Pyrrhovo vítězství Ostravy před Prahou

Dnes vyjedou z Ostravy k mošnovskému letišti první soupravy CityElefant - zdroj tady. Velká škoda, že se v jinak budovatelsky oslavném článku nezmiňuje velmi podivný způsob ekonomického zdůvodnění a tudíž smysluplnosti této "investice".

Studie proveditelnosti zmíněné investice vychází z faktu, že „Podle zjištění Evropské Komise, ze studií o existujících železničních linkách na letiště, je nabídka frekvence, kapacity, rychlosti a možnosti dosažení více potenciálních cílových měst a regiónů železniční dopravou opodstatněná, pokud ji využívá více než 25% odbavených pasažérů“.

Takže vzorem pro obhajobu zmíněné investice se stala řada evropských měst jako Amsterdam, Frankfurt, Londýn apod. Autoři studie proveditelnosti se sice ohánějí touto 25% hranicí opodstatněnosti železnice, ale už neuvedli ten nejdůležitější údaj – absolutní čísla odbavených cestujících na zmíněných evropských letištích. Proč asi? O jakých číslech mluvíme?  Amsterdam 43 mil., Berlín 25 mil., Frankfurt  51 mil., Ženeva 12 mil., Londýn – Heathrow – 69 mil., Mnichov – 28 mil., Paříž - 58 mil. odbavených cestujících za rok (údaje z roku 2011). A jak je na tom letiště Leoše Janáčka v Mošnově? V roce 2011 cca 270 tis. (v uplynulém roce se přiblížil hranici 300 tisíc odbavených cestujících - zdroj tady.)

U projektu železnice na Mošnov tedy dochází autoři Studie proveditelnosti k závěrečnému odhadu, že 20 % všech odbavených cestujících bude po realizaci projektu využívat železniční dopravu na letiště a zpět. Konkrétně se tedy v obhajobě investice uvádí číslo cca 70 000 osob za kalendářní rok (počítáno z optimistického odhadu 350 000 odbavených cestujících za rok).

Shrnuto a podtrženo, u výše uvedených evropských destinací se jedná o průměrné využití železnice v řádu desítek tisíc denně. A letiště v Ostravě? Necelé dvě stovky cestujících za den!!! Když se někdo podívá na mapu kraje, tak marně hledá důvody, proč by měl člověk například z Třince, Frýdku Místku, Havířova nebo největšího ostravského obvodu Ostrava-Jih složitě cestovat na letiště vlakem přes Ostravu a Studénku. Je potřeba si také uvědomit, že se jedná v podstatě o sezónní letiště s převahou charterových letů v letním období.

V bezprostřední blízkosti letiště je sice průmyslová zóna, ale uváděná čísla potenciálních uživatelů železnice - zaměstnanců zóny - nijak dramaticky tyto počty nevylepší. Na straně druhé nikdo ze současných politiků nezmiňuje ani slůvko o dalších nemalých výdajích na údržbu pompézně vybudovaného železničního terminálu v Mošnově, údržbu železniční trati a samotného provozování vlakových spojení.

„Kdyby nebylo dotace, určitě bychom o železnici neuvažovali. Je to velmi nákladná investiční akce. Otevření vlakového spojení s letištěm však chápeme jako předěl a zásadní věc v rozvoji kraje“ konstatuje ve zmíněném článku náměstek hejtmana Daniel Havlík (ČSSD).

Takže jinak řečeno, když to platí EU, je možné investovat do něčeho, co by jinak ekonomicky neprošlo. Třeba i s použitím velmi pofiderních čísel a podivných manipulací s fakty v žádosti o dotaci. Co k tomu dodat? Bohužel mnoha voličům v Moravskoslezském kraji stačí oslavný článek o tom, že je alespoň v něčem Ostrava před Prahou...

______________________________________________________

Další články k této podezřelé investici najdete v následujících textech:

http://pavelszturc.blog.idnes.cz/c/277973/Pohodlna-cesta-vlakem-na-letiste-v-Mosnove-nebo-cesta-do-pekel.html

http://pavelszturc.blog.idnes.cz/c/304988/Tresnicka-na-podezrele-upecenem-dortu-hejtmana-Novaka.html

Autor: Pavel Szturc | pondělí 13.4.2015 9:35 | karma článku: 19,26 | přečteno: 819x