Recenze: Love story ? Báthory !

Juraj Jakubisko natočil nejdražší film české kinematografie. Premiéra měla být původně před více než rokem. Dnes byla premiéra - vyplatilo se čekat ?

Jakubisko klasický, tak jak ho známe je celkem čitelný a lehce rozpoznatelný (a to je to, co mám na něm rád) - snová kamera, hudba Petra Hapky, tajemnost a častokrát časová nezařaditelnost, náladovost, obsazování zahraničních (např. italských) herců a hereček.

Tentokrát se vydal trošku jinou cestou - a co nabízí ? Řekl bych, něco mezi Jménem růže (atmosféra), Fridou (příbeh výrazné ženské osobnosti) a Šifrou Mistra Leonarda (tajemnost příběhu a použité efekty) - lehce lze uvěřit, že tak jak příběh podává Jakubisko se klidně mohl odehrát. Uvědomíte si, jak lehce lze manipulovat fakta a jak je za vším boj o majetek a o moc. A láska ? Samozřejmě, ta taky !

Silné herecké obsazení - v hlavní roli anglická herečka Anna Friel, předvedla jak zahrát osobnost silnou, zajímavou, ale přesto zranitelnou. Tentokrát skutečně dokonalý Karel Roden v roli padoucha Thurza, Bolek Polívka jako mnich a vypravěč příběhu - to jsou jedny z nejsilnějších osobnosti celého filmu. Dále se můžete těšit na Franca Nera, který dodá filmu nádech exkluzivity, přesto je jeho role spíše epizodní.

Příběh baronky Báthory, jakkoliv ho znáte (ve zkrácené verzi se traduje - "žila na Hradu Čachtice a koupala se v krvi panen, aby byla věčně mladá") zjistíte, že ho vlastně neznáte. Na premiéře Juraj Jakubisko prohlásil, že otázka, zda je "Bátorička" vinna nebo nevinna, není klíčová. Klíčové je užít si film, užít si příběh, který se odehrává na plátně, vychutnat si skvěle odvedenou práci kameramana a herců.

Takže musím konstatovat, že čekání se vyplatilo - nečekejte horor, nečekejte naturální scény, ani litry filmové krve - pokud budete očekávat dobře napsaný příběh, skvěle zahraný, budete spokojeni.

Autor: Pavel URBAN | středa 9.7.2008 23:08 | karma článku: 15,51 | přečteno: 3601x