Dolomity na kole i s kolem na zádech - část 4, královská etapa. Finále.

Pomalu se blížíme k cíli našeho putování, přibývá pádů, odřenin, ale i zážitků, které v nás zůstanou ještě dlouho po té, co nás opět pohltí pracovní shon a dennodenní realita.

Na dnešek jsme se poprvé vyspali do růžova, žádná auta ani vlaky nás nerušily, slunce se opírá do stanů a obvyklá ranní rosa je ta tam. Tak takhle by to mělo být každé ráno! Mysl nám zalévá optimismus a dobrá nálada, dnes si to užijeme. Je deset hodin, capuccino vypité, můžeme tedy vyrazit. Hned za kempem se navzájem krotíme v tempu a slibujeme si lehký rozjed, protože nás dnes čeká královská etapa s převýšením 2.400m a není proto třeba žádných ranních sprintů. Nohy bolí, o našich zadcích nemluvě. Ale ouha, po pár stech metrech končí selanka, silnice se stáčí vlevo a její sklon je dost dramatický. Začínáme pěkně zostra, strmý šoter nás přivádí k Malga Fadera, na 6 km jsme nastoupali 640m, hezká ranní rozcvička.

Dáváme si pivo, mimochodem, mají tu Budvar a šlapeme dál. Když už se zdá, že sklon cesty nemůže být větší, tak se za zatáčkou vyhoupne nový a strmější úsek, dnes je to peklo! Přesně v poledne jsme u prvního cíle cesty, u jezera  Croda di Lago 2.046m.

Postupně, jeden po druhém, jak komu stačí síly, dojíždíme k chatě, která bezprostředně sousedí s jezerem, usedáme na terasu a rychle objednáváme chlazené pivo.  Servírka nám na stůl pokládá sadu piv, jenž rychle mizí v našich vyprahlých hrdlech, ale na stole zbývá ještě jeden půllitr navíc. Kde je Láďa?  Už ho vidíme, šourá se směrem k nám, úsměv od ucha k uchu, špinavý bok a hned hlásí: " Tomu chlapy neuvěříte. Vyjel jsem nahoru, hned pod chatu, ještě se mi uhýbají nějací turisté a když už téměř stojím a chci si vycvaknout kufry, svalím se na bok, jak střelená zvěř."

Špína se oprášila, hlad i žízeň zahnaly a před námi je nejkrásnější úsek cesty. Nekonečně dlouhým trejlem, po úbočí hory, se musíme vyšplhat k sedlu Forcella Ambrizzola ( 2.277m). Pomalu šlapeme po kamenité cestě vzhůru, ohleduplní turisté nám uhýbají z cesty a je prima sledovat jejich výrazy ve tváři. Ani neví, zda je víc těch obdivných, povzbuzující nebo těch, kteří si v duchu myslí něco o magorech. Ale cesta je skvostná, žádné strmé stoupání, jen lehký, táhlý sklon a neskutečné přírodní kulisy okolo nás.

A kouzelná scenérie nekončí ani v sedle, v zádech máme třpytící se modré oko Croda di Lago a před námi údolí lemované třítisícovým masivem Monte Pelmo. Úchvatné.

Další cesta vede právě po úbočí Monte Pelmo , kde se vine úzká cestička plná kamení, takže je jasné, že nastal "čas nošení a tlačení." Alespoň máme prostor si to vše okolo nás vychutnat. Po kamenech klopýtáme v tretách, jak kamzíci po obrně, ale po několika desítkách minut je to za námi a nás čeká sjezd k chatě Rif. Citta di Fiume. Ale opět nic lehkého, kameny, vymletá pěšina od vody, výmoly, zkrátka nic, co by se mi dvakrát líbilo. Proto často sesedám a raději kolo tlačím, než abych si přivodil nějakým pádem komplikace, jinak to má postavené Michal. Moc se s tím nepáře a postupným sbíráním počtu pádů, si vysloužil rudý dres nejlepšího "lehače". Nicméně stačilo málo a měl dres i hnědý, protože při poledním pádu obtiskl tvář do trávy hned vedle kravského lejna. Klikař.

Přes další dvě sedla se postupně prokousáváme až k lyžařskému středisku Civetta, po jejíchž sjezdovkách sjíždíme do civilizace, městečka Alleghe. Zde Láďa zjišťuje, že při klesání vytratil z jednoho pedálu kufr ( nacvakávací zámek do podrážky boty ) a tím se mu dost zásadně zkomplikovalo další šlapání. Prakticky to znamená jet na plno jen jednou nohou a druhou jen tak vést na pedálu. A to před sebou máme ještě dvě sedla a 30km! Hned na tom prvním, do S. Tomaso, se handicap projevuje naplno. Nic příjemného, ale není jak pomoci, jedině střídáním se na jeho kole, čehož se chytá Martin a chlapci tuto ˇštafetu" praktikují až do cíle. Ale k tomu vede ještě hodně trnitá cesta, do kempu ve městečku Falcade, dorážíme úplně prošití ( rozuměj vyčerpaní ) těsně před sedmou večerní.

Rychle spěcháme do sprch a na večeři, dnes si obojí zasloužíme měrou vrchovatou. Byť jsem si myslel, že dnes usnu, jak do vody hozený, do nekonečna se převracím na karimatce a ne a ne zabrat. Bolí mě už oba boky i záda, což přisuzuji dnešní etapě, až potom mě napadne osahat Jendovu karimatku a mojí. Jasně, ležím jen na plátně, vzduch je pryč! Dofukuji si "postel" a konečně usínám.

Sobota je posledním dnem naší výpravy, a místo ranní rozcvičky si dáváme výjezd na sedlo Passo Valles (2.032m), 10 km s převýšením 850m. Zpáteční cestu do kempu si zpříjemňujeme zastávkou v salaši, kde ochutnáváme sýry a výborný jogurt. Potom stačí vyjet jen malý protikopec a spustit se do Falcade. Přišel čas balení a návratu domů.

Máme za sebou skvělých pár dní, občas jsme si sáhli na dno sil, trochu to i bolelo, ale ta odměna za to všechno byla skvělá. Díky kluci!

Díl první: http://petrhavranek1.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=548253

Díl druhý: http://petrhavranek1.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=548622

Díl třetí: http://petrhavranek1.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=548997

Autor: Petr Havránek | čtvrtek 8.9.2016 14:42 | karma článku: 16,78 | přečteno: 491x

Pražský půlmaraton

Občas vyměním cestovatelské boty, za ty běžecké. Ale i výlet do Prahy, byť za sportem, by se mohl počítat mezi cestování, ne?

1.5.2024 v 11:46 | Karma: 9,41 | Přečteno: 146x | Diskuse| Cestování

Přírodní park Fanes-Sennes

Sotva nám stačily oschnout stoupací pásy a už míříme na další zastávku naší skialpové tour. Tentokrát to bude jihotyrolská část Dolomit, přírodní park Fanes.

13.2.2024 v 6:12 | Karma: 8,29 | Přečteno: 173x | Diskuse| Cestování

Lechtálské Alpy, Bach.

Pro otevření letošní skialpové sezóny si vybíráme západní kout Rakouska, Lechtálské Alpy s úzkými údolími a strmými vršky kopců, sahající vysoko nad dva tisíce metrů.

27.1.2024 v 6:00 | Karma: 9,67 | Přečteno: 168x | Diskuse| Cestování

Turecko, výstup na Ararat 5.137 m n.m.

Většina turistů míří do Turecka za mořem a památkami, my vybočíme z řady. Naším cílem je východ země a bájná hora Ararat.

5.9.2023 v 6:00 | Karma: 22,75 | Přečteno: 706x | Diskuse| Cestování

Grossglockner trochu jinak...

Nejvyšší horu Rakouska není třeba dlouze představovat. Na jejím vrcholu jsem stanul v roce 2019, tehdy v plné lezecké výzbroji. Tentokrát to celé bude trochu jiné...

6.8.2023 v 8:00 | Karma: 17,43 | Přečteno: 688x | Diskuse| Cestování

Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů

21. června 2024  9:39,  aktualizováno  22:58

Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....

Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát

21. června 2024  8:52,  aktualizováno  18:16

Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...

Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia

19. června 2024  20:51

„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...

Ruská jaderná ponorka plula u pobřeží Floridy. Fotky ukazují její poškození

19. června 2024  13:53

Ruská flotila, která navštívila Havanu, se rozdělila. Část pluje od Kuby směrem k Venezuele,...

Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka

19. června 2024  7:32,  aktualizováno  20.6 6:37

Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...

Poslanci budou schvalovat kandidáty na letošní státní vyznamenání

27. června 2024  5:53,  aktualizováno  9:57

Přímý přenos Kandidáty Sněmovny na státní vyznamenání budou schvalovat poslanci. Předběžný seznam kandidátů...

Ukrajinec na Plzeňsku odpálil manželce ve vagině petardu, dostal 18 let vězení

27. června 2024  6:50,  aktualizováno  9:47

Krajský soud v Plzni poslal na 18 let do vězení Ukrajince, který podle obžaloby loni v září na...

Pozabíjejme rodiny útočníků z Dagestánu, ostatní to odradí, vyzývá Kadyrov

27. června 2024  8:54

Čečenský vůdce Ramzan Kadyrov na setkání s bezpečnostními složkami navrhl, aby byl zabiti rodinní...

Třicítky vydrží až do prázdnin. Místy je doprovodí bouřky s přívalovými srážkami

27. června 2024  8:03

Konec června bude v Česku dále teplý, do konce týdne se však budou vyskytovat bouřky a přeháňky,...

Občasný cestovatel, který svými nápady"ničí" dovolené své rodině i přátelům. Moto je : I cesta je cíl".