Zlatá vrata nebo zlaté prasátko?

Věznice Bory se dočkala nové brány! Proč až po roce? Doufám, že sedíte, aby se vám neudělalo mdlo – brzdou byla cena nové brány 10 milionů Kč! Pokud pamatujete na loňskou aféru, kdy plastovou bránu věznice Bory bez problémů až do dvora prolomilo osobní auto s opilým Antonínem Šafářem, tak asi tušíte, že to už novou bránu chtělo. Pane Šafář, to nám váš výlet do vězeňského dvora vyjde draho!

Vážení čtenáři, neklesejte na mysli – 10 milionů Kč je cena včetně projektu! Také se vám ulevilo, že za ten se nebude platit zvlášť? Dle projektu bude mít nová brána oproti té předchozí i extra vchod pro pěší. I když věřím, že chodci mohli chodit i tou předchozí bránou!  Pan ředitel věznice vyjádřil ale spokojenost nad novou bránou, že se bude otevírat do stran a ne nahoru, a že bude širší. Tak to máme všichni radost, že? Širší brána, větší bezpečnost.

Před třemi lety byla stařičká původní poničená ocelová vrata nahrazena plastovými. To se veřejnost dozvěděla až ve chvíli, kdy loni plastovou bránu projel osobním vozem opilý otec jednoho z vězňů. Takže si věznice nová vrata zasloužila. Ale kolik z ceny šlo opravdu na náklady rekonstrukce brány a kolik někomu do kasičky? Za cenu 10 milionů korun si dokážu představit cca 3 rodinné domy, ale jak musí být úžasná jedna jediná brána za tuto cenu, to je za hranicemi mojí představivosti. I když mám strojní fakultu ČVUT a předmět projektování konstrukcí mě bavil, nechtěla jsem si ceny materiálu vymýšlet, přecijen za nás bylo vše levnější. Našla jsem si tedy aktuální  ceníky různých ocelových vrat o větší síle materiálu. Nejpodobnější pro základ mého výpočtu byla jakási dvoukřídlá brána VOTO.z  - tato ocelová vrata od české firmy jsem našla v rozměru 3x3 metry, oboustranně opláštěná, s vnitřní izolační výplní, se zárubněmi a závěsy, samozřejmě včetně dvoukřídlého otočného mechanismu otevírání, a stojí 22980 Kč bez DPH. Tak a pro náročnější bránu, jako je vězeňská, potřebujeme průzory, lepší kování a rozhodně klidně pancéřové opláštění  (plastovou bránu věznice prorazilo přecijen auto, tak nešetřeme). Velikost bude také potřeba určitě větší, aby měl pan ředitel radost. Takže původní cenu klidně vynásobím 40 x – abych předešla námitkám, že jsem snad zlehčila situaci, nebo šetřila na materiálu a práci.

I když věřím, že se i tak dočkám komentářů směrovaných na moje pohlaví a neznalost tak důležitých staveb, jako jsou vrata věznice. Ale zpět k mému příkladu. Při 40tinásobné ceně už je velice reálná vysoká kvalita pancíře, kvalitní vodící kladky, ložiska a samozřejmě fajnová klika! Vyšla mi cena kolem 900 tisíc. Navíc bude potřeba upravit stávající zdivo, a také zaplatit práci. Abych nezapomněla, to mě na přestavbě také zaskočilo – proč úprava brány plzeňské věznice má trvat 3 měsíce? Ale budiž – tak mzdy velkoryse přičítám 200 tisíc měsíčně i se šéfem. Když ke všemu připočtu DPH, tak jsem na částce 1,8 milionu Kč. Kde může být těch 8,2 milionu rozdílu? Že bych zapomněla přičíst úpravy pro ten nový vchod pro pěší?

Petr Folk, ředitel věznice Bory má i další rozumný důvod, proč bylo třeba investovat do nové a mnohem lepší brány, cituji: „Brána byla stavěna na rozměry koňských povozů. To už dnešním podmínkám nevyhovuje a často se stávalo, že při průjezdu nákladního vozidla upadl kus zdi.“ A to mě na závěr informací pobavilo nejvíce! Takže budou nová vrata za 10 miliónů – ale pokud by někdo chtěl projet nákladním vozem hned vedle nové brány, tak zeď povolí a upadne? Přecijen je to budova z roku 1878!

Snad tedy stará zeď unese celou konstrukci zárubní a samozřejmě i nová vrata - protože při této ceně, pokud nejsou ze zlata, tak budou z hodně silného a těžkého pancíře.

Já vím, v rámci projektu se s tím počítalo. Tak to vám, pane řediteli, moc držím palce, aby to tak opravdu bylo…

Autor: Pavla Brychtová | neděle 18.11.2012 4:50 | karma článku: 23,24 | přečteno: 1030x