Zachovejme letiště budoucím generacím!
wikipedia Jak vidno, nejsou ministři pravicové vlády žádní troškaři. Na prodej totiž nenabízejí nic menšího, než jeden ze středobodů české dopravy, kterým každoročně projdou miliony cestujících. Jedná se přitom o jediné letiště v České republice, které má srovnatelné parametry se světovými. Vláda se tak fakticky dostává do pozice sedláka z jedné z Čapkových povídek, který postupně rozprodával vše, co činilo statek statkem a bylo nezbytné pro řádné fungování hospodářství.
Je-li člověk ekonom, diví se navrhované transakci ještě více. Letiště je totiž dlouhodobě ziskové a přináší peníze do státního rozpočtu. Jeho výstavba byla zahájena již za první republiky a velká část přistávacích ploch vyrostla v sedmdesátých letech minulého století, kdy nebyly (nikde na světě) tak přísné ekologické a hygienické normy jako dnes. Postavit v České republice srovnatelné letiště by nyní bylo velmi obtížné, v Praze pak zhola nemožné. Z hlediska ekonoma tedy vláda chce prodat něco, co je ziskové a nenahraditelné.
Pokud se domníváte, že vláda přišla pro privatizaci letiště s nějakým zásadním argumentem, hluboce se mýlíte. Při jednáních, na nichž poslanci a ministři prodej letiště obhajují, máte pocit déjà vu a chvíli si připadáte, že jste se vrátili do devadesátých let, kdy oslovený politik odpověděl na dotaz „Proč bude privatizována vysoce zisková Becherovka?“ slovy „Protože je státní, pane redaktore“ a široce se přitom usmál do objektivu. Nyní padají stejné odpovědi a stejné úsměvy, jako by si kolegové z koaličních stran ani neuvědomovali, že svět ušel od začátku devadesátých let pořádný kus cesty a že podobné argumenty patří spíše do historie.
Ministerstvo financí si ovšem s nějakým zdůvodněním příliš hlavu nedělá. Má jiné starosti – v polovině dubna vybralo poradenskou firmu, která má ministerským úředníkům s privatizací pomoci. Tou přitom není nikdo menší než nadnárodní investiční banka JP Morgan. Úkolem bankéřů je pak pomoci vládě, aby letiště prodala co nejdráže – otázky ohledně národní bezpečnosti či dopravní strategie je pochopitelně nezajímají. Nezajímají zjevně ani nového premiéra. Jak to zatím vypadá, dává Jan Fischer privatizaci Ruzyně zelenou.
Ale pozor – ač jde o mimořádně závažnou věc, rozhodně není důvod k pesimismu. Transformace ruzyňského letiště na akciovou společnost není ještě dokončena a nehlásí se ani žádní potenciální kupci. Celou záležitost je tedy možné zastavit již v zárodku.
Poslanci ČSSD proto nyní navrhli jednoduchý zákon, který má prodej letiště zakázat. Tento zákon má jediný paragraf, který říká: „Letiště Praha – Ruzyně, jakož i veškeré nemovitosti k němu náležející, zejména územně vymezená a vhodným způsobem upravená plocha včetně souboru staveb a zařízení letiště, trvale určená ke vzletům a přistávání letadel a k pohybům letadel s tím souvisejícím, smí být jen ve vlastnictví České republiky (dále jen „stát”), anebo právnických osob se sídlem ve státě, v nichž má stát stoprocentní majetkovou účast (stoprocentní podíl).“ Tento návrh přitom vedle opozice podporuje i vládní KDU-ČSL. Zdá se tedy, že letiště na oltář volného trhu obětováno nebude.
Odvěký sen Čechů zůstal dlouho nenaplněn. Naše krásná země neměla nikdy v historii ani vlastní moře, ani přístav – nepočítáme-li krátké období za vlády Přemysla Otakara II. Situaci změnili až geniální vynálezci, kteří stvořili první létající aparáty a dobyli jimi vzduch (bratři Wrightové, Blériot, ale také náš inženýr Kašpar). Naším mořem se tak stal vzduch a naším přístavem je letiště v Ruzyni. Ztráta tohoto přístavu by vrhla naši zem o dlouhá desetiletí zpět a přišli bychom o jeden z atributů suverénního státu. Úkolem nás všech, kterým byla svěřena správa státu, je uchovat letiště pro budoucí generace.
Petr Rafaj
Petr Rafaj
Dálnice D 47 – a bude hůř…

Se slovy: hlavně tam necpat plány ani termíny, milión sem, milión tam, spojili mistři absurdního dramatu Beckett a Ionesco síly a v poněkud povznesené náladě usedli a stvořili scénář stavby dálnice D 47. Alespoň to tak vypadá. Vždyť jak jinak vysvětlit takové podivnosti, jakými byla například sázka Milana Šimonovského či stále se odkládající termín dokončení? V poslední době se sice zdálo, že na konci klimkovického tunelu je vidět pomyslné světlo a dálnice z Lipníka do Ostravy se konečně dočkáme, ale teď světélko začalo skomírat a hrozí dokonce, že zhasne úplně.
Petr Rafaj
Ženy! Vraťte diplomy! A hned!

Ženy jsou mizernými chirurgy a vůbec celkově horšími lékaři, tvrdí v posledních dnech jejich mužští kolegové na stránkách novin. Jestli my na to ale nejdeme tak nějak celkově špatně...
Petr Rafaj
O kamionech, nezařazené poslankyni a rozpletení gordického uzlu

Stará legenda vypráví, že kdysi dávno přijel do Frýgie sedlák Gordius na voze slunečního boha. Lid Frýgie jej vybral za krále a Gordius z vděčnosti věnoval vůz bohu Diovi a uvázal jej v chrámě uzlem z dřínového lýčí. Uvázal přitom tak složitý uzel, že jej nikdo nedokázal rozplést, a gordický uzel se stal synonymem pro složitý, obtížně řešitelný problém. Takovým gordickým uzlem je i stávající podoba kamionové dopravy. Kříží a proplétá se zde mnoho různých zájmů a také není na první pohled patrné, kde oprávněnost požadavků jednotlivých skupin začíná a kde končí. Přesto je povinností nás politiků gordický uzel kamionové dopravy rozplést.
Petr Rafaj
Šest tisíc za pediatra

Ať si vzpomínám, jak si vzpomínám, tak poplatky ve zdravotnictví měly být regulační. Tomu rozumím tak, že měly regulovat. A když se reguluje, tak se většinou snižuje spotřeba, přinejmenším tak to bylo myšleno ve zdravotnictví. Tak proč nyní pediatři pláčou, že po zrušení plateb od dětí přijdou o peníze?
Petr Rafaj
Čunek Kalouskovi vlkem, Kalousek Čunkovi rohožkou

I kdyby snad někdy hrozila české politické scéně pravda a láska, máme lidovce. Ti se postarají o to, aby idyla získala ty správné tuzemské rysy lži a nenávisti. Občas jsou chvíle, kdy i zkušený matador a pečlivý čtenář prvních stránek novin vzdychne „Více již není možné!“ Vždy se ukáže, že je. Valach zkříží meč s ostře řezaným jižanem a máme nové téma.
Další články autora |
Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?
Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...
Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje
Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let
Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...
Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout
Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...
Mírová dohoda se musí uzavřít příští týden. Máme i jiné starosti, varoval Rubio
Sledujeme online Mírová dohoda mezi Ruskem a Ukrajinou musí být uzavřena brzy a následující týden se administrativa...
Pražští policisté pátrali po třináctiletém chlapci se sníženým intelektem
V neděli policisté úspěšně vypátrali třináctiletého chlapce se sníženým intelektem, který den...
Rodiče hledají v taškách svých dětí zbraně. Kriminalita ve Švédsku klesá
Švédsko zaznamenává dramatický pokles násilné kriminality, zejména co se týče bombových útoků a...
Zhubněte! Tlusté břicho je v Číně symbol blahobytu, vláda vyráží do boje
Víc než polovina dospělých Číňanů trpí nadváhou nebo obezitou. V zemi, kde si lidé prošli léty...

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...
- Počet článků 52
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1595x