Korona time? Jedinečná příležitost pro učitele.

Co mají společného fotbal a školství? Všichni mu rozumí.Všichni jsme ho někdy hráli, všichni jsme tam kdysi chodili. Tudíž všichni víme, jak to dělat nejlíp.

Nechme pro tentokrát fotbal stranou. Je zajímavé sledovat, jak mohutnou celospolečenskou diskusi vyvolává takřka každá mediální zpráva týkající se školství. Šíře osnov. Podoba (státních) maturit. Alternativní výukové metody. A především - platy učitelů. Veškeré internetové diskuse pod články z resortu školství pravidelně doslova přetékají příspěvky. Expertů více či méně samozvaných.

Diskutující se zpravidla dělí na dva tábory. Jedni uznávají náročnost učitelského povolání a ve víře v lepší budoucnost cechu i národa bojují za co nejlepší (nejen platové) podmínky kantorů. Druzí - různě motivováni - pak nenechávají na učitelích nit suchou a dokola argumentují mantrami typu tři měsíce prázdnin, denně v jednu doma, třicet let staré přípravy atd. 

Současná pandemická situace mění celou společnost. A zcela zásadně mění fungování škol. Učitelé i žáci jsou ze dne na den vrženi do situace, kterou neznají. Co jim to dá a co sebere je teď předčasné řešit. Daleko podstatnější je fakt, že na práci učitelů je teď mnohem víc vidět. Proto vnímám následující týdny a měsíce jako jedinečnou příležitost vylepšit obraz učitelské obce v očích veřejnosti. 

Jak na to?

(s dovolením přejdu do první osoby)

Ukažme, že:

- umíme zadat úkoly přesně a smysluplně. A nejen češtináři bez pravopisných chyb.

- umíme zadat úkoly i jiné než str. 20/cv. 8.

- nás upřímně zajímá, jak naši žáci práci zvládají.

- se chceme učit novým věcem a nebojíme se moderních technologií.

- chceme a dokážeme najít způsob, jak žákům vysvětlit nové učivo i bez tabule a křídy.

- umíme odhadnout přiměřenost svých požadavků.

- umíme pracovat v týmu a korigovat svoje požadavky na žáky v relaci s požadavky kolegů.

- jsme tu pro děti a jejich rodiče a rádi v případě nouze poskytneme pomoc.

- umíme být trpěliví a empatičtí.

- pro nás individuální přístup není jen prázdnou frází.

Mohl bych pokračovat dál, ale dosaďte si sami. Každý si kvalitního učitele představujeme jinak. Pro někoho Messi, pro někoho Ronaldo, pro někoho Souček :)

Držím nám palce!

 

 

Autor: Petr Kadlec | úterý 24.3.2020 22:17 | karma článku: 13,24 | přečteno: 385x