Bodový systém – může změnit řidiče ?

Chování řidičů je katastrofální. Může je nějaký bodový systém vychovat ? Je 12 bodů málo, nebo moc ? Má smysl bojovat proti antiradarům ? 

(c) Photo: Pavel URBAN, 2007

Problematiku bezpečnosti silničního provozu sleduji odjakživa. Vždy mě zajímala a vždy se mě dotýkala – vždyť jsem taky řidič a nechci se nechat na silnici zabít.

 

Nejdřív na sebe prásknu pár faktů:

  • Vždy jsem používal za jízdy rozsvícené světlomety – i v dobách, kdy to nebylo povinné.
  • Nikdy jsem se moc nezabýval rychlostními limity – pořád si myslím, že bezpečnost provozu není o aktuální rychlosti – i když musím přiznat, že v poslední době kdy denně narůstají  místa s úsekovým měřením rychlosti, a stacionární radary se mi spíš nechce pořád sledovat, kde kdo měří a tak se snažím jezdit "v normě".
  • Nikdy jsem nejezdil tzv. "na spotřebu" – když budu chtít ušetřit, tak auto rovnou nechám v garáži a vůbec ho nevytáhnu.

Má smysl bojovat proti antiradarům ? Nemá. Policie by se neměla schovávat za bukem, každé vozidlo, které měří, by mělo být označeno a pokud někdo kolem takovéhoto vozidla prosviští nepovolenou rychlostí, nezaslouží si než mastnou pokutu. Stejně tak stacionární radary a místa úsekového měření musí být označeny – smyslem musí být vyvolat v řidičích dojem, že se měří téměř všude a je pohodlnější, raději rychlost dodržovat, než každou chvíli sledovat, kde se měří a kde ne (alespoň na mě to funguje).

 

To že je někdo špatný, nebo nebezpečný řidič se nepozná podle toho, že udělá 4 přestupky á 3 body a přijde "o papíry". To, že je někdo špatný a nebezpečný řidič se pozná podle toho, že dělá často a hodně (nebezpečných) přestupků.

 

Navrhuji proto totálně změnit filozofii bodového systému.

 

Body nízké hodnoty

1 bod – udělovat za přestupky, které jsou sice přestupky, ale nemají přímý vliv na bezpečnost – parkování (vyhrazená místa, zóny bez povolení atd.), používání pásu, nedodržování pravidla "zipu", vjezd do zákazů vjezdu (centra, atd.)

 

Body střední hodnoty

3 body – udělovat za: parkování bránící průjezdu vozů, překročení rychlosti do 15 km/h mimo město, svícení (má vliv na bezpečnost), drobné nehody (plechy, škrábance)

 

Body vysoké hodnoty

10 bodů – telefonování za jízdy (i v případě použití handsfree – nejde o to, zda má nebo nemá řidič něco v ruce, ale o to že když telefonuje, je myšlenkami jinde), propadlá STK

15 bodů – překročení rychlost u škol, školek,  na místech označeného měření ap.

20 bodů – způsobení nehody (závažné)

50 bodů – alkohol za volantem, jízda bez řidičáku

 

Limit: 30 bodů (přičemž v rámci těchto bodů nesmí být ani jeden bod z kategorie bodů vysoké hodnoty) = ztráta řidičského oprávnění na 3 měsíce. To je věc, která má výchovný účinek. Ze zkušenosti např. z Anglie vím, že i seriózní lidi občas přijdou na chvilku o řidičák, chvilku jezdí autobusem a pak si dávají pozor – to je věc, která je skutečně výchovná a nemá na řidiče likvidační účinek.

 

Limit: 100 bodů (součet ze všech kategorií) = ztráta dokladů, řekněme na rok. Když někdo pojede dvakrát pod vlivem alkohol, je špatný (nezodpovědný) řidič a zaslouží si přijít o papíry.

Stejně tak, pokud někdo 2x způsobí (závažnější) nehodu, 30x parkuje tam kde nemá, a 3x bude přistižen při telefonování, asi si rovněž zaslouží chvilku neřídit.

 

Postup odpisů bodů by mohl být podobný jako dnes (tzn. rok bez přestupku = minus 4 body, ovšem jenom z kategorie nízkých a středních bodů).

 

Myslím, že bodový systém může změnit chování ridičů. Jeho smyslem ale nemá být likvidace řidičů, ale snaha o to, aby se zamysleli a snažili se chovat na silnicích normálně. Snad se to někdy povede.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavel URBAN | sobota 23.2.2008 21:39 | karma článku: 12,40 | přečteno: 1125x
  • Další články autora

Pavel URBAN

"Zip" neplatí jen pro Pražáky !

1.8.2008 v 16:04 | Karma: 24,37

Pavel URBAN

Recenze: Love story ? Báthory !

9.7.2008 v 23:08 | Karma: 15,51