stoupence ve slibu, že oni a jejich děti budou sloužit pohanským bohům ostrova, tedy i ďáblu, po dobu 200 let, výměnou za vysvobození od nadvlády Francie).

Ve skutečnosti, píše letniční kazatel Jean Gelin v článku „God, Satan, and the Birth of Haiti“, který z Haiti pochází, neexistují vůbec žádné důkazy o tom, že k tomuto smluvnímu aktu vůbec došlo. V Port-au-Prince nikdy žádný pomník s železným prasetem nebyl. Jean Gelin se zamýšlí, odkud se asi vzala letitá a stále se opakující desinformace, že na Haiti došlo v době vzpoury černých otroků k aktu uzavření smlouvy s ďáblem.

Není pochyb o tom, že bylo skutečně zvláštní, že špatně ozbrojení vzbouřenci z řad bývalých otroků byli schopni čelit francouzskému expedičnímu sboru, který byl vyslán, aby zlomil jejich odpor a vnutil jim znovu otroctví (mimochodem, je zajímavé, že heslo „rovnost, volnost, bratrství ve francouzských koloniích zřejmě neplatilo). Po 13 letech bojů bylo konečně vyhlášeno území ‘Saint-Domingue’ nezávislým a přijalo jméno Haiti ((Ayiti) – původní název, který své zemi dali domorodí indiáni. Byl to po velmi dlouhou dobu první a jediný stát, kterému vládli bývalí otroci.

Poměrně záhy po této události se však začala šířit myšlenka, že toto téměř zázračné vítězství bylo umožněno díky výše zmíněnému rituálnímu zasvěcení Haiti Satanovi. Myšlenka byla šířena misionáři a některými haitskými náboženskými vůdci, takže natolik zakořenila, že začala být pokládána za pravdu, píše Galin. Vůdci haitské revoluce ale byli většinou římskokatoličtí věřící a spáchat takový čin by je stěží napadlo.

Gelin dále píše: „Zastánci myšlenky smlouvy s ďáblem neustále odkazují k shromáždění v Bois-Caiman jako místu, kde k této smlouvě prý došlo, i když jim chybí jakékoli jasné historické důkazy. Americký spisovatel Robert Heinl a jeho žena Nancy po rozsáhlém pátrání na Haiti, zveřejnili v roce 1978 studii o haitské revoluci, která se zabývala různými stránkami bolestných dějin Haiti včetně setkání v Bois-Caiman. Podle těchto autorů hledal Bookman v modlitbě pomoc Boha nebes, a vůbec se nezmiňoval o nějaké duchovní smlouvě se Satanem. I když text dokládá, že Bookman mluvil se Stvořitelem a ne ďáblem, někteří přesto tvrdí, že nemohl ve skutečnosti volat k Bohu, protože jej neznal. Kromě toho, že v Bookmanově modlitbě chybí jakákoli zmínky o Satanovi nebo duchovní smlouvě s ním, je třeba zvážit další otázky spojené s takovou interpretaci dostupných záznamů. Za prvé, ti, kdo si mají tento názor, tím říkají, že Bůh byl v prospěch otroctví v Saint-Domingue, kdežto Satan byl proti němu. Jak to mohou vědět? A jak by se to mohlo stát? Bůh Bible stvořil člověka ke svému obrazu, a proto hledí na všechny muže, ženy a děti jako na rovnocenné, se stejnou hodnotou, bez ohledu na jejich národnost, vzdělání nebo ekonomický status. Satan na druhé straně je vylíčen v Bibli jako lhář, ničitel lidského života, a vrah. Proto je logické - alespoň pro mě - domnívat si, že Bůh bude spíše než Satan nakloněn ukončení utrpení afrických otroků na francouzské kolonie Saint-Domingue.“

Potud tedy Jean Gelin. Rád akceptuji jeho výhrady k hodnocení války za nezávislost jeho předků jako výsledku nějaké smlouvy s ďáblem. Nelze ale pochybovat o jednom – a to je zarážející neschopnost vítězů haitské revoluce a jejich potomků řídit svou zemi rozumným způsobem. Pravda je, že dějiny Haiti jsou tak naplněné krvavými událostmi a modlářstvím, že se nedivím, že taková představa mohla vzniknout. Rovněž v moderní době, kdy mnohé okolní země (včetně Dominikánské republiky, která s Haiti sdílí stejný ostrov) docela prosperují díky cestovnímu ruchu, zůstává Haiti nejchudší zemí celého amerického kontinentu a jednou z nejchudších zemí na celém světě. Veliké lidské ztráty při nedávném zemětřesení žel také do značné části padají na vrub velmi nedbalé výstavbě bez dodržování jinde běžných standardů kvality staveb a jejich bezpečnosti.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Martin Pinc | čtvrtek 14.1.2010 15:30 | karma článku: 32,30 | přečteno: 8973x
  • Další články autora

Martin Pinc

Na hrabalovské téma

27.3.2014 v 22:10 | Karma: 11,39

Martin Pinc

Česká vláda a juvenilní justice

16.1.2014 v 15:00 | Karma: 22,99

Martin Pinc

Otcové na odstřel?

16.8.2013 v 14:30 | Karma: 36,78