Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Proč metro D nepovede na Žižkov?

Hlavní město stále ještě nezačalo stavět metro D. Hnutí Praha Sobě nicméně ukázalo plán na pátou linku podzemní dráhy. Zpráva vyvolala zájem, ale bohužel na bližší pohled vypadá, že je ušitá až příliš horkou jehlou.

 

Nová linka metra nese pracovní označení podle písmene O, protože na rozdíl od stávajících má být okružní. Ačkoliv se nejedná o originální myšlenku, podobná trasa byla v plánech města už v osmdesátých letech, zpráva vyvolala odezvu veřejnosti.

A co Čakovice, Řepy, Modřany?

Když se na mapku, kterou hnutí Praha Sobě v polovině února zveřejnilo, podíváme pečlivě, snadno odhalíme, že zcela ignoruje dosavadní zveřejněné plány. Linky A, B i C zůstávají v dnešní podobě. Kolikrát se jen mluvilo o tom, že metro B bude na západní straně prodlouženo o jednu stanici (Depo Zličín), kde se vybuduje terminál pro příměstskou dopravu? Nepsalo se snad už několikrát o různých variantách prodloužení „áčka“ ze stanice Nemocnice Motol do sídliště Řepy? A co protažení „céčka“ v různých variantách do Čakovic? Nebo zvažovaná větev „déčka“ do Modřan? Nic z toho na mapě kupodivu není.

Ale zpozornět by měli hlavně obyvatelé Žižkova. Dlouholetý spor o to, zda metro D vyrazí ze stanice Hlavní nádraží severovýchodním směrem na Biskupcovu, nebo do centra města, pravděpodobně do stanice Náměstí Republiky, vyřešilo Praha Sobě jednoduše. Vzhledem k tomu, že jejich představitelé potřebovali nakreslit okruh, „déčko“ na Žižkově se jim evidentně nehodilo. Jak prosté.

Ještě jsou tu přece tramvaje

Pražská MHD samozřejmě není jenom metro. Její důležitou součástí jsou – kromě autobusů – i tramvajové tratě. A v příštích letech snad dojde i na skutečný systém městské železnice. Jenže z prezentované mapy s metrem O nepoznáte, kde si Praha Sobě nové tramvajové tratě představuje. Pražské hnutí STAN, které na radnici rovněž v současnosti vládne, se už dalo slyšet, že na „óčko“ peníze nebudou a že hlavní město by se mělo soustředit na budování levnějších tramvajových tratí. Vzhledem k finanční náročnosti projektu je totiž legitimní otázka, zda má smysl do stejné oblasti plánovat a stavět obojí. Možná ano, možná ne.

Ať už ale bude odpověď na položenou otázku jakákoliv, při pohledu na mapu mě například napadlo, zda chce Praha Sobě stavět tramvajovou trať v Jeremenkově ulici v Podolí, když navrhla propojit Dvorce a Olbrachtovu metrem. Stejně tak bych se mohl ptát, zda nadále počítá s novou tramvajovou tratí z Budějovické do Michle, když stejná místa propojí budoucí trasa O. A když zůstaneme v jižní části zamýšlené okružní linky metra, můžeme si všimnout, že Podolí a Zlíchov propojí v relativně blízké budoucnosti nový most přes Vltavu, na kterém se s tramvajemi rovněž počítá.

MHD podle developerů?

Chápu, že Praha Sobě může všechny předchozí námitky snadno shodit ze stolu s tím, že konkrétní trasování a umístění stanic teprve projedná patřičná komise a další odborné, resp. poradní orgány. V tom případě ale varuje současný stav rozpracovaných projektů. Navzdory neustálému tvrzení o „tramvajovém boomu“, kterým Praha Sobě bombarduje veřejnost na sociálních sítích, totiž hlavní město v tomto funkčním období rozšířilo kolejovou síť prakticky jen o dvousetmetrový, byť důležitý úsek v ulici Na Pankráci se dvěma novými zastávkami. Maximálně se dá mluvit o nastavení nového trendu, ale opravdový boom, jaký Praha zažila zejména ve 20. letech 20. století, skutečně neprožíváme.

Aktuálně se staví pouze trať z Barrandova do Holyně – tedy uprostřed pole a do čtvrti, kde dnes bydlí asi jen pět set lidí. Vedení města ovšem tvrdí, že tam vznikne velká bytová výstavba. Nechme teď stranou otázku, kdo si dnes kupuje byty v novostavbách. Neměly by se ale nové tramvajové tratě stavět primárně tam, kde je hustá koncentrace obyvatel už dnes, a ne v prospektech developerských společností? (Snad se aspoň letos začne kopat z Modřan do Libuše, což už je projekt starý skoro jako tato republika, vlastně starší.) Na samostatnou diskusi vydají plánované stanice metra D. Opravdu jsou všechny v místech, kde to potřebují obyvatelé Prahy, a ne primárně developeři? Jistě, s tím dnes už skoro nic nenaděláme. Ale u budoucího metra O – pokud vůbec vznikne – by se nové stanice měly zakreslovat do plánů podle veřejného, a ne soukromého zájmu!

Co bude za padesát let

Navzdory lajdácké přípravě si ale hnutí Praha Sobě kromě kritiky zaslouží i poděkování. Konečně se začalo více mluvit o nové infrastruktuře pro MHD, i když v perspektivě „za padesát let“. Zatím v oblasti dopravy spíše dominovalo téma nových silnic, dálnic, okruhů. (Dejte autům beton a místo na parkování.) Ovšem že to je taky důležité, ale Praha a její veřejný prostor patří v prvé řadě lidem. A právě pro ně má samospráva budovat dopravní infrastrukturu. Ovšem odborná i veřejná debata se nevede způsobem, že do mapy nekreslíme barevnou čáru. Pražské metro si opravdu nezaslouží, aby bylo znásilněno ve volební kampani.

Autor: Petr Horálek | neděle 13.3.2022 14:23 | karma článku: 9,81 | přečteno: 204x
  • Další články autora

Petr Horálek

Společný nepřítel sbližuje Evropu

Tak dlouho jsme hledali společné evropské hodnoty, až nám je vnutili zvenčí. Strach z Ruska může paradoxně přispět k překonání averzí a další vlně spolupráce mezi členskými státy EU. Ale bude to něco stát.

1.3.2022 v 6:38 | Karma: 26,86 | Přečteno: 1588x | Diskuse | Politika
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

27. července 2024

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...

  • Počet článků 2
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 896x
Autor vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, Fakultu mezinárodních vztahů. Od února 2007 do října 2018 vykonával funkci zastupitele Městské části Praha 4, v letech 2014-15 také jako radní. Pracoval v oblasti mezinárodních vztahů, jako novinář a v PR komunikaci. Od června 2021 je místopředsedou pražské ČSSD.

Seznam rubrik