Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak funguje cenová diskriminace aneb proč nemůžete vystoupit dřív

Jistý profesor ve Velké Británii vystoupil z vlaku o stanici dříve. Musel doplatit 150 liber. Malé zamyšlení nad tím, jak na první pohled absurdní pravidlo může mít velmi racionální vysvětlení.

Několik hodin před přečtením článku o profesorovi, který nedopatřením porušil přepravní podmínky britské železnice, jsem si koupil zvláštní zlevněný lístek typu "Advance ticket" s tím, že neznám přesně místo nástupu. Teprve teď jsem si přečetl podmínky platnosti lístku - je to stránka velmi řídkého textu. Kapitola "přerušení cesty" zní:


You may not start, break and resume, or end your journey at any intermediate station except to change to/from connecting trains as shown on the ticket(s) or other valid travel itinerary.
Nesmíte začít, přerušit a obnovit nebo ukončit svou cestu na žádné mezistanici s výjimkou přestupu na/z připojovacích vlaků zapsaných na lístku nebo jiném platném cestovním plánu.

Před zakoupením musíte potvrdit, že jste si přečetli a přijímate podmínky cesty s přímým odkazem na uvedené podmínky. Nenapadá mě, co více by železnice měly udělat pro to, aby cestující pochopili, co si kupují, případně, co je na předchozím textu nepochopitelné. Pro příště to budu vědět...

Je jednání drah férové? (pomiňme na chvíli otázku toho, zda lze vůbec o férovosti mluvit v momentě, kdy není pochyb o tom, že rozhodnutí bylo zcela dobrovolné, relevantní informace jsou podány stručnou a výstižnou formou a kupující explicitně potvrdil, že si je přečetl a přijímá je). Běžný lístek, který si koupíte u okénka, stál pro danou cestu zřejmě kolem 180 liber. Takový lístek nemá podobná omezení; můžete cestu nastoupit nebo přerušit na jakémkoliv místě. Stojí o 150 liber více. Nepodezřívám onoho profesora, že by si záměrně koupil levnější lístek a chtěl použít vlastnosti dražšího, ale věcně tak učinil a těžko dráhy z něčeho vinit; pokud si vlastní chybou v restauraci koupíte a sníte nějaké výrazně dražší jídlo, těžko budete přesvědčovat majitele restaurace, že by vám neměl naúčtovat plnou cenu.

Je sama podmínka omezení nástupní a výstupní stanice férová? Proč dráhy (nebo například mnohé aerolinky) provádí podobnou cenovou politiku? Projedete-li se v Madridu metrem, zjistíte, že lístek na letiště je o 1 euro dražší než kamkoliv jinam, byť letiště není konečná. Věcně se jedná o totéž - kratší cesta je dražší než delší cesta. Že by se snad jednalo o "nefér" podmínky si u státní MHD nikdo neodváží navrhnout. Jaký je tedy důvod pro podobné nabídky?

Cenová diskriminace. Zisk železnice je dán známou rovnicí výnosy minus náklady. Náklady na jeden vlak jsou však z velké části fixní; je jedno, zda je vlak plný či prázdný, železnici to stojí stejně. Stejně tak rozdíl v počtu připojených vlaků zřejmě není příliš výrazný. Spočítat něco jako "náklad na pasažéra" je prakticky nemožné. Železnice se tak dostává do situace, kdy nemá důvod odmítat pasažéra za jakkoliv nízkou cenu - vlak stejně vypraví, náklady musí zaplatit. Je jedno, jaká je cena jednoho konkrétního lístku, důležité je, aby celkové výnosy byly vyšší než náklady. Pro železnici by bylo ideální, kdyby jí každý pasažér zaplatil tolik, kolik jí je nejvíce ochoten zaplatit. Zákazníci mají tendenci na podobné otázky odpovídat poněkud nepravdivě, a tak si dopravci vymýšlejí různé způsoby, jak dosáhnout podobného výsledku.

Představme si například trasu A-B-C-D, kde A,B a D jsou velká města a C je zastávka poměrně daleko od malé vesnice. Železnice bude moci nastavit cenu dopravy mezi A-B, A-D a B-D na poměrně vysokou úroveň - lidé to budou ochotni zaplatit. Na trase A-C si to však nemůže dovolit, lidé jedoucí do vesnice C by si při vysoké ceně raději vzali auto. Železnice tedy na trase A-C sníží cenu - každá libra přispívá k zisku. Toto udělá jen tehdy, je-li schopna zakázat těmto cestujícím vystoupit v bodě B; lidé cestující mezi A-B by totiž jinak kupovali levnější trasu A-C a železnici by výrazně klesly výnosy.

Nakonec se můžeme zamyslet co by se stalo, pokud by úřad pro ochranu spotřebitele zakázal podobné cestovní podmínky. Odpověď je, že by železnice zrušila slevu mezi stanicemi A-C, protože prodej takto zlevněných lístků by při absenci zákazu vystoupit znamenal pro železnici výraznou ztrátu. Co na první pohled vypadá jako nelogická šikana železnic je nakonec jen jeden z mnoha způsobů určování ceny. Někteří zákazníci na tom vydělají, jiní prodělají. Ale tak to na světě chodí.

Autor: Ondřej Palkovský | čtvrtek 30.9.2010 14:30 | karma článku: 17,24 | přečteno: 3302x
  • Další články autora

Ondřej Palkovský

Nucené práce a lehkoživky

Použití emotivních názvů v diskuzi není příliš vhodné - použití výrazu "lehkoživka" v odlišném stanovisku soudce Balíka způsobilo, že mnoho lidí začalo vidět rudě a po přečtení takového slova odmítli vzít zbytek jeho odlišného stanoviska (dalších 5 stránek) v potaz. Rozsudek ÚS však není o moc lepší, až příliš snadno sklouzl k označení veřejně prospěšných prací za nucené práce a asi tak způsobil, že rudě pro změnu viděl pan Balík, když odlišné stanovisko sepisoval.

3.12.2012 v 9:20 | Karma: 15,07 | Přečteno: 1493x | Diskuse| Ekonomika

Ondřej Palkovský

Ekonomie, experti na něco jiného a černý trh

Před několika lety byla ve Velké Británii odsouzena matka dvou dětí, které obě zemřely na syndrom náhlého úmrtí. Vážený doktor medicíny přednesl před soudem jasný důkaz, který "nezvratně" potvrdil, že taková situace je krajně nepravděpodobná a matka je tady prakticky jistojistě vrah. Po několika letech byla paní rehabilitována a u soudu se již ke statistice mohou vyjadřovat pouze ti, kteří statistice opravdu rozumí. Odborník na závislosti a psychiatr, pan Nešpor, píše: "Klausovo uvažování o alkoholu je primitivní." Není to podobný případ?

21.9.2012 v 8:30 | Karma: 15,00 | Přečteno: 1187x | Diskuse| Ekonomika

Ondřej Palkovský

Šetření podle naší vlády - jak mají vypadat "prorůstová" opatření

Statní finance na tom nejsou příliš dobře. Že je s tím potřeba "něco" udělat, na tom se myslím shodnou všichni rozumní lidé. Že to "něco" je zrovna to, co navrhuje naše vláda je ovšem otázka jiná.

30.4.2012 v 8:30 | Karma: 22,06 | Přečteno: 1401x | Diskuse| Ekonomika

Ondřej Palkovský

Varování: ministerstvo zdravotnictví způsobuje rakovinu

Ministerstvo zdravotnictví chce na nekuřáckých místech zakázat i elektronické cigarety. Je k tomu nějaký důvod, nebo se jedná jen o další v sérii tažení proti nepříteli?

27.4.2012 v 10:00 | Karma: 14,64 | Přečteno: 942x | Diskuse| Politika

Ondřej Palkovský

Smlouva o fiskální unii - je jedno, co se tam píše, hlavně podepsat

Psychologie davu bývá málokdy označována jako doporučený způsob jednání; naopak, bývá tím popisován způsob, jak manipulovat s lidmi. Současné kritiky kroků pana Nečasem však spojuje jedno: hlavní důvod, proč podepsat, je být součástí davu. Pokud by to bylo pragmatické doporučení "bohužel nám nic jiného nezbývá", dalo by se to pochopit. Nadšené vykřikování o tom, jak jsme špatní, když nedržíme basu, mě naplňuje smutkem.

7.2.2012 v 8:30 | Karma: 26,72 | Přečteno: 1054x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu

2. května 2024

Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 79
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2292x
Je obtížné najít hloupější a nebezpečnější způsob rozhodování než dát tato rozhodnutí do rukou lidem, kteří nic neplatí za to, že se zmýlí.
-- Thomas Sowell