- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
(c) Photo: Pavel URBAN, 2007
Problematiku bezpečnosti silničního provozu sleduji odjakživa. Vždy mě zajímala a vždy se mě dotýkala – vždyť jsem taky řidič a nechci se nechat na silnici zabít.
Nejdřív na sebe prásknu pár faktů:
Má smysl bojovat proti antiradarům ? Nemá. Policie by se neměla schovávat za bukem, každé vozidlo, které měří, by mělo být označeno a pokud někdo kolem takovéhoto vozidla prosviští nepovolenou rychlostí, nezaslouží si než mastnou pokutu. Stejně tak stacionární radary a místa úsekového měření musí být označeny – smyslem musí být vyvolat v řidičích dojem, že se měří téměř všude a je pohodlnější, raději rychlost dodržovat, než každou chvíli sledovat, kde se měří a kde ne (alespoň na mě to funguje).
To že je někdo špatný, nebo nebezpečný řidič se nepozná podle toho, že udělá 4 přestupky á 3 body a přijde "o papíry". To, že je někdo špatný a nebezpečný řidič se pozná podle toho, že dělá často a hodně (nebezpečných) přestupků.
Navrhuji proto totálně změnit filozofii bodového systému.
Body nízké hodnoty
1 bod – udělovat za přestupky, které jsou sice přestupky, ale nemají přímý vliv na bezpečnost – parkování (vyhrazená místa, zóny bez povolení atd.), používání pásu, nedodržování pravidla "zipu", vjezd do zákazů vjezdu (centra, atd.)
Body střední hodnoty
3 body – udělovat za: parkování bránící průjezdu vozů, překročení rychlosti do 15 km/h mimo město, svícení (má vliv na bezpečnost), drobné nehody (plechy, škrábance)
Body vysoké hodnoty
10 bodů – telefonování za jízdy (i v případě použití handsfree – nejde o to, zda má nebo nemá řidič něco v ruce, ale o to že když telefonuje, je myšlenkami jinde), propadlá STK
15 bodů – překročení rychlost u škol, školek, na místech označeného měření ap.
20 bodů – způsobení nehody (závažné)
50 bodů – alkohol za volantem, jízda bez řidičáku
Limit: 30 bodů (přičemž v rámci těchto bodů nesmí být ani jeden bod z kategorie bodů vysoké hodnoty) = ztráta řidičského oprávnění na 3 měsíce. To je věc, která má výchovný účinek. Ze zkušenosti např. z Anglie vím, že i seriózní lidi občas přijdou na chvilku o řidičák, chvilku jezdí autobusem a pak si dávají pozor – to je věc, která je skutečně výchovná a nemá na řidiče likvidační účinek.
Limit: 100 bodů (součet ze všech kategorií) = ztráta dokladů, řekněme na rok. Když někdo pojede dvakrát pod vlivem alkohol, je špatný (nezodpovědný) řidič a zaslouží si přijít o papíry.
Stejně tak, pokud někdo 2x způsobí (závažnější) nehodu, 30x parkuje tam kde nemá, a 3x bude přistižen při telefonování, asi si rovněž zaslouží chvilku neřídit.
Postup odpisů bodů by mohl být podobný jako dnes (tzn. rok bez přestupku = minus 4 body, ovšem jenom z kategorie nízkých a středních bodů).
Myslím, že bodový systém může změnit chování ridičů. Jeho smyslem ale nemá být likvidace řidičů, ale snaha o to, aby se zamysleli a snažili se chovat na silnicích normálně. Snad se to někdy povede.
Další články autora |
Nýřanská, Plzeň - Bolevec
4 850 000 Kč