Pyrrhovo vítězství Ostravy před Prahou
Studie proveditelnosti zmíněné investice vychází z faktu, že „Podle zjištění Evropské Komise, ze studií o existujících železničních linkách na letiště, je nabídka frekvence, kapacity, rychlosti a možnosti dosažení více potenciálních cílových měst a regiónů železniční dopravou opodstatněná, pokud ji využívá více než 25% odbavených pasažérů“.
Takže vzorem pro obhajobu zmíněné investice se stala řada evropských měst jako Amsterdam, Frankfurt, Londýn apod. Autoři studie proveditelnosti se sice ohánějí touto 25% hranicí opodstatněnosti železnice, ale už neuvedli ten nejdůležitější údaj – absolutní čísla odbavených cestujících na zmíněných evropských letištích. Proč asi? O jakých číslech mluvíme? Amsterdam 43 mil., Berlín 25 mil., Frankfurt 51 mil., Ženeva 12 mil., Londýn – Heathrow – 69 mil., Mnichov – 28 mil., Paříž - 58 mil. odbavených cestujících za rok (údaje z roku 2011). A jak je na tom letiště Leoše Janáčka v Mošnově? V roce 2011 cca 270 tis. (v uplynulém roce se přiblížil hranici 300 tisíc odbavených cestujících - zdroj tady.)
U projektu železnice na Mošnov tedy dochází autoři Studie proveditelnosti k závěrečnému odhadu, že 20 % všech odbavených cestujících bude po realizaci projektu využívat železniční dopravu na letiště a zpět. Konkrétně se tedy v obhajobě investice uvádí číslo cca 70 000 osob za kalendářní rok (počítáno z optimistického odhadu 350 000 odbavených cestujících za rok).
Shrnuto a podtrženo, u výše uvedených evropských destinací se jedná o průměrné využití železnice v řádu desítek tisíc denně. A letiště v Ostravě? Necelé dvě stovky cestujících za den!!! Když se někdo podívá na mapu kraje, tak marně hledá důvody, proč by měl člověk například z Třince, Frýdku Místku, Havířova nebo největšího ostravského obvodu Ostrava-Jih složitě cestovat na letiště vlakem přes Ostravu a Studénku. Je potřeba si také uvědomit, že se jedná v podstatě o sezónní letiště s převahou charterových letů v letním období.
V bezprostřední blízkosti letiště je sice průmyslová zóna, ale uváděná čísla potenciálních uživatelů železnice - zaměstnanců zóny - nijak dramaticky tyto počty nevylepší. Na straně druhé nikdo ze současných politiků nezmiňuje ani slůvko o dalších nemalých výdajích na údržbu pompézně vybudovaného železničního terminálu v Mošnově, údržbu železniční trati a samotného provozování vlakových spojení.
„Kdyby nebylo dotace, určitě bychom o železnici neuvažovali. Je to velmi nákladná investiční akce. Otevření vlakového spojení s letištěm však chápeme jako předěl a zásadní věc v rozvoji kraje“ konstatuje ve zmíněném článku náměstek hejtmana Daniel Havlík (ČSSD).
Takže jinak řečeno, když to platí EU, je možné investovat do něčeho, co by jinak ekonomicky neprošlo. Třeba i s použitím velmi pofiderních čísel a podivných manipulací s fakty v žádosti o dotaci. Co k tomu dodat? Bohužel mnoha voličům v Moravskoslezském kraji stačí oslavný článek o tom, že je alespoň v něčem Ostrava před Prahou...
______________________________________________________
Další články k této podezřelé investici najdete v následujících textech:
http://pavelszturc.blog.idnes.cz/c/304988/Tresnicka-na-podezrele-upecenem-dortu-hejtmana-Novaka.html
Pavel Szturc
Nenechme padnout český průmysl
Průmysl v naší zemi představuje díky tradičně silnému ukotvení dlouhodobě nejvýznamnější segment tuzemské ekonomiky. Na celkovém HDP naší země se podílí přibližně 30% a zároveň tvoří páteř zahraničního obchodu ČR.
Pavel Szturc
Může válka na Ukrajině způsobit celosvětový hladomor?
Probíhající válka ohrožuje potravinovou bezpečnost v celém světě. Export pšenice jak z Ruska, tak z Ukrajiny je velmi omezený. To vede k velkému nárůstu cen. Země, které jsou závislé na dovozu pšenice, začínají mít velký problém.
Pavel Szturc
Přestaňme se vzájemně urážet a napadat kvůli očkování a protilátkám
V poslední době se objevuje celá řada velmi razantních názorů na očkování. Jedna skupina často velmi vzdělaných osobností je skálopevně přesvědčena o tom, že kdo se nenechá očkovat je ignorant, sobec a hlupák.
Pavel Szturc
"Kdo nesouhlasí s prezidentem, je prostě dement..."
Prezident věří, že navzdory lamentacím se katastrofa už blíží svému díky očkování. Na podzim by podle jeho slov měla být větší část národa proočkována.
Pavel Szturc
Očkovací mikromanažer baví na youtube
„Jsem krizový manažer, z jiného světa. Vybudoval jsem firmu od nuly. Já to řídím, já je terorizuju. Včera jsem mluvil s asi pěti řediteli. Dělám mikromanagement...“
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Poslanci schvalují smlouvu s Německem o rozvoji labské vodní cesty
Přímý přenos Poslanci schvalují smlouvu s Německem o údržbě a rozvoji labské vodní cesty. Stanoví základní...
Nizozemsko proti Bruselu. Imigrační a klimatické plány Unie Wildersovi nesedí
Premium Vypadá to na téměř neodvratný střet. Chystaná nizozemská vláda euroskeptického vítěze voleb Geerta...
V pátek hrozí silné bouřky a přívalové deště. Napršet může až 30 milimetrů
V pátek se budou na většině území lokálně vytvářet bouřky s přívalovými srážkami. Za krátký čas...
Za zneužití dotací při přeměně zámků na hotely dostal podnikatel 5,5 roku
Vězení na pět a půl roku vyměřil olomoucký krajský soud podnikateli Petru Látalovi, který podle...