ČSSD podpoří návrh poslankyně Jakubkové o omezení jízd kamiónů

Paní poslankyně Věra Jakubková (SZ) navrhuje novelu zákona, kterou chce omezit jízdy kamiónů v pátek a o víkendu. Návrh předkládá, jako reakci na rozhodnutí vlády o odložení zákazu jízd v návaznosti na jednání Mirka Topolánka s dopravci. Martin Bursík, se k iniciativě své poslankyně vyjádřil tak, že paní poslankyně je mimo mísu (doslova mimo „politický realizmus“), neboť návrh je politicky neprosaditelný. Rád bych ministra Bursíka ujistil, že má pravdu jen částečně – návrh je neprosaditelný na politické pravici, nikoliv pak na opačné straně politického spektra, včetně politického středu.

Po konzultaci s relevantními osobnostmi sociální demokracie, včetně konzultace s předsedou Jiřím Paroubkem a stínovým ministrem dopravy Romanem Onderkou, mohu prohlásit, že poslanecký klub ČSSD návrh paní poslankyně podpoří, a to bez výhrad v prvém čtení a s návrhem drobných úprav pro druhé čtení. Sociální demokracii se zamlouvá především to, že jízdy nákladních  aut s hmotností nad 7,5 tuny budou omezeny na komunikacích všech tříd, nejen tedy na dálnicích. Toto opatření podporuje též Svaz měst a obcí. Pokud jde o čas omezení je nám nejbližší německý model; páteční omezení bychom rádi ponechali na současné úrovni. Myslíme si totiž, že pokud sladíme zákazy jízd kamiónu s poměrně přísnou úpravou našeho souseda s nejdelší společnou hranicí, pak odpadnou veškeré námitky ČESMADu sdružující dopravce o neslučitelnosti s mezinárodními předpisy nebo o ohrožení našeho hospodářství a lidí zaměstnaných v silniční dopravě. To by totiž v Německu musela ekonomika zkrachovat také. Krom toho tento model u nás platil před dvěma lety také a přitom se kamionová doprava neskutečně rozvíjela.

 

Dovolte mi, abych připomenul podstatu sporu. Těžko můžeme chtít po politické pravici, jejíž hlavním programem je, že vše vyřeší neviditelná ruka trhu a stát se má zdržet jakýchkoliv zásahů do tržních mechanizmů (tzv. princip laissez faire), aby zákon reguloval silniční nákladní dopravu. To si raději počkají na dopravní kolapsy, jaké známe z Francie nebo Slovinska, které způsobí zcela automaticky a v souladu s tržními mechanizmy, že mnoho zákazníků současných dopravců nedostane své zboží just in time (tedy právě včas) a bude hledat cesty například v kombinované dopravě. Bohužel čekání na dopravní kolaps sníží kvalitu života ostatních cestujících, včetně těch, kteří využívají hromadnou veřejnou autobusovou dopravu, a zapříčiní vzrůst nehodovosti na našich silnicích. Levice a střed, které je přiměřená regulace trhu vlastní, naopak dosáhne téhož, co trh (zrovnoprávnění kolejové a kombinované dopravy), ale mnohem dříve a bez negativních dopadů na kvalitu života lidí. Rád bych liberálům ve Straně zelených zdůraznil, že ochrana životního prostředí a zvyšování kvality života obyčejných lidí bez rozumné regulace trhu a prosazování principů solidarity mezilidské, mezigenerační a mezidruhové možné nejsou.        

Autor: Petr Petržílek | čtvrtek 7.8.2008 11:26 | karma článku: 11,73 | přečteno: 992x