Průvodce americkým filmem

Tato jednoduchá a srozumitelná rukověť má sloužit k bezpečnému rozpoznání kvalitního amerického (US) filmu. Vždyť kdo z nás by nechtěl být koryfejem moderních kulturních diskuzí. Za to přelétnutí okem těch pár pouček určitě stojí.

Scenérie a úvod

Začíná-li film panoramatem krajiny, zjeví se záhy na obzoru v kopuli zvířeného prachu přijíždějící auto. Jsou-li jako první záběry na město, začne se střílet.

Táhlé tóny hudby přejdou bez varování do úderu akordu, přičemž se na obrazovce objeví název filmu v angličtině, který je zcela odlišný od českého překladu. Následuje seznam osob, které přežijí a to v sestupném pořadí, kdy herci s nejtučnějšími a největšími písmeny ve svých jménech vydrží nejdéle.

Osoby a obsazení

Je-li hlavní protagonista bílé pleti, potom si zpravidla prošel výcvikem ve speciálních jednotkách, nebo alespoň v armádě, nejlépe u mariňáků.

Je-li tmavé pleti, pochází z nuzných poměrů předměstských slumů, plných násilí, drog a pouličních gangů. Neopomene potom všem zdůraznit, že to měl zkrátka v dětství sakra těžký.

Je-li asiat, vždy umí karate, je to číňan, američani mu říkají korejec a myslí tím japonce.

A pokud se ve filmu objevuje hispánec, vždy jen ve vedlejší roli, má nejasný původ i cíl a živí se povětšinou dealerováním drog, nebo pasáctvím. Ojediněle to může být i dobrotivá postavička s rastafariánskou čapkou na hlavě, která osvěžuje děj slangovými průpovídkami typu: "si kuř, čéče."

Rodina a zázemí

Americkou klasickou rodinu tvoří muž, žena a adoptované dítě a to v těchto poměrech: bílý pár má adoptované dítě černé pleti (povoleno je i dítě žluté, tedy korejec), černošští manželé pak vychovávají dítě přiměřeného okruhu a barvy, ale vždy dítě svého syna zabitého pouličním gangem odnaproti (sestra potom vychovává dítě svého zabitého bratra). Pěstuje se tím mezirasový soucit a kritizuje diskriminace pod heslem: "chudák, ani práci neměl a ještě k tomu ho zabili!"

Pokud má muž stabilní zaměstnání, potom je bílé pleti a žije se ženou v harmonickém manželství, ve kterém se oba vzájemně podvádějí. Jejich děti pak rozervaně čelí tragickým životním problémům, které si samy průběžně vytvářejí, nebo je alespoň usilovně vyhledávají. Jakékoliv mezigenerační porozumění, rodinná harmonie a vzájemná úcta jsou nepřípustné.

Je-li muž svobodný, vždy je to policajt, nezávislý umělec, překupník drog, nebo podobná pochybná existence. Je-li svobodná žena, vždy má za přátele homosexuální pár, který ji převyšuje o dvě třídy ve vnímání světa a usilovně ji radami vede životem. Pokud má jen jednoho přítele, potom je to vždy gay, který je úspěšnější než ona. Úplná, bílá, šťastná a heterosexuální rodina je nepřípustná.

Neřesti a jiné dobroty

Kouření jako zlozvyk je v rámci ochrany vývoje dětí a morálky mládeže ve filmech potlačován. Jeho místo je nahrazeno drogami co by samozřejmou součásti každodenního života. Platí zde zásada, že marihuana je vyčleněna nejnižším pouličním vrstvám, kokain potom patří do interiéru. Prakticky se dá říct, že bez kokainu se neobejde žádný dobrý americký scénárista a to doslovně. Šňupe se v autech za jízdy, v kancelářích při telefonování, na chodbách. Na záchodech se potom píchá.

A tím se dostáváme k sexu. Moderní, emancipovaná, americká žena se dá charakterizovat třemi zásadními znaky: vyžaduje respekt a úctu od svého okolí, pro peníze by zlámala ruce i novorozeněti a je ve vleku soustavného chtíče své neutuchající promiskuity. Je-li děj filmu zasazen do pouličního rámce, budou sex a drogy jeho nedílnou součástí. Pojednává-li o lidech z vyšších vrstev, jsou jeho ústředním motivem.

Policisté

Policisté v amerických filmech slouží vždy ve dvojicích a to podle tohoto klíče: bělošský + černošský policajt = bílý honí a tluče bílého zločince a naopak. Černošský strážce zákona pak může výjimečně natáhnout i bělochovi, pokud to děj filmu vyžaduje. V opačném případě by se ale jednalo o propagaci rasismu = nepřípustné. Bílý muž + žena = žena je vždy inteligentnější než její kolega. Může mlátit i muže a obvykle to tak i dělá. Bílý/černý policista + asiat (tedy korejec) = asiat umí karate, je chytřejší a zachraňuje situace. Jeho společník má zase zbraň a vyplňuje hlášení. Je-li film na rvačkách přímo založen, budou ho ony provázet celým dějem od A do Zet, vylučuje-li příběh a jeho rámec jakékoliv rvačky, objeví se v něm maximálně třikrát.

Šéf policejního okrsku zastává ve filmu roli toho, kdo ničemu nerozumí a proto mluví s novináři. Všem potom ustaraně zdůrazňuje, že to má za pár do důchodu a nechce mít žádný malér. Také odebírá odznak tomu podřízenému, který je už jen krůček k uzavření případu a brání se. Naopak nepřevezme odznak od toho podřízeného, který ho o to výslovně žádá.

Policejní houkačky se ve filmu pouštějí pouze ve dvou případech: když ještě o nic nejde a když už je po všem. Při automobilových honičkách jsou potom výslovně zapovězeny, protože to by pak způsobilo volný průjezd ulicemi a zmařilo tak dramatickou scénu. Střelba je ovšem v tomto případě vyloženě žádána a to tak, aby žádná kulka neprostřelila pneumatiku, nebo čelní sklo automobilu kladných hrdinů. Zadní sklo potom zpravidla rozbije pokaždé.

Dělník, sklad a továrna

Dělníci se v amerických filmech v hlavních rolích zásadně nevyskytují. Je možné je tu a tam spatřit, jak při automobilových honičkách padají z lešení, či z mola skáčou do moře. Jediné větší antré při těchto scénách jim přísluší pouze tehdy, když v rolích totálních idiotů blokují při honičce zásobovacím autem policejní vůz uprostřed ulice. Posledními skutečnými dělníky amerických filmů zůstávají tedy prostitutky, které se zmalované s nagelovanou hlavou, v oblečení od Armády spásy a výrazem horníka po noční tu a tam mihnou před kamerou v poutech policejní služebnou za obhroublé poznámky: "tak co fešáku, nechceš ohřát párek?" O přestávku na oběd se ovšem v tomto případě nejedná.

Sklady plní ve filmech tři hlavní úkoly. Předně si v nich hlavy všech zlounů labužnicky prohlížejí nejnovější zásilku drog, nebo samopalů s nočním viděním za soustavného pomlaskávání: "dobře, velmi dobře!"

Potom v nich mafiánský gang skřípne nějakého pouličního prosťáčka a žádá po něm navrácení ulitých drog, peněz, či splnění jiného závazku. Za zvuků pár facek mu pak vyhrožují stylem: "buď do večera uděláš co po tobě chceme, nebo ti kolektivně znásilníme ségru a tebe rozřežeme motorovou pilou!" Výhrůžku je možno také libovolně prohodit, aby lépe odpovídala moderním genderovým trendům.

A za poslední slouží sklad k setkání policisty s oním výše zmíněným nešťastníkem, který vše v roli donašeče muži zákona za čerstva žaluje.

Je-li sklad prázdný, vyřítí se z protější strany auto v plné rychlosti a s rozsvícenými světly, je-li naskladněn, začne se bez varování střílet.

Továrna je v pojetí amerických dramaturgů liduprázdná dlouhodobě opuštěná fabrika s plným vybavením, včetně napojení na energie a s funkčním zařízením. Není neobvyklé, že z nepoužívaných rozvodů vesele syčí pára, teče voda a všude se svítí. Elektřina vůbec zaujímá v dějové gradaci výsadní postavení. Tryská z rozvodů do prostoru gejzírem, kroutí kabely ve zdech, umí cákat na metry daleko a dokonce i rozhoupat řadu zářivek v závěsu tak, že každá z nich má kmit na opačnou stranu. Při fatálním zkratu potom nejenže nevypadne jistič, ale naopak se rozblikají i dříve vybuchlé žárovky a rozjede se stropní závěsný jeřáb přesně do míst, kde skolí záporňáka jednou provždy.

Dobrý, lepší, nejlepší

Dobrý snímek nikdy nekončí závěrečnými titulky, nýbrž se natočí jeho klon číslo dvě. A pokud měla dvojka úspěch tak ještě i trojka a pokud to byl propadák tak i čtyřka. Co kdyby se to nakonec přece jen chytlo, že. Tady vždy platí zásada gradace, tedy že každý další díl musí splňovat vyšší stupeň předešlého. Nikoliv však v obsazení, dialozích, ději či scéně, ty zůstávají vždy stejné, ale v kvantitě. Pokud úvodní film pojednával o geneticky zmutovaném slonovi, bude ve dvojce figurovat takto upravený mamut, ve trojce stegosaurus a ve čtvrtém pokračování potom  tyrannosaurus z cizí planety.

U krimiseriálů je tato zásada uplatňovaná tak, že v druhé sérii je podezřelá z vražd manželka kriminalisty, ve třetí sám kriminalista, ve čtvrté nastupuje proti sboru celá mafie a v páté potom každý díl končí nápisem: to by continue...

 

Autor: Petr Burian | úterý 29.8.2017 9:35 | karma článku: 20,74 | přečteno: 422x
  • Další články autora

Petr Burian

Země opaků

15.7.2020 v 12:36 | Karma: 39,90

Petr Burian

Zlepšení situace Romů

8.7.2020 v 17:00 | Karma: 39,93

Petr Burian

Neberte nám černou, nepatří vám

6.7.2020 v 20:35 | Karma: 38,45

Petr Burian

Příběh o rasismu

28.6.2020 v 12:58 | Karma: 42,72