Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

V čem je návrh zákona o ekologické újmě neudržitelný

(Ekologická újma – rozbor·) Vláda ČR předložila Poslanecké sněmovně ke schválení návrh zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě (sněmovní tisk 322). Hned v úvodu důvodové zprávy je uvedeno, že účelem navrhované úpravy je transponovat do vnitrostátního právního řádu ČR směrnici EP a Rady 2004/35/ES, o odpovědnosti za životní prostředí v souvislosti s prevencí a nápravou škod na životním prostředí. Jestli se ministerstvu životního prostředí tento úkol zdařil, tak jen po ryze formální stránce. Ministerstvu unikl smysl směrnice. · Na základě Vašich reakcí k mému blogu, z nichž vyplývá, že některé mé analýzy jsou pro Vás pro nadbytek odborných termínů a vazeb nesrozumitelné, budu se v některých případech k jednomu tématu vyjadřovat dvojím způsobem. Za prvé ponechám odbornou analýzu, která bude označena v závorce tématem a slovem „rozbor“, a v návaznosti na to zveřejním jeho zjednodušení označené v závorce tématem a slovy „politická úvaha“. U analýz uvedených jako FEP (Filosofické, Ekonomické a Právní poznámky), zjednodušené texty uvádět nebudu.

Cílem směrnice je totiž především naplnit hlavní principy udržitelného rozvoje, kterými s ohledem na předmět úpravy směrnice jsou:

-                            princip prevence – povinnost provádět preventivní opatřená uložená příslušným správním úřadem a nést náklady s nimi spojené,

-                            zásada „znečišťovatel platí“ – nápravná opatření provádí primárně původce ekologické újmy. I v případě, že tato opatření musela být přijata příslušným správním úřadem, musí konečné náklady na nápravná opatření uhradit provozovatel,

-                            princip naturální restituce – upřednostnění nápravných opatření před peněžními a kladení důrazu na efektivní dekontaminaci a obnovení nebo nahrazení životního prostředí.

Návrh zákona uvedené principy nerespektuje.

 

Předně z působnosti zákona je vyloučena ta ekologická újma (rozuměj jí především škodu na mimoprodukčních funkcích životního prostředí), která byla způsobena nepodnikajícími fyzickými osobami, ale i osobami samostatně výdělečně činnými a právnickými osobami, pokud neprovozují činnost uvedenou v příloze zákona. Z působnosti zákona je tedy vyjmuta naprostá většina způsobené ekologické újmy, alespoň pokud jde o kvantitativní pohled.   Zatímco u nepodnikajících občanů by z praktického hlediska bylo možné toto opomenutí tolerovat, u ostatních původců ekologické újmy na vodách nebo půdě a horninovém prostředí, je tento přístup rezignací na princip prevence a nápravy ekologické újmy. Podle občanského práva každý odpovídá za škodu, kterou způsobil na přírodě a životním prostředí (rozuměj jí především škodu na produkčních funkcích životního prostředí). Proč nebyl použit analogický přístup i v případě navrhované úpravy? Proč má být taková újma a její hrozba přehlížena, proč nemají být učiněna žádná preventivní a nápravná opatření? Přiblížím-li situaci odpovídající návrhu zákona na zjednodušeném příkladu, pak provozovatel havarovaného autobusu, z jehož nádrže vytekla nafta a poškodila zemědělskou půdu, zaplatí pokutu dle složkového zákona a proběhne-li řízení před soudem též náhradu škody a ušlý zisk postiženému vlastníku a zemědělci podle občanského zákoníku, nicméně postižená část půdy, která tvoří ekosystém a prostředí pro tisíce mikroorganizmů sanována nebude, protože navrhovaný zákon o nápravě ekologické újmy se na tento případ nevztahuje. Kde je naplnění principu naturální restituce?

 

Návrh zákona zbavuje odpovědnosti nést následky za ekologickou újmu dokonce i ty dle přílohy obligatorní původce, kteří způsobili újmu povolenou činností. Jedná se o případ, kdy např. provozovatel chemičky při stavební činnosti, která je prováděná na základě platného stavebního povolení, rozšiřuje továrnu a způsobí tím ekologickou újmu. Prakticky se tento generální pardon týká všech povolených staveb, pozemkových úprav nebo činností, které přes svou legálnost nesou obrovský potenciál způsobení ekologické újmy.   Vláda se hájí tím, že využívá tzv. fakultativní liberační důvod uvedený v čl. 8 odst. 4 uvedené směrnice, když ta ponechává na akceptaci jednotlivých členských států, zda náklady na provedení preventivních či nápravných opatření při ekologické újmě bude buď hradit stát (§ 13), nebo původce (§ 12). Evropské komisi je v podstatě jedno, kdo tato opatření zaplatí. Ta bude především kontrolovat jejich provedení. Vláda tedy vychází z předpokladu, že jsme stát tak bohatý, že si můžeme dovolit obejít princip „znečišťovatel platí“. Já se ale ptám, co bude motivovat provozovatele, aby ekologické újmě zabránili, aby pro svou činnost vyhledávali místa, např. brownfieldy, která snižují riziko vzniku škod na životním prostředí, aby přestali stavět a investovat na zelených loukách, když mají možnost si vybrat ekologicky příznivější alternativu? Je možné v této souvislosti mluvit o zásadě prevence? Jistě, že nikoliv.

 

 Vraťme se k dopadům této navržené úpravy na státní rozpočet. Ministerstvo v důvodové zprávě v hodnocení finančního dosahu návrhu na veřejný rozpočet uvádí, že stát si za tímto účelem bude muset vyhradit desítky miliónů, max. 100 mil. Kč ročně. Dovoluji si tvrdit, že při plné aplikaci navrženého znění zákona, tj. zejména tehdy, pokud bude EU důsledně kontrolovat a vyžadovat plnění své směrnice, bude tato roční částka vynakládaná z prostředků daňových poplatníků desetinásobná. Je až s podivem, že ministerstvo financí se nechalo tímto poddimenzovaným odhadem uchlácholit. Nesmíme zapomenout, že podle návrhu zákona vstupuje příslušný orgán státu do pozice původce ekologické újmy, jestliže toho pravého nelze zjistit nebo zanikl nebo zemřel bez právního nástupce nebo jde-li o nedobytnou pohledávku nebo prokáže-li původce, že náklady nést nemusí. Stát přitom nemůže přehlednout takovou újmu, „aby ušetřil“, a to ne jen kvůli hrozící žalobě k Evropskému soudnímu dvoru, ale i pro to, že návrh na zahájení řízení o uložení preventivních nebo nápravných opatření se nezahajuje jen ex offo, ale i na návrh např. nevládních organizací. Ministerstvo v této souvislosti nevyužilo ani možnost snížení nákladů státu tam, kde by jinak musel tato opatření financovat, tím, že by nařídil jinému původci jiné ekologické újmy nést náklady na preventivní nebo nápravná opatření tam, kde je povinný stát, v rámci tzv. doplňkových a vyrovnávacích opatření v souladu s přílohou č. 4 zákona. Pro srozumitelnost uvedu příklad. Stát je povinen odstranit černou skládku v ptačí oblasti, jejímž původcem je provozovatel, který zanikl bez právního nástupce. V jiné kauze v téže ptačí oblasti jiný provozovatel zničí stanoviště s hnízdy zvláště chráněných ptáků tak, že je nemyslitelné její uvedení do původního stavu (např. bez povolení pokácí strom s hnízdy). V řízení o nápravném opatření by tak mohla inspekce uložit v rámci doplňkových a vyrovnávacích opatření (tzv. kompenzační obnova) tomuto provozovateli odstranění černé skládky, čímž by odlehčila i státní pokladně.

 

Návrh zákona obsahuje i další dílčí nedostatky méně zásadního charakteru. Například z definice ekologické újmy jsou vyňaty negativní změny na chráněných živočiších nebo rostlinách, pokud provozovatel provozuje činnost na území tzv. NATURy 2000. To je v rozporu se zásadou spravedlnosti i s logikou věci (kdyby alespoň byla vyloučena z definice jen ta ztráta, která je nepochybně nahrazena v důsledku prokazatelně provedených tzv. kompenzačních opatření stanovených na základě posuzování vlivů na NATURu 2000). Jiným příkladem může být doslovné převzetí směrnice, když do definice přírodního stanoviště jsou zahrnuta jen ta chráněná území, která zná evropské právo. Transpozice evropských směrnic by měla být prováděna v kontextu národního právního řádu. Náš zákon o ochraně přírody a krajiny zná další způsoby územní ochrany, které lze obecně vyjádřit souslovím „zvláště chráněná území“.

 Je zvláštní, že při jednání s ministrem životního prostředí a předsedou Strany zelených v rámci 1. čtení zákona, je tento „zelený“ politik ochoten podpořit pouze poslední dva, tedy méně zásadní pozměňovací návrhy z dílny ČSSD, a to i přesto že ČSSD má k dispozici vyjádření expertů ministerstva, kteří nevylučují akceptaci žádného z uvedených návrhů (až na doplnění § 13 o odst. 5, kde jde spíše o nepochopení návrhu). Zelený ministr tedy odmítá aplikovat princip znečišťovatel platí, zásady prevence a naturální restituce. Pro poslance ČSSD je však podpora těchto pozměňovacích návrhů závazná, neboť jsou povinni respektovat rezoluci XXXIV. Sjezdu ČSSD: „ČSSD proto prosazuje plnou a objektivní odpovědnost původců ekologických škod za provedení přímé nebo náhradní nápravy ekologické újmy bez ohledu na oprávněnost příčiny jejího vzniku.“ Jednoznačně tedy sociální demokracie v praktické politice zastiňuje zelené. Je nepochybně pro zelené ostuda, že je vede antiekologický ministr.

Autor: Petr Petržílek | čtvrtek 1.11.2007 10:09 | karma článku: 10,54 | přečteno: 1415x
  • Další články autora

Petr Petržílek

V Čechách prozření, v Kodani zataženo

Jaký to zázrak! Dnes vyšel průzkum STEMu, který i po letitém vymývání mozků panem prezidentem ukazuje, že bohdá nebude, aby český národ rozum ztrácel. 80% Čechů je přesvědčeno, že ke globálnímu oteplování dochází a většina z nich si myslí, že příčinou je lidská činnost. Selský rozum, pane Klausi, si umí spočítat, že skleníkové plyny ukládané milióny desítek let v podobě fosilních paliv není možné během sta let rozvoje kapitalismu spálit a náhle vrátit do ovzduší. Co je ale velmi příjemné překvapení je, že 75% Čechů, Moravanů a Slezanů chce, aby se ČR zavázala ke snižování emisí skleníkových plynů, i kdyby to znamenalo, že si budou muset znovu utáhnout opasky. Jak ale potom českému národu vysvětlíme, že vůle k takové redukci na mezinárodním poli selhala. Kodaňský krach předznamenává kadidlový rozměr boje proti globálnímu oteplování v klerikálních zemích, ale co my?

17.12.2009 v 15:47 | Karma: 8,15 | Přečteno: 2664x | Diskuse| Politika

Petr Petržílek

Přestřelená zelená politika škodí klimatu

Špatně nastavená zelená politika někdy negativně ovlivňuje pokrok v boji proti změnám klimatu. Jsou to například příliš velké ústupky místním zemědělcům, které brání dovozu levnějších a efektivnějších biopaliv, nebo dotace zaměřené pouze na výchozí suroviny, nikoli na vyvíjení modernějších technologií. U nás markantním příkladem je přestřelená podpora fotovoltaické elektřiny.

16.12.2009 v 9:35 | Karma: 9,24 | Přečteno: 2134x | Diskuse| Politika

Petr Petržílek

Překročme stín kapitalizmu – ukazatel HDP!

HDP je od 30. let minulého století standardní referenční hodnotou, podle níž se hodnotí celková vyspělost státu. Už několik let však odborníci upozorňují na fakt, že hodnocení založená pouze na hodnotách HDP jsou zavádějící a nejsou s to plně obsáhnout realitu v celém jejím rozměru.

1.12.2009 v 13:18 | Karma: 7,34 | Přečteno: 2260x | Diskuse| Politika

Petr Petržílek

V předvečer pražského kongresu PES a kodaňského summitu OSN

Příští týden proběhnou hned dvě významné akce, které se budou zabývat klimatickými změnami. V Praze zasedá kongres Evropských socialistů a hned nato v Kodani proběhne vrcholný summit OSN ke klimatickým změnám, který by měl říci, jak bude svět postupovat poté, co vyprší platnost Kjótského protokolu. Bohužel najdou se zpochybňovači klimatických změn, kteří odkazují na výsledky aktuálních měření, popřípadě na manipulaci s nimi. K tomu dodávám, nechť si tito lidé zajdou pro srovnání na některý z pevninských ledovců.

30.11.2009 v 14:10 | Karma: 6,48 | Přečteno: 1920x | Diskuse| Politika

Petr Petržílek

Lze počítat v dlouhodobých vizích s kapitalizmem?

Nebo ještě lépe řečeno, odstraní další finanční krize kapitalizmus? Nelze určitě s jistotou tvrdit, že zrovna ta příští krize bude doprovázena umíráčkem existujícího systému. Kay, který je zástupcem Martina Wolfa ve FT, se domnívá, na rozdíl od mnoha jiných názorů, že bankrot Lehman Brothers byl "triumph of capitalism, not a failure". Kolektivní prognóza CIA, DIA a dalších 14 zpravodajských služeb "Global Trends 2025" se zánikem kapitalismu nepočítá, počítá pouze s velkým oslabením globální hegemonie Ameriky. V reálu to znamená, že trh přežije, kapitalismus se ale může přeměnit natolik, že budou spory, zda to ještě je současný systém. Sám termín "kapitalismus" se může i nemusí do roku 2025 zcela zdiskreditovat. To bude věc vkusu lidstva za 15 let, které bude ovšem prožívat pokračující devastaci přírody.

27.11.2009 v 17:49 | Karma: 10,64 | Přečteno: 2118x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste

4. května 2024

Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva

3. května 2024  21:23

Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...

Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt

3. května 2024  19:28,  aktualizováno  21:13

Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 205
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1247x
Jsem právník a ekonom. Před volbami jsem pracoval ve funkci náměstka ministra životního prostředí a později jako ředitel poradců předsedy vlády. Přednáším též na Vysoké škole finanční a správní právo a ekonomiku udržitelného rozvoje. T.č. veřejně vystupuji v roli stínového ministra životního prostředí za ČSSD. Sociálním demokratem jsem od počátku roku 1990, kdy jsem stranu pomáhal obnovit. Jsem ženatý a mám dvě děti. Bližší informace též na www.petrzilek.cz nebo www.cssd.cz.

Seznam rubrik