Lomy Amerika a Karlštejn

Řeka Berounka je oblíbeným cílem českých vodáků, místo, kde "potkal ryby"  spisovatel a vášnivý rybář Ota Pavel. Ochuzen ale nezůstane ani ten, který vymění pádlo za turistickou tornu.

Obec Srbsko je přirozené centrum, odkud je možné vyrážet za všemi cíli v okolí a přitom nenachodit nebo nenajezdit závratné kilometry. Nabízí se Malá a Velká Amerika, Bubovické vodopády, Koněpruské jeskyně nebo hrad Karlštejn. Navíc je zde i útulné a prostorné tábořiště u Berounky, na které se pohodlně vejde našich šest karavanů. V pátek se pomalu trousíme k místu srazu a protože je krásně a máme dost času, beru kolo a spolu s Igorem vyrážíme na malou projížďku po okolí. Po návratu je plácek  plný a zábava v plném proudu. Rychle se zapojit mezi ostatní nám nedělá sebemenší problém a večer může příjemně plynout. Bohužel se naplňuje chmurná předpověď počasí a vysoko nad námi si dávají rande mohutné bouřkové mraky, z kterých po desáté hodině začíná silně pršet a pozadu nezůstává ani nepříjemný a čerství vítr. V noci spím lehkým spánkem, po očku pozoruji oknem tu ostrou změnu počasí a mám obavy, aby naše plány na víkend nezůstaly jen na papíře. Ráno je sice chladno, ale neprší a navíc se zdá, že by nás tu a tam mohlo zahřát i slunce. Vyndáváme tedy kola z aut, ubezpečujeme naše manželky o jednoduché a "bezkopcovité" trase a vyrážíme podél řeky do nedalekého Berouna, kde mají na náměstí probíhat trhy. Ale asijské zboží není to, co jsme od toho očekávali, stačí letmý pohled na stánky a míříme na Městskou horu, do medvědária.

Děti jsou spokojené, ženy udýchané a nám chlapům je jasné, že z dalších plánů musíme slevit. Sjíždíme tedy dolů k řece a cestu zpět si zpestřujeme krátkou zastávkou na pouti. Trocha cukrové vaty před obědem nám jen prospěje. Na odpoledne máme v plánu pěší výlet do NPR Karlštejn, k Bubovickému vodopádu a Pustému lomu. Během cesty se nepozorovaně, ale promyšleně tvoří tzv. skupina B, složená z našich manželek, které svoji dnešní pouť ukončují u legendární trampské Kubrichtovi chaty.

Pro dnešek jsou prý přírody a turistiky syty. Dál tedy jdeme v menší skupince k vodopádům. Ale aby nenastal omyl, nejde v tomto případě o vodopády v tom pravém slova smyslu. Bubovický potok je jen malá strouha, často bez vody. Ale najdou se zde místa, na kterých mechem a řasami pokryté vápencové schody omývá proudící voda. K naší radosti se počasí umoudřuje a po cestě k Pustému lomu nás paprsky slunce hřejí do zad."Pusťák" neboli Rokle Růží je nevelká rokle, která vznikla, stejně jako okolní zvrásněný terén, propadem šachet, jež jsou v několika patrech propleteny pod obrovským prostorem oblasti zvané Amerika.

Pusťák je na úrovni 2 těžebního patra a svážnou chodbou propojen na hlavní sběrnou chodbu. Ta ústí i do Malé Ameriky, kam míříme i my. Ovšem po povrchu. Na rozdíl od předešlého lomu je Malá Amerika hlubší ( třetí těž. patro) a hlavně zatopena průzračnou vodou. Je po celá ta léta kultovním místem všech trempů a také koupání chtivých lidí, byť je zde přísný zákaz vstupu pro hrozící nebezpečí úrazu či smrti. O tom, že tento zákaz není respektován svědčí křížek, který jsme objevili u kraje lomu.

Pro dnešek  toho máme tak akorát a ještě nás čeká cesta zpět. Původně jsme měli silné chlapácké řeči, že se ještě projedeme na kolech, ale nyní děláme, jako by nic nebylo řečeno. Moudře dáváme přednost podvečernímu posezení u ohně a motivačnímu vyprávění skupině B, o co přišla.

O to je nemůžeme ochudit! Zítra spojíme prohlídku Karlštejna a lomů. V neděli ráno přejíždíme karavany do obce Mořina a následně po svých na Karlštejn. K Velké Americe vyjíždíme auty a máme tak možnost si pohodlně prohlédnout asi největší ikonu Českého krasu, nazývaný též jako český Grand Canyon.

Tento lom je nejhlubším ze všech devatenácti a jeho dno sahá až do šestého těžebního patra. Je hojně využíván filmaři k točení exteriérů a asi neznámějším filmem, který se zde točil je legendární Limonádový Joe. Ale ne všechny lomy mají nebo lépe řečeno měly, takto poetické využití. Lom Mexiko byl v 50. letech využíván jako lágr pro politické vězně. Celá oblast vápencových lomů Amerika je skvělým místem a to nejen pro trempy......

Autor: Petr Havránek | sobota 12.11.2016 14:16 | karma článku: 16,74 | přečteno: 698x