Ach ty patníky!

Chybějící, nezřetelné nebo špatně umístěné dopravní značení silnice bylo v loňském roce podle statistik příčinou 72 havárií. Většinu takových nehod ale policisté připsali řidičům do kolonky "nepřizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky". 

Minulý pátek jsme jeli od nás z malé vísky v Českém středohoří na pravidelný nákup do nedalekého Saska. Bylo už po páté večer, tedy tma a navíc hustá mlha. Úsek od nás až do Ústí nad Labem znám skoro po paměti a v mlze jsem měl též několikrát tu čest. To je vždycky nadělení - člověk si to šine v těch prudkých zatáčkách a kopcích nanejvýš čtyřicítkou a i když má puštěné i přední mlhovky a oči na šťopkách, je dost obtížné se udržet na silnici. Mlhy tu bývají dost husté, pohádkový Rákosníček by z nich měl radost.
Bohužel výše popisovaný úsek je z části silnice třetí a z části druhé třídy. Tedy zrovna ten typ silnic, u nichž Ředitelství silnic a dálnic nepočítá s jejich opravou či údržbou. Ne že by mi nevadily ty díry ve vozovce, ale jsem vyloženě nešťastnej z toho, že je zde absolutní absence značení krajnic a nikde nepotkáte jedinej patník! Zvlášť v husté mlze je to něco k nezaplacení - jedete mlhou a Vaše přední světla osvětlují bíle namalovanou krajnici, každých 40 - 50 metrů na Vás blikne patník - jo to je paráda, to se to v té mlze jede. Jenže skutečnost je taková, že spíše máte co dělat, abyste z té neznačené silnice nesjeli do příkopu.
Máme tu i silnice první třídy, kde bílé značení na krajnici sice je, ale je tak vybledlé, že jako by tam nebylo. A patníky? Každej druhej (někdy i třetí) chybí. Už několik let. Zdejší správci komunikací zřejmě nemají zájem aby jimi spravované silnice byly bezpečné i za snížené viditelnosti. Oni jsou vůbec nějaký divní. V létě, když je ideální počasí, tak prořezávaj roští místo aby spravovali díry a teď před zimou začnou dělat nový asfaltky (konkrétně tady u nás dělali koncem listopadu asi 200 metrů nové asfaltky a ještě ten den večer začalo mrznout. Jak dlouho asi taková silnice vydrží? Ach jo.
Ale vraťme se k tématu - jízdě do sousedního Saska. Když už jsme to nějak do toho Ústí zvládli a přes Cínovec vyjeli nahoru do Německa (silnice I. třídy - krásné bílé čáry, všude patníky s odrazkama), mlha se stále dala krájet. Ovšem už díky dobrému značení cesta nebyla takové utrpení a dala se zvládnout bez problémů. Když jsme pak zajížděli po úzké silničce dál do saského vnitrozemí, došlo mi, že je to tam úplně jiné. Úzká asfaltka vedoucí v serpentinách lesem dolů z kopce, žádné díry, perfektní bílé značení na vozovce, každých třicet metrů čistý patník se zářícíma odrazkama - prostě úplně jinej svět. A to je prosím obyčejná silnice mezi vesničkama, u nás by to byla maximálně třetí třída.
Tak si tak uvažuju, kde je tedy problém. Když to jde v Německu (a ještě k tomu východním), proč to sakra nejde u nás? Platíme daně, podnikatelé platí silniční daň, dopravci mýtné, dálniční známky jsou vždy o něco dražší, dopravní i městská policie vybírá desítky milionů za dopravní přestupky ... Tak co se děje? Za naše daně si různá ministerstva kupují stále nová služební auta, pro obecenstvo se vypisují výběrová řízení na rekonstrukce a výstavby silnic a dálnic (bez obecenstva se zakázky zadávají na přímo) ... místo nových asfaltových povrchů se záplatuje (nejlépe když mrzne), když padá ledovka nebo namrzají silnice, je vyloženě výhra v loterii potkat sypač, když napadne sníh, jsou malý silničky díky obcemi najaté technice mnohem lépe sjízdné než hlavní tahy a dálnice ... to je fakt v pérdeli :-(
Ať už je to ale jak chce, když v mlze či jiném marastu sjedete do příkopu, protože jste prostě "neviděli", dostanete pokutu za "nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu a povaze vozovky". A to je prostě od státu hnusný. Stát se nestará (protože zřejmě šetří nebo se všechno rozkrade) a my to odneseme. Když Vám před auto vběhne srnka či prase a vy je srazíte (raději srazit, než se zabít o strom nebo válet kotrmelce po poli), je Vaší povinností nahlásit to policii. Ta to oznámí nějakýmu hajnýmu a ten si přejeté zvíře odveze. Výsledek je opět záporný. Státní "zvěř" se rozhodne, že Vám zničí auto, vy to nahlásíte, máte zničené auto, ztrávíte čas čekáním na policii a tím to vadne. Nikdo Vám tu škodu nenahradí, a ani si nemůžete jako bolestné odnést to "zvíře" domů. Prdlajs. Zvíře (pokud z něj není kaše) zkonzumuje přivolaný myslivec (oficielně ho veze do kafilerky), policajti Vám ještě dají pokutu třeba za sjetý gumy nebo nesvítící zadní světlo ... To je šílená nespravedlnost :-(
Howgh, domluvil jsem. Nemá to prostě cenu. Začínám se s tím smiřovat ....

Autor: Petr Jíša | úterý 17.12.2013 23:25 | karma článku: 12,79 | přečteno: 321x
  • Další články autora

Petr Jíša

Mýto místo známky?

4.2.2014 v 19:50 | Karma: 19,77

Petr Jíša

Tak toto ŘSD těžce nezvládlo

25.7.2013 v 23:25 | Karma: 10,22