- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jakkoliv se považujeme za moderní lidí, stavbou těla, chováním a způsobem myšlení nezapřeme, že naše kořeny se nacházejí na afrických savanách. Našim přirozeným způsobem existence je život v malé skupině lovců a sběračů. Paradoxně nám tento fakt nejvýrazněji dokázaly moderní informační technologie. Přečtete-li si úsek prakticky jakékoli internetové diskuse (nejen) na politické či náboženské téma, doslova uslyšíte svištění oštěpů a údery pazourků. Sklon nenávidět příslušníky konkurenční skupiny a snažit se je zničit je dodnes lidskou konstantou. Vést „válku slov“ je činnost pošetilá, přesto pro leckoho neodolatelná.
Blog nemá k internetové diskusi daleko a motivace pro jeho vedení je nezřídka stejná. I v blogových příspěvcích se odráží naše dávná skupinová minulost. Problém je, že „stádnost“ vždy bystře odhalíme jen v těch příspěvcích, se kterými nesouhlasíme. Čteme-li příspěvek našeho ideového odpůrce, snadno nalezneme paralely mezi jeho názory a fašistickým či komunistickým myšlením. Příspěvky odpovídající našemu světonázoru, natož pak naše vlastní příspěvky, se nám zdají být naopak střízlivé a realitě zcela odpovídající.
Autorita, která by blogové příspěvky posoudila a řekla: Tenhle autor používá vlastní mozek, zatímco tamhleten se nechal strhnout davovým myšlením, neexistuje. Nedokonalou pomůckou je analýza textu. Člověk píšící pod vlivem skupinových emocí se prozradí používáním výrazů spadajících do sedmi skupin:
Seznam vyhledávaných výrazů jsem se pokusil kromě jiného (další výsledky viz kniha Skrytá autorita: Iracionalita a dav v člověku) použít pro analýzu příspěvků idnesového blogu. Projel jsem příspěvky ze dnů 6.-8. prosince a vybral z nich jen polemické. Větší množství textu se dalo shromáždit u pěti druhů příspěvků kritizujících 1. odboráře a stávky, 2. Evropskou unii a euro, 3. multikulturalismus (tam jsem zařadil i jeden příspěvek z rána 9. prosince, jinak bych nedosáhl celkové délky textu srovnatelné se zbývajícími čtyřmi druhy příspěvků), 4. vládu a reformy, 5. politiky a politickou situaci obecně.
13 | ||
11 | ||
multikulturalismus | 3 | |
9 | ||
7 |
Následující tabulka shrnuje výsledky. Čísla udávají počet vyhledávaných výrazů na 10 000 slov textu (v případě dogmatismu poměr výrazů dogmatických vůči výrazům dogmatismus snižujících). Celková hodnota je podílem počtu všech nalezených výrazů a počtu slov textu – přesný vzorec zde.
Agresi-vita | Dogma-tismus | Symboly | Celkem | |||||
odbory | 60 | 51 | 78% | 3,4 | 2 | 19 | 3,4 | 322 |
politiky | 66 | 92 | 74% | 6,6 | 13 | 24 | 2,2 | 404 |
multikulti | 59 | 119 | 78% | 9,5 | 62 | 31 | 2,4 | 434 |
vládu | 84 | 122 | 88% | 1,9 | 10 | 13 | 0,0 | 474 |
EU | 73 | 157 | 88% | 2,2 | 18 | 15 | 2,2 | 545 |
Nejlépe dopadly příspěvky kritizující odboráře a nedávné stávky učitelů a pilotů. Některé příspěvky se zevrubně zabývaly dopady stávky a jejich pisatelé se ubránili přívalů emocí. Přesto se i zde dva- či vícekrát objevily výrazy jako vydírání a stádo, respektive důvěra a právo.
Na druhém místě jsou autoři kritizující politiky obecně. Jejich kritika se řídila heslem „Padni, kam padni!“, nešlo o výpady mířené výhradně proti levici či proti pravici - zřejmě to pomohlo autorům částečně se vyhnout skupinovému myšlení. Častější agresivní výrazy: blbý, účelový, z kategorie „prodej iluzí“ pak: důvěra, pravda.
Uprostřed se umístili kritici multikulturalismu. Zde spektrum sahalo od relativně umírněných kritik určitého problému až po plamenné výzvy. Celkově měla tato skupina nejnižší agresivitu, zato se objevovalo zmiňování odvahy, práva a rovnosti.
Druhé největší hodnoty skupinového chování dosáhli kritici vlády a jejích reforem. Ti používali výrazy jako lži, koryto, lůza – národ, poctivost, slušnost.
Skupinové myšlení se brání meziskupinové spolupráci, není tedy divu, že nejvyšších hodnot davové iracionality dosáhli odpůrci Evropské unie a eura. Oblíbené výrazy: hrůza, nepřítel, slepý – národ, solidarita, tradice.
Povšimněte si prosím, že mezi jednotlivými kategoriemi existuje úzký vztah: čím agresivnější příspěvky, tím větší lze u nich očekávat vzývání „vyšších hodnot“ i vyšší dogmatičnost.
Další články autora |