Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výkřiky, odpovědnost a Libeňský most

Když se řekne dědictví, většina lidí si asi dle kultovního filmu Věry Chytilové představí radostný moment spojený s nabytím hmotných statků. V politice to však bývá spíše opačně. 

Po svých předchůdcích, v mém případě bývalých pražských radních pro dopravu za ODS a TOP 09, často zdědíte problémy a různé kostlivce v magistrátních skříních. Jedním z nich je i Libeňský most.

Když jsem před zhruba 14 měsíci začal pracovat v Radě hlavního města Prahy, kde mám mj. na starosti dopravu, už dávno se vědělo, že je most ve velmi špatném technickém stavu. V uplynulých letech se však do jeho úprav či zásadnější rekonstrukce neinvestovala ani koruna. Místo toho se před lety rozběhl projekt, podle nějž má být most zbourán a na jeho místě postaven nový, širší.

Poté, co jsem se začal problémem Libeňského mostu zabývat, zjistil jsem několik zásadních věcí. Zmíněný projekt na stavbu nového mostu má v současné době platné stavební povolení, což ve stavebnictví znamená, že se urazila už obrovská porce cesty. Stávající most je v kritickém stavu, což v důsledku znamená významná dopravní omezení a hlavně hrozbu úplné uzavírky. Ta by znamenala problém pro dopravu v lokalitě, ale rovněž by obrovsky zkomplikovala plánovanou rekonstrukci Hlávkova mostu. Zároveň jsem se při jednáních dozvěděl, že Praha 8 nemá s probíhajícím projektem problém, naopak Praha 7 je zásadně proti, stejně jako některá občanská sdružení.

Načerpal jsem maximum informací, absolvoval řadu jednání. Utvrdil jsem se v názoru, že projekt na stavbu nového mostu je naddimenzovaný, neodpovídá reálnému dopravnímu zatížení a je tím pádem i zbytečně nákladný. Lidsky s ním nemůžu souhlasit a chápu většinu argumentů jeho odpůrců. Navíc přijdeme o stávající, architektonicky hodnotný Libeňský most. Jenže v pozici radního pro dopravu bohužel nežijete v ideálním světě splněných přání, nýbrž v tvrdé realitě, v níž bohužel často musíte volit nejmenší zlo mezi špatnými řešeními.

Osobně, pokud by to bylo možné, bych byl zastáncem co nejcitlivější a nejlevnější rekonstrukce. Proto jsem nechal zpracovat studii odborníkům z Kloknerova ústavu ČVUT, abych se dozvěděl, zda taková možnost existuje. Studie řekla, že ano, ovšem jde o řešení, u kterého dopředu neznáme jeho technologickou, ekonomickou ani časovou náročnost. Rekonstrukce by životnost mostu prodloužila pouze o dvacet let. Zároveň by bylo nutné začít celý projekt od začátku a došlo by k časové prodlevě minimálně tři roky, během nichž by velmi pravděpodobně musel být most zcela uzavřen.

Oproti tomu bourání a stavbu nového mostu bude možné v případě politické shody zahájit velmi brzy. Známe ekonomický i časový rámec a víme, že životnost nového mostu bude minimálně sto let. Nedostaneme se do pasti, v níž bychom nemohli následně opravit Hlávkův most. To jsou argumenty, kterým má osobní přání a představy musí ustoupit, pokud chci být odpovědným politikem. A já jim chci být. A to navzdory tomu, že jsem se stal již tradičně terčem pomluv zastupitele Matěje Stropnického, který, jak je jeho zvykem, tvrdí, že má na tento složitý problém jednoduché řešení.

Nemá. Rozhodně ne takové, které by bralo v potaz všechny souvislosti a nediskriminovalo část Pražanů. V tomto konkrétním případě zejména ty, kteří se po Praze a zejména v okolí Libeňského mostu pohybují autem, a jimž by hrozily zásadní komplikace. Jejich problémy totiž Matěje Stropnického nezajímají, naopak se netají tím, že jim chce život zkomplikovat.

Já, i když se nijak netajím svou podporou rozvoje veřejné dopravy i cyklistiky, takovouto politiku odmítám. Nečiním to s radostí, dokonce se nebojím říct, že mne to lidsky velmi mrzí, ale jako nejméně špatné řešení budu prosazovat pokračování stávajícího projektu. Alespoň však budu požadovat, aby ve výsledné podobě byly na mostě pouze dva pruhy pro automobily, a nový most tak byl výrazně přívětivější pro cyklisty a pěší.

Autor: Petr Dolínek | čtvrtek 14.1.2016 6:54 | karma článku: 9,51 | přečteno: 268x
  • Další články autora

Petr Dolínek

Změny v MHD znovu a snad lépe

Každá výraznější změna v organizaci pražské veřejné dopravy vždy vzbudila vlnu kritiky. Bylo to tomu tak nepochybně i proto, že byla občanům představena jako holý fakt. Proto to chceme tentokrát udělat jinak.

12.2.2016 v 11:57 | Karma: 6,07 | Přečteno: 372x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dolínek

Méně aut, více čistého vzduchu

Na faktu, že stav ovzduší v našem hlavním městě není zrovna ideální, se shodneme patrně všichni a minulé dny a týdny to opět potvrdily. Jak přispět ke zlepšení situace?

18.11.2015 v 10:07 | Karma: 8,18 | Přečteno: 3120x | Diskuse| Ostatní

Petr Dolínek

Nastupujte, dveře se otevírají!

Cyklisti, rodiče s kočárky, hendikepovaní spoluobčané, všichni jste v pražské městské hromadné dopravě srdečně vítáni!

6.11.2015 v 15:43 | Karma: 4,39 | Přečteno: 163x | Diskuse| Ostatní

Petr Dolínek

Praha musí být moderním městem s důrazem na sociální rozměr

Praha potřebuje sociálně ohleduplné a přátelské řízení města, v jehož středu zájmu budou Pražané a jejich potřeby. Proto sociální demokracie nabízí skutečný program a jasná opatření, prostřednictvím kterých chce Praze dát sociální a lidský rozměr. Stejně tak jako jej dala sociální demokracie vládě, která nyní napravuje chyby předchozích neohleduplných pravicových vlád.

8.10.2014 v 13:20 | Karma: 5,26 | Přečteno: 375x | Diskuse| Ostatní

Petr Dolínek

Pomůžeme dvěma třetinám bezdomovců pryč z ulic

Podle dat z roku 2010 se v Praze pohybuje okolo 4 tisíc lidí bez domova, z čehož jedna třetina jsou tzv. viditelní bezdomovci, tedy ti, které vídáme na ulicích v centru či vlakových nádražích. ČSSD představila v rámci svého volebního programu návrhy preventivních opatření k zastavení neustálého nárůstu počtu lidí bez domova. Naším cílem je co nejdříve zastavit alarmující nárůst bezdomovectví v Praze a zároveň snížit počet bezdomovců v ulicích minimálně o dvě třetiny.

29.8.2014 v 12:45 | Karma: 10,58 | Přečteno: 703x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Chceme osvobodit Haiti, říká šéf gangu. Je na seznamu nejhledanějších lidí FBI

30. dubna 2024  20:16

Stíhá jej haitská policie, je na seznamu deseti nejhledanějších lidí americké FBI a OSN na něj...

Hackeři nabourali web běloruské KGB. Zveřejnili udání a nabídky, i z Česka

30. dubna 2024  20:16

Hackeři sympatizující s opozicí proti autoritářskému režimu běloruského prezidenta Alexandra...

Antivax fanatik rozhodne. Kennedy je klíčem k volbám, uškodit může všem

30. dubna 2024

Premium Robert F. Kennedy Jr. je přehlíženým kandidátem v boji o Bílý dům. Syn někdejšího senátora a...

I na čarodějnice padaly rekordy. Nejtepleji bylo severně od Prahy

30. dubna 2024  18:41,  aktualizováno  19:46

V poslední den měsíce dubna se na řadě míst koná tradiční pálení čarodějnic. Středočeský kraj však...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 726x
Jsem radní hl.m. Prahy pro oblast dopravy a evropských fondů (ČSSD). Měl jsem čest působit také jako zastupitel šesté městské části. Hodně jsem se naučil i jako parlamentní zpravodaj ministryně školství, později jako šéfredaktor Pražských listů. Mnoho let jsem členem a vedl jsem Mladé sociální demokraty. Jsem ale normální člověk, kterého trápí stejné věci jako vás. Mám dvě děti, které mi dávají spoustu energie, cestuji, čtu dobré knihy i braky, sportuji.

Seznam rubrik