Vzdělávání pouze Romů?
Odhaduje se, že v Evropě žije zhruba 4 až 5 milionů Romů.[1] Navzdory výsledkům sčítání lidu v roce 2001 se jedná u nás o početně nejvýznamnější etnickou menšinu, která vedle nás žije již po staletí a se kterou jsme se nedokázali sžít. Pro většinu občanů majoritní společnosti v České republice tak soužití s Romy představuje společenský problém číslo jedna. Problém hluboce podceňovaný a fakticky neřešený. Jde o problém politický, ekonomický, zdravotní, bezpečnostní a především mravní. Počet našich romských spoluobčanů zatím nepřesahuje 3 procenta obyvatel. Dokud však zůstanou diskriminovanou, odstrkovanou, párijskou okrajovou skupinou, nebude tato země vskutku demokratickým, ba ani právním státem.Proto je nutnépřekonat a odstranit jakýkoliv druh sociální nebo kulturní diskriminace v základních právech člověka z důvodů pohlaví, rasy, barvy, společenského postavení, jazyka nebo náboženství, poněvadž odporuje Božímu záměru[2]. Zvláště nesmíme zapomínat, že Stvořitel nám svěřil obranu a rozvíjení důstojnosti lidské osoby[3]. V žádném případě pak není možné dosáhnout sociální spravedlnosti, jestliže není respektována transcendentní důstojnost člověka.[4] V této souvislostije nutno mít neustále na paměti, že Bůh je garantem lidské svobody[5], která je velmi těsně spjata se skutečností, že člověk je stvořen k Božímu obrazu[6]. Proto jakákoliv nespravedlnost, útlak či diskriminace, která neguje svobodu lidské osoby, je nevyhnutelně v rozporu s Božím záměrem ohledně člověka a protiví se nejen lidské důstojnosti, ale Bohu samotnému[7].
Řešit tzv. „romskou otázku“ musí začít především majoritní, tedy česká společnost, přičemž u samotných Romů je nutný předpoklad ochoty k nějakému řešení. Problém se mezitím rozšiřuje jednak o imigranty, jednak se objevují nové sociální skupiny, nezapadající do tradičních představ české společnosti a které můžeme nazvat jako sociálně vyloučené.[8] Česká společnost se na ně, stejně jako na Romy, dívá s podezíravostí a despektem, roste více či méně skrytá xenofobie. Na jedné straně se může jednat o přirozený důsledek procesu světové globalizace, kterému se Česká republika a tím ani česká společnost nemůže vyhnout, na straně druhé se zde více či méně projevuje dopad liberálně–tržního prostředí a tím také absence státního paternalizmu, především v pracovně–sociální oblasti,[9] s čímž se mnozí jedinci či dokonce celé skupiny, mezi něž musíme zahrnout i Romy, nedokáží vyrovnat. K tomu musíme připočítat většinou špatné zkušenosti, ať již skutečné či domnělé, včetně negativní medializace skutečných i zdánlivých problémů a z toho plynoucí různě intenzivní sociální distance vůči jednotlivým minoritám i k minoritám jako celku.
Dokážeme to řešit?
Z uvedeného plyne, že jak marginální skupiny společnosti, tak sama majoritní společnost musí dokázat se nové skutečnosti přizpůsobit. Vznik moderní multikulturní společnosti se neobejde bez konfliktů tradiční „české“ kultury s mnohdy velmi odlišnými kulturními vzorci minorit. Velkou roli v předcházení těchto konfliktů hraje systém vzdělávání celé společnosti, tedyjak majority, tak i všech minorit. Vliv resortu školství spolu s nejrůznějšími společenskými organizacemi a církvemi tím dostává novou dimenzi. Právě církve a církevní společenství, mezi nimiž co do velikosti a historické tradice dominuje církev katolická, mají velký potenciál využitelný při formování postojů majoritní společnosti vůči jakkoliv se odlišujícím spoluobčanům. Církevní školství rozvíjející religiozitu studentů, je potom kombinací vlivu školní výchovy s pastorací. Tedy školství stavící na biblickém základě, v němž na prvním místě je láska k člověku jako takovému.
Absolventi gymnázií a částečně i ostatních středních škol, tj. budoucí vysokoškoláci a tedy svým způsobem „inteligenční elita“, v brzké budoucnosti se budou velkou měrou podílet na řešení problémů soužití nejenom s Romy, ale i s dalšími skupinami obyvatel České republiky, k nimž majoritní česká společnost vzhlíží se strachem či despektem.
Postavení Romů a ostatních sociálně vyloučených skupin v české společnosti je však třeba chápat v kontextu sociálních vztahů a vazeb.
Střední školy všeho druhu vč. gymnázií, tedy církevní i sekulární, však nedávají svým studentům v rámci celostátních osnov dostatečnou průpravu pro řešení těchto problémů. Církevní školy by na tom měly být lépe s ohledem na:
-
relativně vysokou religiozitu studentů; -
povinou výuku náboženství, příp. křesťansky orientovanou etiku.
Křesťanský[10] profil těchto budoucích vysokoškolských absolventů bude mít nezastupitelný vliv na způsoby, jakými se problémy v nové multikulturní společnosti budou řešit. Zda přispějí k zakonzervování nebo dokonce ke gradaci stávajících problémů a nesrovnalostí, tedy k jejich neřešení, nebo povedou k postupnému osvobození české společnosti z kulturního, ekonomického, sociálního a politického otroctví, které brání lidem žít v souladu s jejich důstojností[11].
Samozřejmě, jsme převážně sekulární společností a mládež nám nestuduje pouze na církevních školách. Právě naopak. Nicméně i na světských školách je nutné se tomuto problému věnovat. Vodítkem může být zavádění etické výchovy nebo alespoň nepovinné náboženské výchovy. To se v rámcí tzv. školních vzdělávacích programů nějakým způsobem děje, ale dle mých poznatků v dostatečném rozsahu či zaměření. Je nutné v daleko větším měřítku věnovat pozornost multikulturním problematikám ve vzdělávání se zaměřením se na etnika a další skupiny, jejichž problematika se jeví jako nejožehavější. Dnes to jsou Romové, zítra se bude jednat o muslimy, židy, nebo – obrazně řečeno – o „Indiány z Afriky“.
Pokud spolu budeme chtít žít, musíme se domluvit. A musíme to také chtít a hlavně, musíme to také umět. Je to běh na dlouhou trať, ale je na nás všech, na nás tzv. spořádaných občanech, na Romech a nevím na kom ještě. A hlavně, je to jedna z cest, po kterých se musí jít.
[1] Uvedené hodnoty mají charakter expertních odhadů. V jednotlivých zemích se liší způsob, jakým jsou Romové definováni a jak jsou údaje zjišťovány a zpracovány.
[2] Gaudium et spes, čl. 29, in: Dokumenty II. vatikánského koncilu. Praha 1995
[3] JAN PAVEL II., Sollicitudo rei socialis, čl.47.
[4] Srov. Katechizmus katolické církve. čl. 1929.
[5] Srov. Kompendium sociální nauky církve, čl. 135, 136 .
[7] Srov. POSPÍŠIL, C.V., Tajemství Trojjediného a lidská společnost. In SALVE – Revue pro teologii a duchovní život, 3-4/2006.
[8] Pojem „sociálně vyloučený“ má poněkud širší význam a může se za určitých okolností týkat každého jednotlivce nebo skupiny i z majoritního obyvatelstva.
[9] Státní paternalismus se ovšem dále projevuje v demotivujícím systému sociálních dávek, který těmto jednotlivcům a skupinám nepomáhá, ale naopak vytváří podmínky pro nový styl života, kde nejrůznější dávky jsou často jediným a z pohledu těchto lidí i legálním zdrojem příjmů.
[10] Pro tento článek je a priori uvažováno křesťanství, resp.křesťanské církve. Nesmíme však zapomenout, že i nekřesťanská náboženství mají v české společnosti své místo a budou se muset rovněž spolupodílet a v mnohém již spolupodílejí na řešení nejrůznějších problémů české společnosti.
[11] Srov. Náboženský rozměr výchovy v katolické škol, čl.94. Kongregace pro katolickou výchovu, Řim 1988. Vydal Sekretariát ČBK, Praha 1994.
M. K. Pijáček
Dnešní stávka nebyl debakl, pane Plago

Dle soudu mnoha kantorů je pan Plaga nejhorším ministrem školství všech dob. Snad dokonce horším, než byla Kateřina Valachová. Přitom tento člověk se odvažuje tvrdit, že dnešní stávka učitelů je debakl!
M. K. Pijáček
Kdo za to může aneb Když pojem vlast se nenosí

Jsme v Česku, kde pojem vlast se nenosí. Jsme v Česku, kde národní hrdost, kterou mají jak Rusové, tak Američané, se zaměňuje za pálení trenek na Hradě a za strkání vlajky do vagíny. Kdo za to může? Prý učitelé a rodiče. Jen oni?
M. K. Pijáček
To by mohlo stačit, pane Miloši Zemane! Běžte se léčit!

Když jsem Vám ve druhém kole prezidentských voleb se zaťatými zuby dal hlas, nebyla totiž lepší volba, myslel jsem si, že už mne nemůžete ničím překvapit. Ani ve snu mne nenapadlo, že volím člověka zřejmě duševně chorého.
M. K. Pijáček
Hovězí rozhodnutí bruselské

Na základě pravidel přicházejících z Bruselu jeví se dost pravděpodobným, že nelegální migranti, kteří překročí hranice EU bez náležitého veterinárního osvědčení, můžou být utraceni.
M. K. Pijáček
Trenýrky, hymna, vagina a espézetka

Zatímco zneuctění symbolů naší vlasti, za kterou tisíce našich spoluobčanů položily život, je považováno za uměleckou invenci, nepochopenou chátrou z umlčované většiny, přelepení symbolu EU na espézetce je málem kriminalizováno.
Další články autora |
Skokem do propasti Macocha ukončila život matka oběti střelby na fakultě
Skokem do Macochy ukončila o víkendu život matka jedné z obětí tragické střelby na Filozofické...
Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident
Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...
Bili ho, řezali a natáčeli, jak umírá. Mladíci umučili třináctiletého kluka, pro zábavu
Premium Mladistvý spolu s kamarádem zabil v Děčíně před třemi lety třináctiletého chlapce. Nebývale...
Dan Bárta si traumaticky poškodil sluch, J.A.R. přesouvají vyprodané koncerty v Lucerně
Populární kapela J.A.R. musela přesunout na jiný termín dva vyprodané koncerty v Lucerna Music Baru...
Trump si hraje s vojáčky. Stažení by Evropu bolelo, na výběr jsou jen špatné varianty
Premium Je to jen pár dní, co Donald Trump vyslal směrem k Evropě poněkud nepříjemnou zprávu. USA mohou ze...
Strážník na motorce se v Praze srazil s autem, které vyjelo z vedlejší ulice
V Jeremenkově ulici v Praze se v neděli dopoledne střetlo osobní vozidlo s motorkou. Na ní jel po...
Zemřel sirotek Ho-Jon ze seriálu MASH. Herci Patricku Adiartemu bylo 82
Ve věku 82 let zemřel herec Patrick Adiarte. Zprávu přinesl web The Hollywood Reporter, podle...
Japonsko bude s USA jednat o clech. Bezpečnost do nich však zahrnovat nechce
Japonská vláda nebude do rozhovorů se Spojenými státy o clech zahrnovat bezpečnostní témata,...
„Divadlo pro jednoho diváka“. Svět komentuje Putinovo třicetihodinové příměří
Takzvané velikonoční příměří vyhlásil v sobotu ruský prezident Vladimir Putin především pro to, aby...

MANAŽER OBCHODNÍ SKUPINY / OBCHODNÍ ZÁSTUPCE - celá ČR
D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
- Počet článků 284
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2237x