Volkswagen má problém.

Musím se smát. VW prý vymyslelo krabičku, která pozná, jestli je motor připojen k testerům a řídí emise lépe, než při běžném provozu. Tím pádem v běžném provozu motor běží líp a má lepší parametry. 

Tak konečně se to provalilo, že čím má motor menší emise, tím hůř jede. Koho by to napadlo? Že nepůjde emise snižovat do nekonečna. To bychom za chvíli měli motory s nulovými emisemi a nekonečným výkonem.

Ale píšu o ekonomice. Podíval jsem se, co to udělalo s cenou akcií VW.

Tak především je důležitý dlouhodobý pohled.

Z grafu vidíme, že nekdy koncem roku 2008 došlo k prudkému zvýšení ceny akcie a zároveň po tomto excesu se s akciemi daleko méně obchodovalo, což je vidět z volume dole na obrázku. Co to bylo? Podívejme se na to detailněji.

Tedy tohle jestli někdo "chytil", tak to byl borec. V pátek 24.10.2008 končila hodnota akcie VW na 210,52€ za akcii. A v úterý 28.10.2008 překonala hranici 1000€ za akcii a uzavřela na 918€ za akcii. VW byl v tu chvíli nejhodnotnější společností na světě. Kdo chytil špičku, vydělal 1005/210 = 478%. Za tři dny. Ale takových lidí moc nebylo. Co se vlastně stalo? 

V tuto dobu došlo k velkému navýšení akciového podílu Porsche ve VW. Po ukončení odkupu se předpokládalo, že cena akcií poklesne. Na těchto poklesech vydělaly dva velké americké hedgeové fondy, Glenview Capital a Greenlight Capital, které po nárůstu ceny nakoupily krátké pozice.

No a co se s akciemi děje teď? Poté co se provalil ten průšvih? Nejdříve situace z trochu delšího pohledu.

Vidíte, že za posledních 5 let se cena akcií VW zvyšovala z cca 80€ až na zhruba 200€ za snižujících se objemů obchodování. To značí čím dál menší zájem o dražší a dražší akcie. Pak došlo v roce 2014 ke korekci na cca 150€ za akcii (-25%). Tady došlo k "poslednímu nádechu", kdy si nakoupili všichni, kdo ještě akcie VW chtěli. To zvedlo cenu akcie až na 247,50€ (+65%) ovšem za konstantního objemu obchodování. To znemená, že zájem o akcie nijak zvlášť nerostl. Nedivte se, smart money už nakupovali jinde. No a následoval pád zpět na 159€ (-56%), aby po provalení aféry během jednoho dne nebo lépe řečeno 5 hodin spadla cena akcie ze 161,35€ na 127,45€ (-27%) a zakončila obchodní den na 133,70€. Dnes obchodování začalo po GAPu na 130€ a po pár minutách se cena akcie propadla opět na 126,90€. 

Investoři teď mají o čem přemýšlet. Cena akcie VW se samozřejmě vrátí zpět na hodnoty okolo 170€ za akcii a bude i nadále stoupat. Koncernu nic zvláštního nehrozí a vzhledem k tomu, že nejvíc aut vyrobí a prodá v Číně, tak ho americké extempore nijak nezasáhne. Maximálně nějaká menší pokuta a musí krabičky z aut odstranit na vlastní náklady. Nebo spíš jen nechat je pracovat i mimo stanice technické kontroly. Což možná půjde zařídit i dálkově pomocí upgrade software. Uvidíme. 

Aktuálně : Nový skok dolů až na 110,20€ za akcii.

Závěr? Pokud chcete úspěšně podnikat na burze a vydělávat peníze, potřebujete informace. Pokud možno v předstihu nebo alespoň okamžitě. Pak potřebujete přístup na burzu bez zpoždění a hlavně spoustu zkušeností. Jestli to nemáte, nenechte se zmást všemi těmi vykuky, co tvrdí, že obchodovat na burze je snadné a každý se to naučí. Nenaučí. Ti lidé musí být "rybáři". Čekat na příležitost, pak ji zaseknout, táhnout a nezapomenout včas "rybu" vytáhnout. A to je málokdo. Jinak by na březích našich řek bylo plno.

Já jsem kompetence k nákupu akcií a jejich správu přenesl na svého fondového manažera, protože nejsem rybář. A mám klid, protože vím, že dělá všechno pro to, aby si on vydělal peníze a tím i já. Je totiž hodnocen na základě obchodního úspěchu.

Váš Pavel Rudolf

(autor je spolupracovníkem projektu jakbytbohaty.cz)

Autor: Pavel Rudolf | úterý 22.9.2015 11:05 | karma článku: 10,02 | přečteno: 909x
  • Další články autora

Pavel Rudolf

Bitcoin aneb komu zvoní hrana?

12.2.2018 v 9:17 | Karma: 10,86

Pavel Rudolf

Bitcoin, co s tím?

17.7.2017 v 9:20 | Karma: 9,36

Pavel Rudolf

Chvála pravidelnosti

25.5.2017 v 12:30 | Karma: 9,54

Pavel Rudolf

Tabletka proti strachu

2.5.2017 v 8:50 | Karma: 12,12