- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Nová linka metra nese pracovní označení podle písmene O, protože na rozdíl od stávajících má být okružní. Ačkoliv se nejedná o originální myšlenku, podobná trasa byla v plánech města už v osmdesátých letech, zpráva vyvolala odezvu veřejnosti.
A co Čakovice, Řepy, Modřany?
Když se na mapku, kterou hnutí Praha Sobě v polovině února zveřejnilo, podíváme pečlivě, snadno odhalíme, že zcela ignoruje dosavadní zveřejněné plány. Linky A, B i C zůstávají v dnešní podobě. Kolikrát se jen mluvilo o tom, že metro B bude na západní straně prodlouženo o jednu stanici (Depo Zličín), kde se vybuduje terminál pro příměstskou dopravu? Nepsalo se snad už několikrát o různých variantách prodloužení „áčka“ ze stanice Nemocnice Motol do sídliště Řepy? A co protažení „céčka“ v různých variantách do Čakovic? Nebo zvažovaná větev „déčka“ do Modřan? Nic z toho na mapě kupodivu není.
Ale zpozornět by měli hlavně obyvatelé Žižkova. Dlouholetý spor o to, zda metro D vyrazí ze stanice Hlavní nádraží severovýchodním směrem na Biskupcovu, nebo do centra města, pravděpodobně do stanice Náměstí Republiky, vyřešilo Praha Sobě jednoduše. Vzhledem k tomu, že jejich představitelé potřebovali nakreslit okruh, „déčko“ na Žižkově se jim evidentně nehodilo. Jak prosté.
Ještě jsou tu přece tramvaje
Pražská MHD samozřejmě není jenom metro. Její důležitou součástí jsou – kromě autobusů – i tramvajové tratě. A v příštích letech snad dojde i na skutečný systém městské železnice. Jenže z prezentované mapy s metrem O nepoznáte, kde si Praha Sobě nové tramvajové tratě představuje. Pražské hnutí STAN, které na radnici rovněž v současnosti vládne, se už dalo slyšet, že na „óčko“ peníze nebudou a že hlavní město by se mělo soustředit na budování levnějších tramvajových tratí. Vzhledem k finanční náročnosti projektu je totiž legitimní otázka, zda má smysl do stejné oblasti plánovat a stavět obojí. Možná ano, možná ne.
Ať už ale bude odpověď na položenou otázku jakákoliv, při pohledu na mapu mě například napadlo, zda chce Praha Sobě stavět tramvajovou trať v Jeremenkově ulici v Podolí, když navrhla propojit Dvorce a Olbrachtovu metrem. Stejně tak bych se mohl ptát, zda nadále počítá s novou tramvajovou tratí z Budějovické do Michle, když stejná místa propojí budoucí trasa O. A když zůstaneme v jižní části zamýšlené okružní linky metra, můžeme si všimnout, že Podolí a Zlíchov propojí v relativně blízké budoucnosti nový most přes Vltavu, na kterém se s tramvajemi rovněž počítá.
MHD podle developerů?
Chápu, že Praha Sobě může všechny předchozí námitky snadno shodit ze stolu s tím, že konkrétní trasování a umístění stanic teprve projedná patřičná komise a další odborné, resp. poradní orgány. V tom případě ale varuje současný stav rozpracovaných projektů. Navzdory neustálému tvrzení o „tramvajovém boomu“, kterým Praha Sobě bombarduje veřejnost na sociálních sítích, totiž hlavní město v tomto funkčním období rozšířilo kolejovou síť prakticky jen o dvousetmetrový, byť důležitý úsek v ulici Na Pankráci se dvěma novými zastávkami. Maximálně se dá mluvit o nastavení nového trendu, ale opravdový boom, jaký Praha zažila zejména ve 20. letech 20. století, skutečně neprožíváme.
Aktuálně se staví pouze trať z Barrandova do Holyně – tedy uprostřed pole a do čtvrti, kde dnes bydlí asi jen pět set lidí. Vedení města ovšem tvrdí, že tam vznikne velká bytová výstavba. Nechme teď stranou otázku, kdo si dnes kupuje byty v novostavbách. Neměly by se ale nové tramvajové tratě stavět primárně tam, kde je hustá koncentrace obyvatel už dnes, a ne v prospektech developerských společností? (Snad se aspoň letos začne kopat z Modřan do Libuše, což už je projekt starý skoro jako tato republika, vlastně starší.) Na samostatnou diskusi vydají plánované stanice metra D. Opravdu jsou všechny v místech, kde to potřebují obyvatelé Prahy, a ne primárně developeři? Jistě, s tím dnes už skoro nic nenaděláme. Ale u budoucího metra O – pokud vůbec vznikne – by se nové stanice měly zakreslovat do plánů podle veřejného, a ne soukromého zájmu!
Co bude za padesát let
Navzdory lajdácké přípravě si ale hnutí Praha Sobě kromě kritiky zaslouží i poděkování. Konečně se začalo více mluvit o nové infrastruktuře pro MHD, i když v perspektivě „za padesát let“. Zatím v oblasti dopravy spíše dominovalo téma nových silnic, dálnic, okruhů. (Dejte autům beton a místo na parkování.) Ovšem že to je taky důležité, ale Praha a její veřejný prostor patří v prvé řadě lidem. A právě pro ně má samospráva budovat dopravní infrastrukturu. Ovšem odborná i veřejná debata se nevede způsobem, že do mapy nekreslíme barevnou čáru. Pražské metro si opravdu nezaslouží, aby bylo znásilněno ve volební kampani.
Další články autora |
Výživné kaše GERBER Grain&Grow přináší to nejlepší ze světa obilovin. Potěší všechna malá bříška a především uspokojí potřeby děťátka v klíčovém...